Българските потребители масово недоволни от услугите, но малко се жалват

Почти половината българи твърдят, че им се нарушават потребителските права и не са доволни от предоставяните им услуги, но само 9.5 процента от хората у нас подават жалби срещу търговци и компании за комунални или телекомуникационни услуги и рядко се решават да съдят нарушителите на потребителските им права. Това сочат представени в сряда данни от социологическо проучване на агенция "Естат” сред 400 души от десетте най-големи градове на страната.

Според изследването мобилните оператори у нас вече нарушават повече правата на потребителите, отколкото компаниите, предлагащи им комунални услуги. Недоволни от телекомите са малко над 15% от българите, докато близо 7 процента са убедени, че топлофикационните и електроразпределителните дружества ги лъжат със сметките.

Търговията обаче е секторът, в който най-често не се зачитат правата на потребителите, смятат почти една пета (24%) от анкетираните. Близо 2/3 от хората пък са убедени, че липсва държавна политика спрямо монополистите.

Най-слабо недоволство има сред възрастните хора над 60 години, сочи още проучването. Според него българите не познават законите, защитаващи потребителските им права. Само 27.7 на сто от запитаните твърдят, че са запознати с нормативните документи, като най-информирани са хората под 30 години.

"Хората все още са нерешителни да си отстояват правата докрай", коментира Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители”, редките заведени съдебни дела за нарушаване на потребителските права. "Страхуват се, че по-скоро ще влязат в повече разходи или пък делото ще се проточи много дълго. Но пък в същото време има вече доста примери, че това не е така. Човек, който не е завел дело, не може да го спечели”, допълни Николов.

На мнение, че в България трябва да има финансов омбудсман са 67.8 на сто от запитаните. Идеята се подкрепя най-силно в София, където 76 на сто от анкетираните са за това.

Година след година в България продължаваме да отчитаме най-неудовлетворения и невярващ потребител в Европа, каза на пресконференцията Меглена Кунева, председател на сдружение

"България на гражданите" и бивш еврокомисар по правата на потребителите.

Според нея е важно да се правят изследвания на потребителските пазари, на проблемът е, че у нас държавата не отделя средства за това. Кунева даде за пример как на базата на изследване на пазара на телекомуникационните услуги в Европейския съюз, Еврокомисията изготви задължителен график за поевтиняване на роуминга в ЕС. Правят се предложения за проверки за монополи, за картели, за нови директиви, допълни тя.

В рамките на Стратегия 2020 са предвидени 175 млн. евро за програма "Потребители", посочи Кунева и изрази надежда България да вземе необходимото от тези средства, тъй като българските потребителски организации не получават пари от държавния бюджет, а могат да допринесат за защита на правата на потребителите.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: