Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българското участие в чужди изложения – доста недоразумения за изчистване

0 коментара
Българското участие в чужди изложения – доста недоразумения за изчистване

На 22 април 2011 ще се навърши точно една година от изпълнението на проекта "Интернационализация на българските предприятия", който най-обобщено може да се опише като организиране и финансиране на колективен щанд с български предприятия на международните изложения. Той се финансира със 27.4 млн. лева по Оперативна програма "Конкурентоспособност". И въпреки, че Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), която движи проекта, отчита леко преизпълнение на заложените цели, оказва се, че има доста недоразумения, които да се изчистят преди втората година на програмата, така че да тя да е от истинска полза на всички браншове в условията на отшумяващата икономическа криза.

Размерът има значение

В момента за всички сектори е предвидена една и съща изложбена площ. Така се стига до ситуацията, в която на изложението за храни и напитки през октомври в Париж се изпращат 24 родни фирми, а на изложението за мебели в Букурещ през септември – 4. Ако на една козметична или фирма за хранителни стоки 5 кв.м. са ѝ напълно достатъчни да си разположи мострите, на една мебелна фирма и трябват 30 кв.м., коментира Валя Попова, шеф на дирекция "Развитие на експортния потенциал" в ИАНМСП.

През втората година на проекта – април 2011 – април 2012, това ще се промени, обещава Попова. Изискали сме от всички браншови организации да ни информират каква е минималната изложбена площ, която им е необходима. След това параметрите на програмата ще се променят, така че да съответстват на нуждите на всички сектори.

Мръсни номера

Именно в мебелната индустрия се натрупва най-много напрежение, след като агенцията е принудена да върне голяма част от желаещите да участват на изложението в Букурещ. На следващите панаири за обзавеждане в Москва и Кьолн успяват да отидат съответно 6 и 7 компании.

Искаме да разсеем всички съмнения, които се създадоха, че взимаме такса, за да вкараме някоя фирма на изложение – участието е абсолютно безплатно, фирмите финансират само престоя и транспорта, обясни Нина Тодорова, зам.-шеф на агенцията.

Представител на една от браншовите организации на мебелните компании – Любомир Цолев, събирал по 2000 лв. за "консултации" на фирми, които искат да участват в чужди изложения, иначе нямало да ги допуснат. За това сигнализирали мебелни фирми при една от срещите им с представители на агенцията. Нямаме нищо общо с това, каза Тодорова и допълни, че една фирма дори не трябва да е член на браншова организация, за да участва в проекта.

Най-накрая дизайн за българските щандове

Българската секция на мебелното изложение в Кьолн миналата седмица приличаше на бит пазар, а някъде отпред висеше един лист А4, на който пишеше, че щандът се финансира по проект за 27 млн. лв., коментира пред Mediapool представител на мебелния бранш, който не е от седемте фирми, избрани от ИАНМСП да участват в събитието.

Щандът наистина беше доста "шарен", призна Валя Попова, шеф на дирекция "Развитие на експортния потенциал" в агенцията. Фирмите си избраха такива мостри, нищо не можем да направим, казва тя и добавя, че на изложението за хотелско и ресторантско оборудване преди два месеца в Париж родните компании все пак решили да се координират за мострите и изгледа на щанда.

Досега щандовете ни бяха "стандартни", казва Марияна Велкова, директор на ИАНМСП. Тя обясни, че е имало предложение към браншовите организации да предлагат проект за организация на пространството преди участието на техни фирми в дадено изложение, но то не било възприето. Затова до ден – два агенцията ще обяви обществена поръчка за дизайн на щандовете за всеки отделен бранш. Тя се финансира със 110 000 лв., а срокът на изпълнение е 60 дни – т.е. през новата година има шанс българските изложения да изглеждат по-добре или поне да са подчинени на една обединяваща идея.

Проектът "Интернационализация на българските предприятия" трябва да приключи през 2013 г., като до тогава малкият и средният бизнес (фирми с персонал до 250 души и оборот до 50 млн. евро) ще са посетили 115 изложения. До края на април т.г. 240 родни фирми ще са взели участие в 30 международни панаира при заложена цел от 210 фирми.

Най-активни са винопроизводителите, козметичните фирми, компаниите от хранително-вкусовата промишленост и сферата на информационните технологии, казват от агенцията. Текстилната и строителната индустрия пък били толкова засегнати от кризата, че отказали участие в набелязаните панаири и агенцията ги заменила с други. Не предвиждаме включване на клъстери (група от взаимосвързани фирми с еднаква стратегическа цел) в проекта, въпреки желанието на IT и мебелния сектор, каза Мариана Велкова. Проектът е насочен изключително към малки и средни предприятия, а не към обединения, обясни тя.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.