Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българските и гръцките пристанища ще се свържат в общ жп коридор

Проектна компания ще управлява коридора, който на гръцка територия ще струва 4 млрд. евро

4 коментара
Българските и гръцките пристанища ще се свържат в общ жп коридор

Нов железопътен коридор ще свърже българските пристанища в Бургас, Варна и Русе с гръцките в Солун, Кавала и Александруполис. Целта е да има скоростна жп линия, която да свърже Дунав с Егейско и Черно море. Това съобщи гръцкият министър на транспорта Христос Спирцис пред журналисти в Атина.

Проектът е важен и за двете страни. България отдавна иска да има бърз достъп до гръцките пристанища. Атина пък се стреми да не бъде изцяло зависима, както е в момента, от достъпа до източните европейски пазари само през Босфора, заради нестабилната обстановка в Турция.

Изграждането на скоростната жп магистрала само на гръцка територия ще струва около 4 млрд. евро, каза Спирцис.

Българските власти не са представяли разчетите за стойността на проекта през нашата територия. През лятото транспортният министър Ивайло Московски коментира, че ше се търсят варианти за финансиране на коридора чрез оперативните програми, механизма "Свързана Европа" и по плана "Юнкер" в частта за гаранциите. Според Московски проектът е атрактивен и за привличане на частни инвестиции. Той смята, че интерес ще прояви и Европейската инвестиционна банка.

Желанието на Атина е реализацията на проекта да стане чрез специално регистрирана за целта българо-гръцка проектна компания. Московски не е коментирал този въпрос, но предшественикът му - служебният министър Христо Алексиев каза, че България подкрепя създаването на проектна компания, но настоява всички услуги по коридора да бъдат обединени на "едно гише", както за товарите превозвани с жп транспорт, така и за тези за пристанищата.

"Този модел досега е прилаган само един път в Европа. Имаме пълната подкрепа на Европейската комисия", каза гръцкият транспортен министър.

Скоростният жп коридор вече е бил обсъден с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц и именно на тази среща се стигнало до заключение, че е хубаво да има максимална интермодалност - да бъдат използвани речен, морски и жп транспорт между двете държави, каза в началото на август Московски.

Обсъждането на проекта започна още през лятото на 2016 г. по време на изнесено съвместно заседание между правителствата на България и Гърция в София, като за целта беше създадена и работна група.

Сега на междуправителственото заседание през октомври предстои да бъде подписан и меморандума за реализацията на проекта, заявиха двамата транспортни министри.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #4

    Браво! Това са хубави неща, полезни за двете страни, обогатяващи ги и създаващи мир ! Успех!

  2. Авакум Захов
    #3

    Речен, морски, жп транспорт между България и Гърция. Амбициозно! Но е пропуснат космическия транспорт. В Родопите ще е особено полезен, защото посочените три вида са с ограничено приложение там.Не разбрах само, къде е българският интерес в това начинание, гръцкият е очевиден.

  3. Авакум Захов
    #2

    Няма икономическа логика да се свързват пристанища в Егейско море с пристанища в Черно море. Гърците леко ни финтират, като истинската им цел е да се свържат със сухопътна инфраструктура към Западна Европа. А българските пристанища ще си останат свързани и нищо повече.

  4. pepe
    #1

    Въобще не им дреме на гърците за българските пристанища, а за транспортен коридор от техните пристанища до Централна Европа и Германия /главно за стоките, идващи в контейнери от Азия през Суецкия канал/. Обаче и ние можем да спечелим нещо от това, макар и не много /ако вдигнем таксите за транзит/претоварване прекалено много, превозвачите ще предпочитат както и досега да губят няколко дни за да заобикалят до Ротердам и Хамбург/.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.