Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българските партии продължават да подценяват възможностите на Интернет

3 коментара
Българските партии продължават да подценяват възможностите на Интернет
В навечерието на предизборната кампания на пръв поглед изглежда, че партиите полагат все повече усилия, за да присъстват активно в Интернет пространството. Повечето партии обновиха сайтовете си, но този “ъпгрейд” не подобри качеството им. Въпреки, че са с по-добра визия, голяма част от тях продължават да са нефункционални и приличат на лъскава опаковка, лишена от съдържание.

Смисълът от това да поддържаш партиен сайт не се изразява в това да пишеш похвални слова за партийния лидер, а да даваш информация, която да бъде полезна и лесна за намиране.

Похвалните слова са запазена марка за партийния печат, но за съжаление са основен похват в начина на поддържане на българските партийни сайтове. Например, ако случайно отворите сайта на една от двете най-големи партии - ГЕРБ или БСП, ще се натъкнете на това:

“Цветан Цветанов: Равнопоставеността на жените е изключително важна за цялостната политика на ГЕРБ”, заглавие на тъпо събитие, което няма никакъв смисъл.

Веднага отиваме на BSP.BG и ще видите изявления от рода на: “Сергей Станишев: Всички българи, които живеят по света, имат принос за запазването на националната и културната ни идентичност”.

Медийните отдели на партийните организации би трябвало да са наясно, че подобни неща не само не се четат, но и не интересуват никого.

Показването на добро съдържание е изключително труден процес, отнемащ много време и ресурс. Важно е не само качеството, но и как е подредено то.

Програмите на партиите например, много често са качени в самите сайтове с технологията “copy-paste”, от съответния хартиен вариант, което е абсолютно неприемливо, имайки предвид възможностите на новите технологии.

Например, по време на изборната кампания в САЩ, всеки приоритет в сайта на спечелилия впоследствие кандидат Барак Обама бе изнесен достъпно и разбираемо в подходяща разчупена текстова платформа. За всички онези, които ги мързи или не могат да четат, имаше и съответно видео, професионално и качествено заснето.

Един модерен партиен сайт трябва да бъде не само официоз, но и основно място за дебат и контакт между членовете на съответната партия. Интернет дава уникалният шанс участието в политическия процес да бъде максимално разширено, а естественият начин партийните членове да бъдат ангажирани е сайтът.

Модерният политически Интернет маркетинг се състои в това, не субектите (партиите) да разпространяват информация, а да накарат членовете и симпатизантите си да създават съдържание – чрез социалните мрежи и блоговете. Функцията на сайта е това съдържание да бъде адекватно абсорбирано.

Какво обаче има в българските партийни сайтове?

Сайтът на БСП, като визия, може би е най-качествен. Впечатление правят хубавите снимки, които като цяло са концептуални и допринасят достатъчно за съответното внушение. Това на пръв поглед изглежда добре до момента, в който решите да четете.

Акцентите (заглавията) са изведени лошо и са незавършени, като липсващата част е заместена от многоточие. Така съответната фраза губи смисъл, а при липса на такъв загубата на интерес от страна на претенциозния читател в Интернет е въпрос на време.

Друга много сериозна слабост на сайта на БСП е липсата на бърз достъп до програмата на партията, като чрез най-различни анкети се натрапва обидно постният откъм конкретика рефрен “Имаме план”.

Сайтът на ГЕРБ също не прави изключение от този на БСП. В него обаче информацията е още по лошо подредена, а снимките направени от любителски фотоапарат.

Програмата на партията на пръв поглед е ясно изнесена, но като текстов документ, без да е извършено необходимото разделяне на акценти в съответни подходящи линкове, придружени с адекватни илюстрации.

Много лошо впечатление прави и начинът на писане на новините на сайта на ГЕРБ. Заглавията на някои от тях приличат на кинопреглед от средата на 70-те. Ето нагледен пример: “Цветан Цветанов и ръководството на структурата на ПП ГЕРБ в район Изгрев ще заведат членовете на партията на мюзикъл”.

От ГЕРБ веднага отиваме на чисто новия сайт на ДСБ. Визията му е подобрена, има повече видео, но това не го е направило по-функционален. Рубриките му са почти същите и лошото е, че самите те не те препращат към съответния текст, а към други линкове, което е безкрайно отегчително.

Много лошо е и решението с рубриката “ДСБ в парламента”, където вместо да видим систематизирана дейността на най-продуктивната опозиционна партия в парламента, виждаме изредени имената и биографиите на нейните членове, нещо, което може да се намери навсякъде.

Сайтът на СДС, създаден от предишния председател на партията Пламен Юруков, е най-лошият сайт в българското Интернет пространство. Нелогичен, зле организиран, с дребен и неприятен шрифт, той създава впечатлението, че от СДС имат сайт само защото всички останали имат.

Видеото, което е изнесено като акцент, е с обидно лошо качество и е по-добре изобщо да го няма. Самите файлове са необработени и често се пуска съответната пресконференция, а не отделено най-важното от нея.

Сайтът е толкова “запуснат”, че например, ако отворите състава на Националния съвет, ще видите, че в него все още присъстват изхвърлените бивши главен секретар Пламен Радонов и председател Пламен Юруков или напусналият по собствено желание кмет на Кюстендил Петър Паунов.

Твърдението, че Интернет пространството дава възможност за бърз качествен и дълготраен контакт с големи групи хора отдавна се е превърнало в клише, но въпреки това голяма част от българските политици не могат да вникнат в неговият смисъл.

Лошите партийни сайтове показват неразбиране на начина, по който се осъществява комуникацията в Интернет. Потребителите не искат да се сещат за тях само по време на избори, а да участват в изработването на политическия продукт. Въпросът е обаче дали политиците искат такива избиратели и симпатизанти.

*Статията е публикувана в Bulgarian Post

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Стара зора
    #4

    Ако подкрепиш Станишев, подкрепяш Доган!

  2. orthodox
    #2

    Интернет предлага неограничени възможности. Затова комунисти и ченгета искат да въведат контрол в него. Ако експертите на партиите си разбираха от работата и имаха подготвени хора съобразно нарасналите възможности на българите и тяхната висока грамотност, то интернет-ресурсите щяха да им дадат огромни възможности. Ако един текст или послание е обосновано и насочено правилно към специфичния български манталитет, без да го плюе и да го прави "европейски", посланието по интернета е много ефикасно. Защото

  3. az
    #1

    И от къде ще ги намерят. Кадърните работят за пари, а не се занимават с глупости.Останалите толкова си могат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.