Според проучване

Банките предпочитат заможните клиенти, а фирмите за бързи кредити - масовите

Българите са в дъното на Европа по ползване на банкови услуги

Банките предпочитат заможните клиенти, докато небанковите финансови институции, които заеха нишата на т.нар. “бързи кредити” са ориентирани към масовия потребител, работещ в сивия сектор. Това коментира Таня Тошева от маркетинговата агенция GfK по време на форум за банковите услуги и продукти.

 

Под заможен клиент се разбира лице с доходи над облагаемия таван от 2200 лв., на възраст между 30 и 59 години, мениджър или собственик на фирма, работещ на пълен работен ден, масово използващ интернет-банкирането.

 

Хората, които ползват “бързи кредити”, са предимно работещи в сивия сектор, на непълен работен ден, които не могат да докажат доходи. Освен това тези кредити са малки като размер. За това небанковите институции в момента не са сериозна заплаха за банките, смята Таня Тошева.

 

Процентът на заможните клиенти на “Уникредит Булбанк” е 6-7% от българските клиенти на банката, но те носят доходност до 8 пъти по-висока от т.нар. “масов клиент”, коментира Екатерина Кирилова, директор на управление “Маркетинг и клиентски сегменти” в “Уникредит Булбанк”. Освен това те са ценни и търсени от банките, защото обикновено са лица с авторитет, допълни Кирилова.

 

България в дъното на Европа по банкови сметки

 

Въпреки че БНБ отчита стабилен ръст на депозитите от близо 12% за последната година и увеличаване на милионерите, половината от населението на България над 15-годишна възраст няма банкова сметка.

Така България се нарежда в дъното на Европа по банкови сметки на глава от населението. След нас е само Румъния, като всички останали балкански страни са преди нас, показва проучването на GfK България.

Според Таня Тошева една от причините за това е, че 33% (27.5% според данните на НСИ - бел. ред.)от населението у нас е селско, което взима пенсията си в местния пощенски клон. Друга причина е ниската покупателна способност на българина.

Българите са в дъното и на ползването на интернет банкирането в ЕС, като то става все по-предпочитано при по-заможните клиенти, защото пести време, посочи Тошева. Според данните на GfK за тази година около 63% от българите имат поне една банкова сметка.

“Уникредит Булбанк” има около 60 000 клиенти, които ползват електронно банкиране. По-голямата част от тях ползват услугата информация за движението по сметките си, каза Екатерина Кирилова.

Най-честите услуги на банките остават проверка на баланса по сметката (82%), възможност за отваряне на депозит или взимане на кредит, показват данните на GfK.

 

Според изследването две трети от клиентите на банките предпочитат да се информират за продуктите и услугите им от интернет сайтовете на финансовите институция, а една трета преглежда и специализираните финансово-информационни сайтове.

Мобилните плащания все още имат ниско проникване у нас, като едва 7% пазаруват през смартфон, сочат данните на GfK.

Близо една трета от българите избират банката, която е избрал техният работодател. Една четвърт са мотивирани от качеството на услугите, които предлага. Една пета взимат решение за избор на банката в зависимост колко е голяма и стабилна, показва проучването на GfK.

 

Най-често българите се отказват от банка заради липса на доверие, по-добра оферта от конкурент и непрофесионално обслужване.

Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате нареждането на премиера за отстраняване на Дж Пи Груп от всички проекти?