Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българският авиационен сектор остава без подкрепа заради Covid кризата

1 коментар
Българският авиационен сектор остава без подкрепа заради Covid кризата

Българският авиационен сектор се оказа без възможности за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите заради кризата около COVID-19. Това се случи, след като между първо и второ четене на актуализацията на държавния бюджет бяха променени условията за финансиране без това официално да е съгласувано с представители на сектора, съобщават от Асоциацията на Българската авиационна индустрия /АБАИ/.

Според промяната осигурените средства в бюджета в размер на 60 млн. лeва могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 година. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора са настъпили след началото на 2020 г. с разрастването на пандемията.

Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта. Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, необходимостта, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора, заявяват от асоциацията.

В съобщението се посочва, че в мотивите към предложението за изменение на държавния бюджет за 2021 г. е записано, че се предвижда финансова подкрепа в размер на процент от оборота за 2019 г. за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите в резултат на значителното намаление в търсенето на транспортни услуги, както и принудителното спиране на полетите поради въведените мерки и ограничения от редица държави.

"От взетото решение ясно прозират лобистки интереси, за нас е недопустимо определените средства да се насочват за изплащане на предшестващи задължения към 31 декември 2019 г., тъй като към този срок не е бил наличен ефектът от пандемията", обясняват от Асоциацията на българската авиационна индустрия. Оттам посочват още, че използването на средства за погасяване на публични задължения на операторите включва и погасяване на задължения към летищата.

Подмяната на условията за финансира на авиационния сектор стана факт, въпреки че критериите за предоставянето им бяха изготвени и предложени на Министерски съвет от Асоциацията на българската авиационна индустрия, се казва в съобщението.

АБАИ е изпратила свое становище относно разпределението на финансовата помощ за авиокомпаниите до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Ива Митева, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, министъра на финансите Асен Василев, министъра на икономиката Кирил Петков и председателя на УС на Българска стопанска камара Добри Митрев с искане за съдействие за незабавна отмяна на приетото решение и преразглеждането му по начин, съответстващ на нуждите на бизнеса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kaloto
    #1

    Ами всъщност е справедливо, неслучайно решението е подкрепено и от нови и от стари партии. Не може фирми с по хиляда лева обороти сега да очакват милиони обезщетения. Изобщо за какъв авиосектор говорим, то има 1 реална компания в България (националната), другите с по един офис и двам служители са си кухи изначално (направени да печелят поръчки)...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.