Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Банките не дават заем от 81 млн. лв. на градския транспорт в София

Столичани поемат безплатните пътувания и на чиновниците в МВР от 2015 г.

8 коментара
Въпреки че по София се движат нови модерни трамваи, този парк на градския транспорт е най-стар

Нито една банка не дава заем от 81 млн. лв. на затъналия в дългове столичен градски транспорт. Това е причината за поредното удължаване на срока за подаване на оферти, този път до 16 януари 2015 г. Това съобщи зам.-кметът по транспорта Любомир Христов пред Mediapool.

Това е четвърто удължаване на срока. Причината за липсата на интерес е заради завишените изисквания към кандидатите. Влияние е оказало и отнемането на лиценза на КТБ, коментираха съветници пред Mediapool.

В същото време от 2015 г. заради промените в Закона за МВР столичани ще поемат безплатното возене не само на полицаите, но и на чиновниците от МВР в цялата страна. В МВР работят около 55 хил. души, по данни на Министерството на финансите.

Погасяването на старите задължения под въпрос

Столична община няма резервен вариант какво ще прави, ако нито една банка или обединение от финансови институции не отпуснат заема от 81 млн. лв. на общинското дружество "Център за градска мобилност". Средствата са необходими за изплащане на натрупаните задължения на Столична община към частните и общински оператори, които възлизат на тази сума.

Заради забавените плащания някои от частните оператори като "Юнион Ивкони" изпаднаха в тежко финансово състояние, а други като "Карат С" съдят общината.

При изчистване на задълженията си към тях Столична община има намерение да преговаря за намаляване на цената на която частните оператори возят столичани, каза Любомр Христов. Договорите на "Центъра за градска мобилност" с операторите на транспортната услуга изтичат поетапно през 2017 и 2018 г.

Увеличаване на пътуващите с преференция

Въпреки тежкото финансово положение на градския транспорт и дълговете му, които възлизат на около 100 млн. лв., от Нова година столичани ще трябва да поемат безплатните пътувания не само на полицаите, но и на чиновниците, работещи в МВР.

Това ново задължение е заради промените в Закона за МВР. Те бяха направени по предложение на бившия вътрешен министър Цветлин Йовчев и одобрени с гласовете на БСП, ДПС и "Атака" от 42-рия парламент. Засега ГЕРБ няма намерение да ги отнеме.

Поради липса на време този въпрос най-вероятно не е бил разгледан от правителството, коментира столичният кмет Йорданка Фандъкова. Заместникът ѝ Христов утчни, че едва ли всичките 55 хил. служители на МВР ще получат право на безплатно пътуване, въпреки че идеята на ексминистър Йовчев е била такава.

Христов очаква да се запази сегашния модел, според който вътрешния министър издава заповед кои служители на МВР имат право да получат безплатни карти за градския транспорт. Идеята на Йовчев беше всеки служител на МВР срещу представяне на личната си карта да може да се води без пари в градския транспорт, независимо от кой град е с презумпцията, че изпълнява служебните си задължения.

Към момента Столична община има да получава от МВР около 2 млн. лв. за безплатните карти на полицаите, уточни Христов.

Бюджетът на градския транспорт за 2015 г. е без промяна

Бюджетът на градския транспорт за 2015 г. остава без промяна и ще бъде 95 млн. лв. Толкова беше и през последните две години. През календарната година обаче обикновено получаваше допълнителна финансова инжекция в рамките до 10 млн. лв.

Поскъпване на билета за градския транспорт през изборната 2015 г няма да има. Билетчето поскъпна последно през лятото на 2008 г. и от тогава цената му е един лев. Предвижда се да се предложат по-изгодни карти за пътуванията като туристическа и уикенд карта.

Добрата новина е, че през 2014 г. паркът на градския транспорт на столицата се е обновил с помощта на европейските средства. "Най-млад" е тролейбусния парк, като средната възраст на тролеите вече е 3 г. С тях обаче се придвижват най-малко столичани – около 8% от ползващите градския транспорт.

Следват ги влакчетата в метрото, които са на 5 години. Тенденцията е за непрекъснато увеличаване на пътуващите с метро, като през 2015 г. се очаква около една трета от всички столичани да го ползват.

Най-използваният транспорт остава автобусният. Той се ползва от 40 на сто от столичани, а средната възраст на един автобус е 9 г.

Най-стари са трамваите – на 16 години, като една пета от софиянци ползват този транспорт.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #8
  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #7
  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  4. Fredjohn Sonfrim
    #5

    Нуждаете се от спешна заем, за да изплати дълговете си? Имате ли нужда от заем, за да започне нов бизнес? Имате ли нужда от личен заем? Ние предлагаме всички видове заеми при лихвен процент от 2%. Свържете се с нас днес по електронната поща ([email protected])

  5. Doodles
    #4

    Не им ли станаха много привилегиите в МВР? Ранно пенсиониране, `нам колко си заплати когато се пенсионират, а сега и безплатно пътуване на чиновниците?! За полицаите иди-доди, ама за чантаджиите защо? Колкото до градския транспорт в София, мисля че Фандъкова се справя с града - ремонтите вървят, чисти се, купуват се нови трамваи и тролеи, което е много добре. А вие, г-н Smithee, май не помните в какви бараки се возехме до скоро? Ами аз не искам в 21 век да се возя в такива "ретро" трамваи, те стават само за скрап.

  6. Alan Smithee
    #3

    В Будапеща, град който прибира милиарди от туризъм, градският транспорт е с трамваи и автобуси от социалистическо време. Поддържат си ги. И са направо шик - ретро, жива история. А и са адекватни на още неизживените травми от социализма. Но пък какви улици, какви паметници, какъв градски живот -- панаири, празници, музики... Учителката по руски, удобната трансмисия на вс„яка корупционна система, Данчето на Партията -- накупи чистак нови мотриси, тролеи и автобуси. Разорение, на гол тумбак чифте пищови. Срамно и грозно на фона на мизерстващия мръсен град.

  7. бат Ники
    #2

    Абсолютна глупост: "Идеята на Йовчев беше всеки служител на МВР срещу представяне на личната си карта да може да се води без пари в градския транспорт, независимо от кой град е с презумпцията, че изпълнява служебните си задължения.". Още една неоправдана привилегия на гърба на данъкоплатците. Билетите за градския транспорт не са чак толкова скъпи, че да не могат да ги платят от джоба си при "спешни служебни задължения", а после да си ги осребрят.

  8. boby1945
    #1

    Ако наистина им трябва заем, определено ще трябва да "занижат" изискванията си към банките.....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.