Българският бизнес се закани да атакува поправките по пакет "Мобилност" в съда

Транспортната комисия на ЕП одобри промените, които са в ущърб на българските превозвачи

Българският бизнес се закани да атакува поправките по пакет "Мобилност" в съда

Българският бизнес се закани да атакува поправките в пакет "Мобилност" в Европейския съд, ако бъдат одобрени и от Европейския парламент (ЕП). Това съобщи Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на на Съюз на международните превозвачи пред бТВ.

В понеделник вечерта транспортната комисия на ЕП одобри промените в пакета "Мобилност" с които се въвеждат нови правила за почивката и командироването на шофьорите, както и при каботажните превози.

Финалното гласуване на пакета ще стане по време на юлската сесия на Европарламента. Ако бъде одобрено, новите правила ще влязат в сила след 18 месеца.

Новите правила за шофьорите

Новите правила предвиждат международните шофьори да имат възможност за се прибират у дома на редовни интервали – на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график.

Освен това задължителната почивка в края на седмицата, известна като редовна седмична почивка, не може да бъде взета в кабинета на превозното средство. Ако тази почивка се взима извън дома, то настаняването на шофьора в мотел трябва да бъде платено от компанията.

Въвеждат се и нови правила за командироването на шофьорите с цел предотвратяване на различни национални подходи и гарантиране на справедливо заплащане. Тези правила ще се прилагат върху каботажни и трансгранични операции, с изключение на транзит, двустранни операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока или нула на отиване и две на връщане.

Борба с незаконните практики

С аргумента за по-справедлива конкуренция и борба с незаконните практики се предвижда тахографите на камионите да се използват за регистрация на преминаването на границите.

Съществуващите лимити за каботаж остават в сила – три операции в рамките на седем дни.

С цел прекратяване на системния каботаж ще се въведе "срок на прекъсване" от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средства.

За справяне с проблема с т.нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата на регистрация.

Новите правила изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици.

Тъй като все по-често се използват микробуси за представянето на международни транспортни услуги, леките търговски превозни средства над 2.5 тона също ще трябва да отговарят на европейските норми за транспортни оператори и ще трябва да бъдат оборудвани с тахограф.

България е против задължителното прибиране на камионите у дома

Българските превозвачи са против задължителното прибиране на камионите на всеки 8 седмици. Аргументът им е, че това е противоречие с политиката по "Зеления пакт" на ЕС. 

Проучване на консултантска одиторска компания "Кей Пи Ем Джи" показва, че 46 на сто от бъдещите курсове обратно до България ще бъдат без товар.Това би довело не само до увеличение на вредните емисии във въздуха, според прогнозите с 2%, което противоречи на Европейската зелена сделка, но и до по-голям трафик на границите, посочи Арабаджиев.

Проучването показва, че се очаква граничният трафик да е рекорден на моста при Видин - почти 220% повече. На граничния пункт "Калотина" новата мярка се очаква да доведе до увеличение със 79 на сто на камионите, а на "Дунав мост І" - с почти 50 на сто.

Изследването допуска, че множество от компаниите ще изберат да преминават през пункт "Калотина". Така там ще се натрупа 14-километрова опашка, а средно всеки камион ще чака 32 часа.

Позицията на българското правителство е "за" общи европейски правила, но подкрепя и исканията на бизнеса за променив пакета "Мобилност".  Ако през юли, когато е окончателното гласуване, пакетът "Мобилност" бъде приет в този си вид, се очаква спад на брутния вътрешен продукт на България между 0.7 и 1.5 на сто, а загубите от приходите на фирмите се оценяват между 9 и 18 процента, се казва в позиция на българското транспортно министерство.

"Пакет "Мобилност" е в ущърб не само на България, но и на всички държави в периферията на ЕС и 9 от страните членки са твърдо против тези правила", коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюз на международните превозвачи.

Той посочи, че Чехия е сменила позицията си и е преминала в противниковия лагер, защото се страхувала от конкуренцията на българските превозвачи.

"Борбата срещу тези правила продължава вече 3 години и се представят обосновани аргументи пред европейските институции, но в отговор се приемат все по-големи рестрикции, чиято цел не е добруването на шофьорите, а отстраняването на конкуренцията", заяви Арабаджиев.

Той допълни, че 500 милиона лева са вложили българските превозвачи в нови камиони и автопаркът им е един от най-новите и добрите в Европа.  

"Ако тези правила бъдат приети през юли от евродепутатите, ние ще ги атакуваме в съда", закани се Арабаджиев.

Очаква се ЕП да одобри новите правила през юли

Ако се съди от гласуването в транспортната комисия на ЕП, която подкрепи на второ четене и трите досиета от пакета за социалното законодателство и за достъпа до пазара, то с голяма доза вероятност може да се каже, че пакет "Мобилност" ще бъде одобрен от евродепутатите окончателно по време на юлската им сесия. Измененията трябва да бъдат гласувани с абсолютно мнозинство в пленарна зала, което означава да получат поне 353 гласа.

Транспортната комисия на ЕП прие предложенията на докладчиците без изменения с:

- 30 гласа "за", 19 гласа "против" и 0 гласа "въздържал се" за правилата за командироването на шофьорите

- 33 гласа "за", 15 гласа "против" и 1 гласа "въздържал се" за правилата за периодите за почивки

- 33 гласа "за", 16 гласа "против" и 0 гласа "въздържал се" за правилата за достъп до пазара и каботаж.

Предварителното споразумение по пакета "Мобилност" вече беше постигнато между Финладското председателство на Съвета на ЕС и Европейския парламент през декември 2019 г. Комисията по транспорт в ЕП първо подкрепи споразумението със Съвета на министрите на 21 януари. Съветът от своя страна одобри пакета на 7 април тази година.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?