Бареков е рекордьор по медийна реклама при неясно финансиране

Бареков е рекордьор по медийна реклама при неясно финансиране

Партията на Николай Бареков "България без цензура" изпревари БСП в последната седмица по разходи за предизборна реклама в медиите, показва проучване на сайта "Отворен парламент", публикувано в сряда.

Данни са събрани от договорите за политическа реклама, които медиите са длъжни по закон да публикуват. Не всички обаче изпълняват това изискване на Изборния кодекс. "Отворен парламент" публикува и данните от сайта на Сметната палата, според които на върха по разходи отново е "България без цензура".

Статистиката на публикуваните от медиите договори показва, че "България без цензура" (ББЦ) е платила за политическа реклама 656 079 лева. На второ място са БСП с 626 474 лева. На трето място е "Атака" с 428 982 лева, четвърти са Реформаторският блок с 337 892 лева, а пети са ДПС с 266 733 лева. Следват АБВ (208 984 лева), ГЕРБ (118 631 лева) и Синьо единство (74 233 лева). На последно място в списъка на "Отворен парламент" стои партия "Зелените" с 4506 лева.

Информацията от сайта на Сметната палата обаче е малко по-различна. Тя показва съотношението на предизборните дарения за политическите формации и отчетени средства за политическа реклама в медиите. Само пет партии и коалиции са представили отчетите си в Сметната палата. На първо място по реклама е "България без цензура" с 734 412 лева и отчетени рекордни дарения от 113 000 лева. БСП е втора с 666 474 лева за реклама и дарения от 36 500 лева. "Отворен парламент" публикува още справки от Сметната палата за Реформаторския блок (337 892 за реклама и 31 710 лева дарения), за АБВ (224 817 лева за реклама и 117 463 лева дарения). Най-едри са дарителите на ББЦ, защото техните 113 000 лева са събрани от общо 16 дарения. За сравнение АБВ събира своите 117 463 лева от 240 души.

Както се вижда, отчетените от ББЦ дарения са далеч по-малко от официално представените рекламни разходи за кампанията, чието разточителство се вижда и с просто око. Повечето спонсори на партията декларират, че дарените от тях средства са лични спестявания или трудови възнаграждения. Самият лидер на ББЦ Николай Бареков обяви още при учредяването на партията си, че я финансира с лични средства, които спестил от мениджърски и други договори в ТВ7, където бе предишната му месторабота. Той дори обеща пълна прозрачност върху произхода на парите си, но и досега такава няма. Независимо от твърденията си, Бареков не е свалил и данъчната и банковата си тайна, поради което медиите не могат да се доберат до официални документи за доходите му и произхода им.

Разминаването между размера на даренията и отчетените разходи за кампаниите на други партии може да намери някакво обяснение с това, че повечето от тях разполагат с пари от партийни субсидии, като най-големи са тези на БСП и ГЕРБ.

Последните данни на "Отворен парламент" са към 18 май. Предишното проучване беше представено с данни към 12 май. Тогава БСП водеше минимално пред ББЦ по изхарчени средства за медийна реклама. За последните 6 дни "Атака" дръпват мощно с разходите и изпреварва Реформаторския блок за третото място.

"Отворен парламент" прави и множество уточнения за данните си. В момента екипът на сайта проучва съществуващите неясноти с договорите на АБВ и "Партия на зелените" с БНТ.

Данните са събрани въз основа на публикуваните договори на 6 телевизии, 10 вестника, 3 радио станции и 14 електронни медии, и могат да се направят различни разрези.

По време на обявяване на първите резултати от мониторинга на 12 май 2014 г., централните всекидневници "24 часа" и "Труд", които публикуват платено съдържание, нямаха информация за договорите си. Към 18 май такава вече е налична на страниците на медиите и е включена в анализа. Регионалните "Марица" и "Струма" все още продължават да нямат информация за договорите с участници в изборите.

Продължава и публикуването на договори от агенция "Фокус" във формат, който не може да се чете - практика, която имаха и на миналите избори, посочват от "Отворен парламент".

Договори за политическа реклама не са публикувани още в сайтовете "Всеки ден", "Новини", "Уебкафе", "Блиц" и "Гласове". Няма договори и във вестник "Дума", както и за радио "Фокус". Няма публикувана информация какви са бюджетите на партии, коалиции и независими кандидати за кампаниите им в социалните медии.

Още по темата
Още от Евроизбори 2014

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?