Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българската военна авиация става опасна за живота

7 коментара
Българската военна авиация става опасна за живота

Българската военна авиация оцелява благодарение на професионализма си и късмета. Тази теза бе формулирана за последен път от служебния военен министър Стефан Янев, но отразява реалното състояние на сектора през последните най-малко пет години.

В петък военен пилот загина, а други двама пострадаха, след като един от най-модерните ни хеликоптери се разби в морето по време на рутинно учение. При още неизяснени обстоятелства машината „Пантер“ се удари във военен кораб, след което екипажът не успя да я овладее и тя падна във водата.

След инцидента президентът и бивш командир на Военновъздушните сили Румен Радев обясни, че една от причините за трагедията е, че българските пилоти летят опасно малко.

Вече няколко последователни правителства обаче не правят нищо по въпроса, надявайки се, че ще изкарат късмет и няма да им се налага да се справят с трагични инциденти по време на управлението си.

Летците в изтребителната авиация се борят да натрупат по 30 часа във въздуха годишно и не всички успяват, въпреки че стандартът в НАТО е 180 часа. Според неофициална информация пилотите във Военноморските сили летят малко повече, но въпреки това остават много далеч от колегите си в другите страни членки.

Най-сериозно е положението в изтребителната авиация, където се разчита само на старите съветски машини МиГ 29. Те трябваше отдавна да са приземени заради непрекъснатите проблеми с поддръжката им и системната липса на средства, но Военновъздушни сили (ВВС) продължават сами удължават ресурса на самолетните системи и с цената на непрекъснат риск и несигурност продължават да охраняват сами въздушното ни пространство.

През последните години във военната авиация се случиха няколко инцидента, като е публична тайна, че недостатъчната подготовка на пилотите вече заплашва живота им.

В момента МиГ-овете отново не летят нормално. Този път заради липсата на смазочни материали и така българските пилоти не участват пълноценно в съвместното българо – американско учение "Тракийски орел 2017".

Случаят разкрива и друг от системните проблеми в Министерството на отбраната – лошото планиране и провеждане на обществените поръчки.

Поддръжката на старите съветски машини, която минава почти изцяло през Москва, с годините се оскъпява все повече, но засега няма ясна концепция за развитието на сектора. За последно премиерът Бойко Борисов обяви, че на тези самолети може да се разчита до 2028, докато президентът и бивш командир на ВВС Румен Радев не спира натиска те да бъдат заменени от нови шведски изтребители "Грипен".

Сделката обаче ще излезе над 1 млрд. лева. Правителството обяви, че в цената ѝ иска да вкара и военнополитически дивиденти и затова е готово да преразгледа проекта.

Закупуването на нови изтребители обаче няма да реши проблема, а колкото ѝ да е парадоксално може дори да го задълбочи. Усвояването и експлоатацията на новите машини трябва да бъде дългосрочно предвидена, за да не се повтори ситуацията с вертолетната авиация, където бяха купени нови машини за над 300 млн. евро, но голяма част от тях стоят по хангарите поради липса на средства за поддръжката им.

В неделя военният министър Красимир Каракачанов посети авиобазата в Граф Игнатиево, където вероятно също като предшествениците си е чул недоволството на пилотите и останалите служители, които са били на работа в почивния ден.

Засега обаче няма индикации, че ситуацията ще се промени.

Излизането от колапса изисква планиране, значителни финансови средства, политическа приемственост и ясен анализ на риска. Ако управляващите преценят, че България няма възможност да отделя необходимите средства, за да има нормална военна авиация, трябва ясно да се аргументират и да понесат политическата отговорност за решението си да се откажат от нея.

Няма нищо страшно страната ни да се откаже от поддържането на изтребителната авиация и да разчита на съюзниците си в НАТО за охраната на небето си, както го правят други страни.

Страшното е да продължи сегашната ситуация, в която липсата на изправна техника, подготвени пилоти и понякога на късмет, се плаща и с човешки живот.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #7

    на всеки чарк в "българската авиация" пише "сделано в ссср" ... Е как няма да става все по-опасна...

  2. тото
    #6

    ЗАЩО НИ Е АРМИЯ ОТ КОГО СЕ ПАЗИМ КАТО СМЕ В НАТО .ЩЕ ПРЕВЗЕМАМЕ ТЕРИТОРИЯ ЛИ?НИЕ ЕДНА ГРАНИЦА НЕ МОЖЕМ ДА ОПАЗИМ .ПО ЕВТИНО ЩЕ НИ Е АКО СИ ПЛАЩАМЕ ЗА СИГУРНОСТТА .ТОВА ГО Е ПРАВИЛ ГРАД КАТО ДУБРОВНИК 400 Г ПРИ СЪСЕДСТВО С ТУРСКАТА ИМПЕРИЯ.ЕВРОПА СИ ПЛАЩА ЗА ВСИЧКО ТОВА ИСКА И ТРЪМП.ПОДРЪЖАНИТО НА АРМИЯ С КРАЖБИТЕ ОКОЛО ТАЗИ ДЕЙНОСТ НИ СТРУВА 5 МИЛИАРДА ГОДИШНО НАЙ МАЛКО.

  3. Entdecken
    #5

    Становище ва хеликоптерната ВВС група: Истината е че враждебно настроената мачта на кораба се е забила в перките на мирно преминаващия на далечно разстояние от кораба хеликоптер.

  4. Entdecken
    #4

    След като управниците и руските им приатели крадат милиарди, част от които просто не достигат до бюджета. Лукойл напричмер от 20 години работи на загуба и няма правителство, особено тези Бого-шубето, което да вкара там икономическа полицияь, както направиха в Румъния и ги изготиха. Там изчезват поне 2 милиарда годишно. За окрадените пари от магистралите няма какво да коментираме след като месец след откриването им пропадат. Затова няма да има пари и за военните и за полицията и за нищо...

  5. [email protected]
    #3

    Журналиста на статията,може спокойно да коментира падналия румънски самолет в това учение,и да ни убеди,че е станало също заради малкото летателни часове. Нека да пише,как Бойко е орязал и румънските часове,за това е паднал румънеца!

  6. [email protected]
    #2

    Значи викаш инцидентите в другите държави като Америка и Раша,са заради недостатъчни часове полети?!?!?!?!?!?!?!? Ей,я да се осъзнавате,това че стават човешки грешки,не е задължително да е заради недостатъчно летателни часове! Все едно да кажете че дългогодишен тираджия който катастрофира и се убива,и убива хората в колата срещу него,е заради недостатъчно часове!

  7. Apostol
    #1

    Знам, че изказването на ББ за "загубените 50 милиона" прозвуча вулгарно в деня на трагедията, но защо ли хората никак не се интересуват от самолети, вертолети, бронирани машини, кадрова войска и всички останали специфични неща на армията. Защото животът не е армия, а работа, заетост, инвестиции, работни места, квалификация, пенсии, цени на тока и парното. Това, че президентът е бивш военен летец, сякаш превръща дневния ред на обществото в едно безкрайно военно говорене. Поне в публичното пространство.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.