Заради изкуствено създавани пречки от турските гранични власти

Български тирове блокираха ГКПП-Капитан Андреево за девет часа

Снимка: БГНЕС

За повече от девет часа остана затворен граничният пункт “Капитан Андреево“ в четвъртък заради ТИР-блокада от български превозвачи, която образува 5-километрова опашка от около 300 тира на българска територия, а през ГКПП-то бяха пускани само леки автомобили.

Превозвачите са недоволни от това, че турските власти създават изкуствени пречки пред работата им, бавят проверките и им налагат различни ограничения.

Под заплахата спирането на движението да обхване и други гранични пунктове и да продължи с дни бяха проведени преговори с представителите на турската митница и с участието на зам.-министъра на транспорта Албена Лазарова, на които се намери компромис и работата на граничния пункт , която бе спряна около 8.30 часа, бе възобновена малко след 17.30 часа и опашката от тирове започна да се движи.

От думите на Валентин Божков, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация", стана ясно, че българската страна е готова да въведе реципрочни на турските мерки, ако не се реши проблемът за българските превозвачи.

“Няколко са нещата, които пречат на българските превозвачи в Турция – от една страна – забавянията, от друга страна – времевите срокове. Получено е уверение от митническите власти, че те ще алармират и турското министерство на транспорта за поставения проблем и, че ще ни съдействат всячески“, каза Божков, цитиран от агенция “Фокус“.

Зам.-министър Лазарова пък информира, че ще бъде поискана среща с турския министър на транспорта в най-скоро време. “Докато не се проведе тази среща, от страна на митницата и на границата с Турция, ще се прекрати това необосновано репресиране на българските превозвачи", заяви тя.

Подобни рестриктивни условия, каквито Турция въвежда за българските превозвачи, биха довели до фалит големи фирми, коментира Васил Пиронков, зам.-председател на Асоциацията на автобусните превозвачи и член на АЕБТРИ. По думите му при положение, че при спазването на всички разпоредби изминаването на 1600 км от България, през Турция и обратно трябва да стане за 3-4 дни, сега това отнема 10-12 дни.

“Всичко е чакане, бюрократични проблеми от турска страна, създаване на проблеми на превозвачите. По този начин се създават проблеми за вносителите и износителите. Рефлектира се върху икономиката в отрицателен аспект. Движението на камионите е по-малко от чакането по граничните пунктове и по вътрешните митници”, каза още Пиронков.

“В момента турската страна изхвърля български превозвачи от турския пазар. Въвеждат ни нерегламентирани мерки и ограничения. Както ние сме ги допуснали влизането в България да бъде либерално, същото нещо искаме от тяхна страна. Щом дойде български камион на границата, няма значение на вход, изход, започва проверка за да се задържи камионът с причина или без причина. По този начин ние не можем да осъществяваме транспортите, губим клиенти и плащаме неустойки хиляди евро”, коментира пред БНР Петко Ангелов, директор на компания за международен транспорт и спедиция.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?