Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българските летища са отворени, но десетки полети са отменени

8 коментара
Българските летища са отворени, но десетки полети са отменени

Всички летища у нас с изключение на Силистра бяха отворени в понеделник. До 18 часа обаче анулираните полети бяха 142. Сред дестинациите са Париж, Виена, Брюксел, Лондон, Будапеща и Прага. Около 2 220 пътници дневно са засегнати от блокадата вследствие на исландския вулканичен облак, обявиха от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА).

По-късно през деня зам.-министърът на транспорта Камен Кичев каза, че полети от и за Западна Европа няма да има и във вторник.

От (АБА) предвиждат ситуацията с въздушния трафик да се нормализира до три дни, но това е трудно да се прогнозира, тъй като обстановката се променя бързо.

Зам.-министър Кичев обясни още, че министрите на транспорта на страните от ЕС са се разбрали във видеоконферентна връзка помежду си за обединяване около идеята да по-динамично и почасово отваряне на небето според възможностите, които метеорологичната обстановка предоставя.

Главният секретар на АБА Йовко Йоцев съобщи, че загубите на българските авиокомпании заради отменените полети са около 300-400 хил. евро дневно. Софийското летище е претърпяло загуби от 250 хил.евро от началото на въздушната блокада, съобщиха от транспортното министерство. Според Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма загубите са 280 хил. евро, като в тази сума са загубите за авиацията и пропуснати ползи за туризма от хотелски резервации и услуги.

Авиокомпаниите у нас са "България Ер", "Хемус Ер", "Балкан Холидейс Ер" (чартър), "Бългериън Ер Чартър", ″Скорпиън Ер", "Ер Виа", "Ер София" (карго), "Интер Транс Ер" (карго), "Вега еърлайнс", "Виаджо Ер" и "Авиостарт".

Компаниите са принудени да възстановяват на пътниците 100-процентово сумите за купените самолетни билети, както постановяват регламентите на ЕС, заяви Йовко Йоцев, цитиран от БТА.

Камен Кичев обясни от своя страна, че са предприети всички необходими мерки и са информирани всички превозвачи, включително и БДЖ, за да бъдат отпуснати повече автобуси и повече вагони, за извозване на пътниците, които са на различни места в Европа и не могат да се приберат. 

"Сърбия е разрешила на всички българи, които не носят паспортите си, да преминават през страната транзитно с лични карти", съобщи още зам.-министърът.

Правата на пътниците

Правата на българските клиенти на авиокомпаниите са защитени от общоевропейски правила.

Потребителите трябва да знаят, че не могат да получат обезщетение заради несъстоял се полет, защото в случая става дума за форсмажорни обстоятелства.

Те обаче могат и трябва да получат възстановяване на тези разходи, които авиокомпанията е трябвало да покрие. Пътникът трябва да се обърне първо към превозвача – чрез писмо, в което да приложи копия на бордни карти, резервации на билети и да иска връщане на тези разходи.

Ако закъснението е повече от пет часа, пътникът може да поиска връщане на пълната стойност на билета или стойността на билета, която е останала неизползвана.

Авиокомпаниите нямат задължение да осигуряват пътуване с влак или автобус. Те могат да предложат премаршрутиране при първа възможност или пътуване на по-късна дата по желание на пътника. В случая авиокомпаниите не са в състояние да преценят кога ще се изчисти въздушното пространство над Европа, така че не могат да предложат премаршутиране. Опцията е възстановяване цената на билета.

В случаите, когато пътниците престояват на летищата, компаниите са длъжни да им предоставят храна, напитки, да им изплатят нощувките и да ги информират за полета им.

Ако тези неща не са се случили, потребителите могат да подадат жалба в Европейските потребителски центрове според местожителството им.

Важно е пътниците да пазят документи, доказващи, че са извършили разходи, които е трябвало да бъдат покрити от авиокомпанията.

Когато български граждани се жалват срещу българска авиокомпания, те трябва да се обърнат към Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) – това е органът, който регулира задълженията на авиокомпаниите към техните пътници.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ганий
    #9

    Цитат: `Родните авиокомпании твърдят за загуби от 300-400 хил. евро на ден`---Ганий (коментар) спомням си при т.нар. `газова война` лани всички крещяха кви страшни загуби имат... И при блокадата на с Братска Гърция също...Пък, щот кат не работели, губели дневно по 300-400 хил. евро на ден, туй означава, че печелят по 300-400 хил. евро на ден гат работят...Някой може ли да ми спусне отчетите им - кви печалби декларират тез мушмороци в `нормални` времена - дали са пак по 300-400 хил. евро на ден - т.е. щот излиза над 100 млн евро годишно и дали (аджеба) таз печалба се облага...

  2. GoObama
    #8

    Българския език вече за нищо го нямате...

  3. анонимен
    #7

    другарите трябва да се приземят, макар и временно.

  4. Крадливо комуне
    #6

    чрез повишаване на цените, напр. на горивата. Днес по НОВА към 7:40 слушах интересен коментар относно това повишение (изпуснах началото, така че не видях името на коментатора):1. Потреблението на горива в БГ е спаднало, приходите на Лукойл са намалели, но не и разходите им;2. През лятото потреблението на горивата в Европа се увеличавало, затова било нормално увеличението на цените (!?)Къде е тук мястото на В. Златев и партията му? Има ли някакъв коментар?

  5. неразбрала
    #5

    "Пътниците трябва да бъдат обезщетени на 100%" и по-надолу "Потребителите трябва да знаят, че не могат да получат обезщетение заради несъстоял се полет, защото в случая става дума за форсмажорни обстоятелства.Те обаче могат и трябва да получат възстановяване на тези разходи, които авиокомпанията е трябвало да покрие."Последно ако няма полет, връща ли се стойността на билета или не?

  6. Jesse Jackson
    #4

    Естествено ти възстановяват сумата по стойността на билета - това малко ли е? А ти си избираш дали да търсиш алтернативен превоз.

  7. Jesse Jackson
    #2

    Какви загуби? Какви милиони? Не можеш да претендираш за загуби без да имаш разход. Щом всички самолети са на земята, това не е загуба а пропусната полза.

  8. Jesse Jackson
    #1

    Ако полета е затоварен 50-60% и бъде извършен, ето това си е загуба. Но да ти седи самолета на пистата и ти да хленчиш за загуби- това вече е нахалство!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.