Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българският морски туризъм е "свръхпредлагане на стандартен евтин продукт"

19 коментара
Снимка: БГНЕС

Българският черноморски туризъм от 2010 г. насам е на фаза "свръхпредлагане на стандартен евтин продукт". Това са изводите от анализ на заместник-председателя на сдружението "Култура и туризъм на българския Североизток" Стоян Маринов. Те бяха представени на конференцията във Варна "Устойчив крайбрежен туризъм".

Конференцията се организира от Варненската туристическа камара, Асоциацията на българските черноморски общини, Регионалната агенция за управление на енергията - Бургас, и други. Във форума участват и специалисти по туризъм от португалския град Сетубал.

Конкуренцията чрез ниски цени между хотелиери и туроператори създава на България имиджа на евтина туристическа дестинация, където количество на легловата база е за сметка на качеството на продукта, обясни експертът. Евтините пакети дават конкурентно предимство на България пред други страни от региона, но в същото време водят до по-ниски заплати в сектора, по-ниско качество на услугите и привличат туристи с нисък социален статус, каза  Маринов, цитиран от БТА.

Според данните на статистиката плажовете в страната са с площ 16 млн. кв. м., което дава възможност ежедневно на тях да има приблизително около 600 000 туристи, изчисли Маринов. В момента страната е далеч от това число, смята той. Според данни на НСИ, публикувани същия ден, страната ни е посетена през юли от 1.682 млн. чужденци, като около 60% от тях са дошли с цел туризъм, и то в курорти из цялата страна, както и в София.

Според Маринов ценовите войни са една от заплахите за българския туризъм наред с разрушаването на природните ресурси, визовия режим за граждани от държавите извън Европейския съюз, изтичането на квалифицирани кадри и често променящата се нормативна уредба.

През последните години свръхпредлагането на леглова база е довело до лека стагнация, смята Маринов, цитиран от “Дарик”. Той сравни развитието на туризма с жизнения цикъл на човека.

До 70-те години на миналия век България е била нова и модерна дестинация. До средата на 80-те е имало усилено инвестиране в нови хотели и ваканционни селища, като секторът е достигнал зрялост през втората половина на десетилетието, когато са били отчетени и най-много нощувки на чуждестранни туристи в страната ни според официалните данни.

Последвалият период до края на XX в., типичен за който било отдаването на бази под аренда, можел да се характеризира като упадък. От 2000 г. започнала нова модернизация след приватизацията и навлизането на капитали.

Според Маринов за стратегическото развитие на България като туристическа дестинация е нужно създаването на самостоятелно министерство, стимулиране на иновациите като строителството на "зелени" хотели и преработване на плановете за застрояване в черноморските общини.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #19

    Абе той и евтин не е. По-евтино е в Турция.

  2. Анонимен
    #18

    do 17 Точно така именно от пустинята, мутрите са направили едно изключително посещавано място. Също така в България благодарение на мутрите, когато държавата си взе безсрочен отпуск, курортите станаха едно безопасно за посещение място.

  3. Анонимен
    #17

    Х-ха за неуката амебо-мутра - Лас Вегас е построен с цел хазарт и губене на време в пустинята, където не е унищожено нищо , защото не е имало нищо и е атракционна , а не класическа туристическа дестинация с изключителна природа и климат.

  4. Анонимен
    #16

    Съгласен с N 9 - "до един прости цървули без никакви знания за този бизнес.." Какъв бизнес , какви 5 лева с тези колони от червени селски тарикати - 200000 активни борци против "капитализъма" /сиреч бизнеса/, а сега самозвани капиталисти от СОЦ-котилото , които ни управляваха и обясняваха близо 50 години , колко е лош "капитализъма" .

  5. Анонимен
    #15

    #3 ще си позволя да не се съглася с вас. Мутри са разработили и построили едно от най посещаваните места в света Лас Вегас

  6. Анонимен
    #14

    А какво става със северозапада - не е ли и той тур-дестинация? Иначе и аз съм фен на бг черноморие въпреки че съм го освободил от присъствието си от около 5-6 години? А ако някой иска да се чувства год - препоръчвам селцата по гръцко албанската и гръцко македонската граница - Преспа и района...между другото албанската инфраструктура преди Корча /имат страхотна бира - чешки патент/ бие гръцката между другото...

  7. Анонимен
    #13

    До 70-те години на миналия век България е била нова и модерна дестинация.
    ------------------------------------------------------

    Ай стига бе !? Ама това сериозно ли го твърди автора !? И изобщо не разбирам какъв смисъл има от тия статии където за един вид бизнес се говори на широката аудитория която е нипричом към него... За какво точно се пишат тия статии!? За да може да разбере доматопроизводителя бай Кольо от село или бакшиша Иван от аерогарата колко бесперспективен е българския туризъм и да

  8. Анонимен
    #12

    За да добие приличен вид българското черноморие, трябва да се разрушат поне половината хотели и да се направи черноморска магистрала. Иначе бетонизцията в момента е пълна и всеобхватна, задушаваща всеки свеж полъх.

  9. Анонимен
    #11

    до 9: "до 8: Не е нужен комунизъм или тоталитаризъм, за да имаме нормални курорти." С това съм напълно съгласен. С останалото - не. Това, за което споменаваш, беше характерно за ведомствените почивни станции преди 89-та или за мутризацията след това. Иначе едни от най-добрите ресторанти бяха на "Златни пясъци" и "Дружба" (сега "Св. св. Константин и Елена"). Сладкарниците бяха също на много високо ниво (в момента са само бледи подобия - и като качество, и като асортимент). Да не говорим, че в кафене "Албатрос" вечер можеше да се чуе класическа музика или джаз, а не чалги, рапове и подобни звукови кошмари.

  10. Анонимен
    #10

    Браво на № 9. Незнам дали някой може да добави нещо повече. Кратко, точно и ясно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.