Българските ученици неподготвени да решават проблемни ситуации

В сравнение с повечето си европейски връстници 15-годишните български ученици демонстрирът по-слабо развитие на умения и компетентности за практическо решаване на проблемни ситуации. Резултатите от международното изследване PISA от 2006 година поставят България на предпоследно място сред страните от ЕС по качество и ефективност на образователните услуги. Освен това в сравнение с повечето европейски държави разходите за образование у нас са по-ниски, налице са и слабости в усвояването на средствата за образования.

Това са част от констатациите в доклада "Децентрализация на училищното образование", представен на публична дискусия в сряда от Институт "Отворено общество".

Българските училища все още в твърде ограничена степен адаптират програмите, организацията на обучителния процес и използването на педагогическите методи към крайно разнообразните нужди, таланти и стилове на учене на учениците, се посочва в доклада.

Освен това невъзможността на училищата да отговорят на реалните потребности на учениците води до понижаване на качеството и до голям брой отпадащи от системата на образованието.

Недостатъчната професионална автономност на учителите и на училищата ограничава личната инициатива, творческото, свободното и отговорното осъществяване на образователни услуги и води до демотивация, която не може да бъде компенсирана само с финансови поощрения, посочват от "Отворено общество".

Друг извод в доклада сочи, че силната централизация на управлението в образованието не дава възможност за засилване на влиянието на най-пряко засегнатите от развитието на образователните услуги - учениците, родителите и местните общности.

Високата степен на централизация и свръхрегулацията претоварват с огромен брой административни задачи, несъвместими с основните функции на образователното министерство - като например прекия ангажимент за поддържане на известен брой училища, се посочва още в доклада.

Споделяне
Още по темата
Още от България