Българските кораби може да излязат от "сивия" списък на безопасността

Българските кораби може да излязат от "сивия" списък на безопасността

Има реален шанс българските кораби да бъдат извадени от "сивия" списък на Парижкия меморандум, съобщи в четвъртък изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" Сергей Църнаклийски. По думите му през 2009 г. няма нито един кораб, плаващ под български флаг, който да е задържан за нарушени. Ако тенденцията се запази и тази година, българските плавателни съдове могат да бъдат включени в т.нар. бял списък, посочи Църнаклийски.

Парижкият меморандум урежда безопасността на хората при плаване и предотвратяване на опасността от замърсяване на околната среда. През 2008 г., от 119 проверени български кораба са задържани седем.

Предстоят промени в Кодекса на търговското корабоплаване, които ще повишат атрактивността на българския флаг, каза още Църнаклийски.

В момента масово българските корабособственици избират да плават под чужд флаг, най-вече малтийски, заради недомислия в българското законодателство. Друга причина е, че някои пристанища отказват да приемат кораби, плаващи под български флаг, а собствениците им намират финансиране по-трудно. Около 20 са българските кораби, плаващи под малтийски флаг.

Промените в Кодекса предвиждат облекчения на настоящи и бъдещи корабособственици. Те се отнасят до ипотекирането на корабите. Кредиторите получават повече права, като например да назначат мениджър на кораба, което ще им даде по-голяма сигурност и ще отпуши финансирането за корабособственици. Улеснява се и режимът за реализиране на ипотеката, като гаранция за връщане на кредита.

Облекчава се регистрацията на корабите като необходимите документи, които сега са два – акт за националност и позволително за плаване, ще се заменят със свидетелство за регистрация. То ще се издава от органа, който извършва регистрацията – изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" или оправомощени от него лица.

Промените в Кодекса уреждат за първи път нови договори за услуги в корабоплаването – за корабно снабдяване, за понтонни услуги и за безекипажно обслужване на кораби. Така ще се даде по-голяма правна сигурност при прилагането на тези договори, особено в случай на спорове пред съдебните инстанции.

Църнаклийски отчете, че продължават регулярните проверки на туристическите кораби по Черноморието. Досега няма открити нарушения в тяхната работа. През тази година броят на туристическите корабчета е около 80, докато през миналото лято те са били 140.

Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?