Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българското вино изоставя руския пазар и се насочва към американския

Кошница асорти от вино, колбаси и розово масло ще се изнася през 2016 г.

18 коментара
Българското вино изоставя руския пазар и се насочва към американския

Българските винопроизводители изоставят руския пазар и се насочват към американския през следващата година. Това съобщи Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино, която бе част от браншовите организации, участвали в представянето на български продукти със защитени наименования в ЕС пред БТА.

На българския пазар защитеният произход не генерира по-висока цена и популярност, но в чужбина той гарантира качество, посочи Нифору.

Вината със защитен географски произход у нас са 54 на брой. Става въпрос не за определени марки вино, а за региони, като Асеновград, Пловдив, Свищов, Мелник, Благоевград и т. н.

Новите пазари, към които българските производители са се насочили и търсят масиран пробив по думите на Галина Нифору, са на първо място САЩ, следвани от Китай и Япония. Искаме да обърнем по-сериозно внимание още на Бенелюкс, на Великобритания и на скандинавските страни, може би и на Южна Корея, казва Нифору.

Сбогом Русия, привет САЩ

Руският пазар не ни е интересен, допълни тя. Нашите членове предлагат наистина висококачествени вина, а пазарът в Русия е много нерегулиран. С него много трудно се работи заради постоянните изменения в регламентите, обяснява специалистът. Освен това имиджът на български вина в Русия не е много добър, защото различни фирми изнасят евтини вина и всичко това прави този пазар за нас безинтересен.

За пробива на българските вина на пазарите в САЩ от Българската асоциация на износителите на вино разчитат много на Програмата за промоция на храни и напитки със защитени географски наименования и защитени наименования за произход в чужбина. Програмата ще започне през февруари - март 2016 г. , а очакваният ефект е увеличен ръст както на износа, така и на експортните цени.

Качеството на българските вина е прекрасно, а виното от реколта 2015 ще е на изключително ниво, каза Галина Нифору. За пример тя дава българско вино, което присъства в менюто на един от най-скъпите ресторанти с три звезди от веригата "Мишлен" в Лас Вегас. То се продава за 80 долара бутилката.

Нифору коментира, че през последните години пазарът на виното показва трайни тенденции при търсенето на по-леките и по-плодови вина, а не толкова натоварени с дъб. Това е причината производителите да се ориентират към тях.

Ръст при производството на вино

Износът на вино през миналата година е бил 60 млн. литра, което е с 5 на сто повече от предходната. След приключване на първия ни промоционален пакет до 3 години предвиждаме този ръст да се увеличи до минимум 15 на сто, надяват се от бранша.

Български вина и сега се пият - в Ню Йорк, в Чикаго, където имаме много голяма диаспора. Всичко това предстои да се увеличи след 3 години, когато започне прилагането на промоционалната програма, обнадеждена е Нифору. Тя обяснява, че засега с всичко се справят сами, разчитайки на собствени разноски, контакти и средства. Когато всичко това бъде облечено с малко повече финанси, ефектът ще бъде доста по-голям, уверена е тя.

Американците пият всички вина, произведени и в България, и по света, защото това е най-големият световен пазар. Ние като производители сме се насочили към един по-специфичен сегмент - хората, които искат да опитат нещо нетрадиционно, т. нар. нишов пазар, обяснява Нифору. В момента българско вино със защитено географско наименование може да се намери в магазини в САЩ, като цената на една бутилка вино варира от 9.99 долара до 15 - 20 долара.

На въпрос какво в мениджмънта на държавата трябва още да се подобри, за да се "отпуши" този пазар за добрите и качествени български вина, Нифору казва, че зад общата кауза трябва да застанат всички останали асоциации и заедно с Министерството на икономиката и с Министерството на земеделието и храните да работят заедно.

Кошница асорти със защитени български продукти

България държи 8-мо място в ЕС по брой защитени продукти с географско или традиционно значение. Престижното подреждане обаче се дължи основно на вината - 54 вида. Защитени са и 13 вида ракии, 6 сурово-сушени колбаси и розовото масло.

Първи в списъка беше "Горнооряховския суджук", следван от емблематичното за България "Розово масло". В списъка на регистрираните храни с традиционен и специфичен характер са още филето "Елена" и кайзерования врат "Тракия". В процедура са още две храни, една от които е познатата "Говежда пастърма" и "Троянската луканка".

Дори и със защитен знак, на българския пазар колбасите не могат да се продават на по-високи цени заради ниската покупателна способност на хората, казаха техните производители. Всички те се обърнаха за помощ към Министерството на земеделието и храните и всички институции за използването на промоционални програми, за да успеят да утвърдят тези продукти на чужди пазари.

Предложението на винопроизводителите, отправено от Галина Нифору, е за износ на български продукти от 2016 г. в кошници. Идеята е проста, а подобна практика съществува навсякъде по света - да се направи асорти от родни продукти - вино, колбаси, розово масло, които да се продават в пакет в обща кошница.

У нас продажби на асортименти от различни продукти в общ пакет се практикува най-вече по празници. "Настоящата година е изключително успешна, защото Европейската комисия одобри 33 промоционални програми, като четири от тях са на български сдружения. В това отношение ние се нареждаме на второ място заедно с Италия. На първо място с най-много одобрени програми е Гърция. Така че българските фирми имат шанс", бе отговорът на земеделския министър Десислава Танева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #18

    Доколкото българските вина ги има в САЩ те не са много ценени, а пък са доста скъпи за това което са. Реално в България съм пил по-хубави (и много по-евтини) от тези продавани в САЩ, но не знам кои производители имат ресурсите и връзките да изнасят за САЩ. Може би имаме повече шанс с ракиите но ако се намерят начини да се включат в коктейли, иначе сухи няма много да се пият. Колкото до мезетата, вноса не месни произведения (освен консерви) е забранен заради опасността от зарази чрез месото. Така че за тия луканки и пастърми остава Европа ако им са по вкуса.

  2. Читатель
    #17

    Как се прави реклама на марки вино, от чието производство се пада по 1000-2000 бутилки на американски щат? И това в държава, от която сме се учили на модерно винарство. Да, ще пие диаспората, ама за другите не знам. А на специалистката с дъба... сигурно говори за танините в него. Колкото то Великобритания, този пазар си отиде, когато влязоха австралийските и чилийските вина, преди много години. Защото пуснат ли епизод на Приятели, тръгваха рекламите на Jacob's Creek - една марка, всякакви вина - бели, червени, ризлинг, совиньон, мерло, каберне, няма значение. Няма как да се бориш. Виж, по 20-30 бутилки в някои скъпи ресторанти, където те рекламира и сомелиера, може.

  3. Поп
    #16

    А трола с минусите , сме си го сложили на трибуквеника ! Ако ще да си скъса ризата в знак на протест , крайният резултат ще е > http://g.io.ua/img_aa/large/2898/39/28983942.jpg ! Така че , да следва завета на Ленин > http://doktora757.blog.bg/photos/91603/big.jpeg и да отиде тук > http://natribu.org/

  4. so what_deactivated_1521205049
    #15

    И НИЙ СМЕ БИЛИ В САЩ и знаем по-добре какви са МИРИКАНЦИТЕ! ти нали отговаряш за Варшавския договор и СССР -него коментирай! И за тебе e Б-я, НО ЗА НАС Е БЪЛГАРИЯ! Иначе твоето уса го разпознаваме right away!

  5. Pilgrim
    #14

    И да го изнасят едва ли на бутилките ще пише произведено в Б-я, а може и с танкери наливно да бъде. 90% от американците не знаят къде е България,повечето мислят че е в Южна Африка или Лат.Америка. Когато бях в уса едни хорица ме питаха от къде съм.- от Б-я и започнаха да ми отговарят на развален испански.

  6. Ген. Иван Колев
    #13

    Голям праз! Руснаците ще си направят тяхно вино. Не са рекли, не са направили. Ей ти Коми, Камчатка, Чукотка - все райони с подходящ климат за производство на вино. Кеф ти Шато Магадан, кеф ти Байкалски мискет, кеф ти Новорусийски траминер или Шардоне Уляновск.

  7. В и К
    #12

    Това е добра новина, защото нашите производители ще имат добра възможност, да се научат да поддържат качество не като за всеядни и всепиещи мужици.

  8. so what_deactivated_1521205049
    #11

    ТРОЛА: ДАВАЙ ФРАСКАЙ МИНУСИ,сменяй IP адреси 30 минуса са малко: искам ги 400 като на мони! Малко пишете, много фраскате- ТОВА Е НОВАТА ДИРЕКТИВА НА ИСАКОВИЧ-ПУТЬОВИЧ Това всъщност е последното преди да приключите дейността ПОРАДИ БЮДЖЕТНИ СЪКРАЩЕНИЯ!

  9. so what_deactivated_1521205049
    #10

    Всъшност вие разбрахте ли ГЛАВНАТА НОВИНА? Путиноидът е КАНДИСАЛ ЗА АСАД- съгласен е сатрапът да се оттегли в рамките на преходен процес. Сега разбрахте ли за какво БЕШЕ ВЧЕРАШНОТО ПЛАШЕНЕ И ПРОСТОТИИ, които медията цитира многократно! Че винаги дуенето на Путиноида е МАСКИРОВКА Значи Путиноидът отстъпи по всички точки,Путиноидът е БИТА КАРТА: и в Украйна, и в Сирия. Това да ви покаже, че следващият път психопатът много ще си помисли, преди да нападне чужда държава http://news.yahoo.com/russia-open-assads-ouster-syria-transition-diplomats-224133009.html

  10. Иван Сусанин
    #9

    Ама демагогия. Ясно е, че всичко в тези пазари е политика. Има толкова качествени вина по света, че хич не е ясно как ще пробием. Освен ако българите в сАЩ не ги пият. Но и това е въпрос на политика. Ние да си запазим пазарите в Русия, но да опитаме да спечелим и американските. Това би било най-добре.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.