Градски автомобил, задвижван с водородна горивна клетка, разработен от студенти от Русенския университет "Ангел Кънчев", се класира седми в състезанието за енергийна ефективност на пътя Shell Eco-marathon с изминали 108 км само е един кубичен метър водород.
Българският отбор HydRU Racing Team изпревари с автомобила си HydRU V5 30 други тима от общо 37 представители от 14 държави, които излязоха на пистата TT Circuit Assen в Нидерландия.
Победителят в същата категория - нидерландският отбор Eco-Runner Team, обаче измина 486 км с 1 куб. м. водород.
От 2015 година досега студентите от HydRU Racing Team оптимизират механиката, електрониката, аеродинамиката и сигурността на автомобила, с който отборът участва в Shell Eco-marathon. Тази година за първи път те използват суперкондензатори като буфер на енергия и рекуперация на спирачните апарати, за да превърнат кинетичната енергия в електрическа. Екипът е наблегнал на 3D сканиране и 3D принтиране, като голяма част от детайлите на колата са създадени в лабораторията на Русенски университет "Ангел Кънчев".
Високо постижение на отбора в състезанието в Нидерландия е и оценката на техническата комисия за "Най-добре издържана електрическа част на автомобил и окабеляване‘".
"Стартирахме участието си в Shell Eco-marathon през 2015 г. по студентска инициатива, за да създадем екологичен автомобил. През годините духът на състезанието завладя всички участници в отбора, постигнахме големи успехи, а студентите са амбицирани да виждат реализираните си идеи на пистата. Състезанието им дава ценен опит, който им помага след завършването си да продължават да се развиват във водещи компании в автомобилостроенето", коментира доц. Иван Белоев, ръководител на отбор HydRU Racing Team и преподавател в катедра "Транспорт" на Русенския университет "Ангел Кънчев".
"Състезанието ни позволи да обменим опит със студенти от различни държави. Доволни сме от резултата, който постигнахме, но и почерпихме много идеи как да продължим да подобряваме автомобила, така че в бъдеще имаме амбиции да се класираме още по-напред", допълва Димитър Константинов, докторант в катедра "Телекомуникации" и участник в отбора.
"Щастлива и горда съм да видя постиженията на бъдещите енергийни лидери и иноватори в лицето на HydRU Racing Team", отбеляза и Камелия Славейкова, председател на борда на директорите на Shell България. Тя поздрави студентите от отбора и техните ръководители за всеотдайната работа и стремежа към по-чисто бъдеще.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
И откъде ще идва този водород? Водородната бутилка е нещо като бомба. Много по-опасна от бензинов резервоар.
А като гледам на "гордата" снимка на още по-гордият "водородомобил", та той целият е един кубически метър. Къде да се смести и един горд щофьор пък и горд мотор, а?
Някой някого будалка или самият той е глупак.
Един кубичаски метър водород при атмосферно налягане тежи 0.0899 килограма и при изгаряне в чоста кислородна среда ще отдаде 11.687 MJ(мегаджаула)или 0.00324 MWh (3,24 kWh.До тук с теорията. А сега към възможната практика.
Най-ефективното използване на водорода е преобразуването на химичната му енергия в електрическа в горивни клетки. Високата ефективност на конверсията на горивните клетки – до 60%, ги прави привлекателни в сравнение с други електрически …
алтернативи на базата на изкопаеми горива, които са ефективни средно около 34%. Високата ефективност на двигателите на горивните клетки (обикновено над 90%) ги прави привлекателни за транспорта, в сравнение с бензинови двигатели, обикновено с ефективност около 25%. Към този потенциал се добавят допълнителни аргументи за водорода – той не замърсява и използва значително по-малко първична енергия.
Сегашното поколение горивни клетки все още не е конкурентно на бензиновия двигател. Клетките отстъпват по продължителност на работа, честотата на ремонтите и работата при студено време. Съхраняването на водорода е друго предизвикателство, свързано с намирането на подходящ материал, осигуряващ плътност на водорода и позволяващ бързо зареждане и разреждане. Много конвенционални материали са били отхвърлени като носители за съхранение, тъй като те не отговарят на тези критерии. Въпреки това, нанонауката отваря нови възможности. Изследват се материали с хибридна структура, позволяващи многофункционално изпълнение, като нискоенергийно отделяне на водородните молекули на повърхността и бързо разпространение на атомите водород във вътрешната част.
Браво на българските изобретатели и иноватори!Бъдещето на зелената енергия е във водородния двигател. Ще изоставя любимото ми дизелово возило, когато на пазара масово навлезнат автомобилите с водородни двигатели. А дотогава ще оставя любителите на скъпи играчки, които се чудят къде да си изхвърлят парите, да се забавляват с електрокаруците, оборудвани със замърсяващи околната среда и изискващи солиден ресурс за рециклиране акумулаторни батерии, чийто пробег е капсулиран между двете най-близки електро-зареждащи станции...