Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българският бизнес 2001 - слаби фирмени стратегии

0 коментара

За втора поредна година утре Центърът за икономическо развитие ще представи годишния си доклад, посветен на конкурентоспособността на българската икономика. Тази година акцентът е поставен върху фирмената конкурентноспособност, очертана е и ролята на клъстерния подход в процеса на повишаване на конкурентноспособността.

Фирмената конкурентноспособност зависи от два взаимно свързани компонента - качеството на бизнес средата и качеството на фирмените стратегии.

Анализът на фирмената конкурентноспособност се основава на статистически данни за 2000-2001 г.; промени в законодателството; анкетно проучване, проведено от Центъра за икономическо развитие със съдействието на "Витоша рисърч" сред български и чуждестранни фирми; проучвания и изследвания на други институции и организации (в т. ч. и докладите за глобалната конкурентоспособност на Световния икономически форум за 2000 и 2001 г.).

Според основните изводи в доклада, макроикономическата рамка в България е благоприятна за повишаване на конкурентоспособността, има подобрение в бизнес средата, в която оперират компаниите, но се наблюдават някои негативни промени в качеството на фирмените стратегии. Тези изводи се потвърждават и от доклада на Световния икономически форум за глобалната конкурентноспособност, публикуван през октомври 2001 г. Според екипа на форума българската икономика има потенциал за постигане на растеж в средносрочна перспектива и това се дължи преди всичко на сравнително добрите показатели за технологично развитие и повишената ефективност на публичните институции. Същевременно, по отношение на фирмената конкурентоспособност, България има по-неблагоприятни позиции и отстъплението произтича от по-лошите резултати за фирмените стратегии.

Бизнессредата

В доклада на ЦИР се анализират следните елементи на бизнессредата:

- Институционална среда и конкуренция на вътрешния пазар

- Данъчна среда

- Достъп до финансови ресурси

- Либерализация и инвестиционна среда

- Среда за развитие на човешките ресурси

- Инфраструктурата като елемент на бизнес средата

- Технологична и иновационна среда

- Среда за развитие на малките и средни предприятия (МСП)

- Среда за устойчиво развитие и екологично равновесие

Според анализа е налице известно подобряване в бизнес средата. България има иновационни ресурси /сред страните кандидатки за членство в ЕС най-големи са те в Естония, Словения и Унгария/, но не провежда достатъчно активна политика за трансфер на нови технологии от чужбина /привличане на чужди инвестиции - проводник на такива технологии, както например това прави Полша/.

Използването на съвременни информационни технологии до голяма степен е резултат от личната инициатива на бизнесмените, като все още липсва достатъчно желание, разбиране и нагласа, както и финансови ресурси за по-широко прилагане на такива технологии.

Все още развитието на реалния сектор изостава от това на банковия и тази дистанция затруднява функционирането и на двата сектора, се казва в доклада. Банките остават предпазливи по отношение на кредитирането на реалната икономика, като основните причини за това са влошени финансови показатели на повечето от корпоративните кредитоискатели; проблеми с идентификацията на собствеността и продължаващото ѝ трансформиране; свитото вътрешно потребление и затруднения достъп на българските фирми на международните пазари; ниското качество на мениджмънта в реалния сектор и др.

При оценка на бизнес средата голямо значение имат условията за започване на нов бизнес. Оценките за условията за нов бизнес в България са неблагоприятни. Според 19% от анкетираните броят на разрешителните, необходими за създаване на нова фирма, в зависимост от характера и сферата на дейност достига до 10. Според други 4% от анкетираните са необходими 20 на брой разрешителни. Времето, необходимо за създаване на нова фирма в България средно е 30 дни, но в редица случаи то достига до 60 дни.

Фирмените стратегии

По отношение на втория компонент на фирмената конкурентоспособност - качеството на стратегиите, е налице известна негативна промяна. Подобен извод е направен и в доклада на Световния икономически форум за 2001 година. Основните фактори, които влияят върху производителността /конкурентоспособността/ на компаниите, са: усъвършенстване на производствените процеси, внедряване на нови изделия и технологии, обучение на персонала и повишаване на квалификацията му, подобряване на качеството на маркетинга и мениджмънта, наличие на свързани производства, участие в клъстери и т.н.

Анализът показва, че конкурентните предимства на българските фирми се дължат на ниски разходи за труд - подобен отговор дават 78% от анкетираните, а едва 5 % заявяват, че формират своите преимущества на базата на уникални продукти и съвременни процеси. Над 70 % от мениджърите твърдят, че в производството се използват остарели технологии. В това се състои и един от основните проблеми за конкурентоспособност на българските фирми - необходимост от повишаване на производителността на базата на съвременни технологии. Предимствата, основани на евтина работна сила, са нетрайни и могат да бъдат загубени във всеки един момент. В доклада обаче се отбелязва, че интересът на голяма част от българските фирми към технологичното обновяване и създаването на нови продукти постепенно нараства.

Оценката за влиянието на чуждестранните инвестиции върху технологичното развитие не е еднозначна. Процентът на мениджърите, които смятат, че преките инвестиции допринасят слабо за технологичното развитие преобладава над тези, които са по-склонни да ги възприемат като важен източник.

Изследването показва още, че голяма част от фирмите все още водят своя бизнес интуитивно, без да имат строго определени цели и начини за тяхното постигане. Този факт определя и липсата на ясна стратегия в областта на технологичното развитие за голяма част от изследваните компании. Налага се изводът, че технологичното развитие в страната зависи до голяма степен и от повишаването на бизнес културата и мениджърските знания и умения на българските предприемачи.

Предимства и недостатъци на българските фирми

Предимства Слабости

1. Гъвкавост и възприемчивост 1. Високи разходи за единица продукция/ниска производителност на вложения капитал

2. Способност за импровизиране 2. Липса на уникална продукция

3. Известна нагласа за иновационна дейност 3. Несигурно положение на собствения пазар

4. Познаване на манталитета и пазара на Централна и Източна Европа 4. Неспециализирано дребно производство

5. Разположение на благоприятно място на континента 5. Неопитен и неефективен мениджмънт 6. Стремеж за продажба на изделия под собствена търговска марка 6. Ниска предприемаческа и професионална етика

7. Стремеж за разработване на собствен дизайн 7. Липса на фирмена култура

8. Труден достъп до финансови ресурси

9. Слабо развит маркетинг и ориентация към клиента

10. Зависимост от чуждестранни дистрибутори

11. Недостатъчно развита изследователска и развойна дейност

12. Бавно адаптиране към условията на ЕС

13. Слаба организираност и колективно лобиране

14. Недостатъчно използване на информационни технологии и електронна търговия

Клъстерите

Акцентът във втората част на Доклада е поставен върху възможностите за формиране на конкурентни клъстери. Изследването показва, че в България понятието клъстер е почти непознато - близо 10 % от анкетираните въобще не са отговорили на въпроса има ли клъстери в България. Отрицателно - т.е. че не съществуват клъстери отговарят над 70 % от запитаните.

Клъстерите представляват групи от поддържащи и свързани индустрии. Разбирането за значимите или потенциално значимите клъстери е от ключово значение, за да се установи къде дадена страна може да постигне растеж и благосъстояние. Във втората част на доклада се доказва потенциалът на два сектора с възможности да дръпнат напред българската икономика - софтуерната индустрия и туризмът.

В сърцевината на конкурентоспособния клъстер е създаването на среда за междуфирмено сътрудничество. В редица случаи връзките в клъстера се активизират чрез трансфер на технологични инициативи, доставка и други връзки, които насърчават иновациите и допълнително стимулират междуфирменото сътрудничество. Липсата на такова сътрудничество и доверие в рамките на клъстера води до трудности и влияе негативно върху конкурентноспособността.

Клъстерният анализ може да бъде използван за разработването на съвременна политика за растеж в икономиката. В много промишлено развити държави подобни анализи са направени и това дава възможност да се идентифицират онези клъстери, които вече са оформени и се развиват успешно и такива, които притежават съществен потенциал за развитие. На тази база се формира и икономическата и иновационна политика на съответните правителства. Тя предполага някои последователни стъпки - съгласие за провеждане на индустриална политика, основана на клъстрения подход, анализ на съответните сектори, избор на сектори с потенциал за развитие, формиране на стратегия и програми.

Клъстерният анализ насочва вниманието от отделни индустрии към връзки и взаимодействия между сектори, отрасли и фирми. Клъстерната система предполага намаляване на разходите за сделки, повишава ефективността, създава условия за бързо разпространение на информация, съвременни технологии и знания между фирмите.

Центърът за икономическо развитие организира официалното представяне на годишния доклад "Конкурентоспособност на българската икономика 2001" на 25 януари 2002 г. /петък/ от 12.00 часа в Информационния център на Европейския съюз, ул. "Московска" № 9.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.