Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бареков и БСП – най-щедри към медиите преди изборите

ГЕРБ, ДПС, "България без цензура", левицата и "Атака" са с най-големи разходи за агитация

5 коментара
Момент от предизборната кампания на ББЦ.

Коалицията "България без цензура" (ББЦ), предвождана от евродепутата Николай Бареков, и БСП са отделили чувствително повече средства за финансиране на предизборните си кампании в медиите в сравнение с останалите шест формации, влезли в 43-ото Народно събрание (НС). Това показват данните от разходите на партиите преди парламентарните избори на 5 октомври, публикувани във вторник на сайта на Сметната палата.

Осемте формации в НС са похарчили за медийно внимание общо над 6.45 млн. лева, като ББЦ и социалистите са категорични първенци по този показател съответно с 1 355 407 лева и 1 180 028 лева партийни разходи.

След тях се нареждат двата коалиционни партньора на БСП в предишното управляващо мнозинство – ДПС с 845 037 лева и "Атака" със 728 454 лева. Следват ГЕРБ с 636 383 лева, АБВ с 586 643 лева, Реформаторският блок с 475 309 лева и Патриотичният фронт с 354 442 лева разходи за отразяване на предизборната кампания.

Независимо от подреждането в графата за разходите за медийно внимание, по общия показател за най-скъпа предизборна кампания едноличен победител е ГЕРБ с похарчени общо 2 857 281 лева. Малко зад тях се нарежда ДПС с харчове за 2 275 663 лева, ББЦ – 1 841 824 лева и БСП – 1 828 028 лева. Следват "Атака" с похарчени общо 1 069 782, Реформаторският блок с 654 343 лева, АБВ с 586 643 лева и Патриотичният фронт с 495 334 лева.

Социолозите получават най-много от ГЕРБ

От отчетите, качени в регистъра на Сметната палата, става ясно още, че ГЕРБ е една от малкото партии, която официално отделя пари за социологически проучвания – общо 59 760. Единствено "патриотите" декларират разходи по това перо от останалите партии, но значително по-малко – 17 040 лева.

Средствата, използвани от ГЕРБ в предизборната кампания, са генерирани изцяло от държавната субсидия на партията. 454 819 лв. от тях са били похарчени за плакати, флаери и брошури, а 1 417 986 лева – за организирането на публични прояви като концерти, събирания и други. Медийните пари се делят основно на две – 139 071 лева за печата и 306 910 лева за електронни медии. От тях 83 160 лева са отишли за БНТ, а 6188 лева - за БНР.

От БСП пък отчитат, че 1 616 919 лева от общо похарчената сума представляват собствени средства на левицата. Останалото са дарения (40 913 лева) и средства на издигнатите кандидат-депутати (153 196 лева).

Социалистите са платили на печатни медии 393 954 лева, а за електронни – 602 728 лева. 32 988 лв. са били платени на БНТ, а 26 076 – на БНР. За хартиени агитационни материали са платени 162 932 лева, а за масови прояви – 83 289 лева.

Кампанията на ДПС, подобно на тази на ГЕРБ, също е финансирана изцяло със средства от партийната субсидия. По медийното перо движението се е отчело с 253 994 лева за печатни и с 541 043 лева за електронни медии. Похарчени са и 550 696 лева за плакати, флаери и брошури, както и 305 216 лева за концерти и тържества.

Реформаторите декларират, че са осигурили парите си за предизборна кампания чрез събиране на собствени средства (246 847 лева), дарения (170 916 лева) и пари на включени в листите (204 143 лева). От тях за печатни медии отиват 19 504 лева, а за електронни – 371 919 лева. 37 490 лева са похарчени за плакати, а 12 557 лева – за масови прояви.

"България без цензура" събира в пъти повече дарения

Освен с щедрото си отношение към медиите, "България без цензура" се отличава в пъти от останалите и по размера на даренията, които декларира, че коалицията е събрала за кампанията си цели 1 021 418 лева. Което представлява повече от половината сума, похарчена за агитация и отразяване.

Формацията на Бареков заделя доста малка част от парите си за печатни медии – 159 369 лева, докато лъвският пай отива за електронните – цели 1 156 834 лева. 20 022 лева отиват за БНТ, а 2400 лева – за БНР.

ББЦ плаща още 242 567 лева за плакати, както и 45 931 лева за масови прояви. Последната сума е повече от скромна предвид почти всекидневните събирания, които Бареков организираше в цяла България, за да промотира доскорошното си телевизионно предаване, прераснало в политически проект, финансиран с пари на Цветан Василев, по думите на самия банкер.

Патриотичният фронт декларира, че е формирал бюджета си за кампанията от 495 334 лева собствени средства плюс едва 1000 лева дарения. 73 586 лева отиват за печатни медии, а 257 967 лева – за електронни. На БНТ са платени 24 840 лева, а на БНР – 1500 лева. За плакати са отишли 25 239 лева, а за масови прояви – 5147 лева. Конкурентите им от "Атака" са дали на Сметната палата доста по-различни данни, от които се вижда, че от партийната субсидия са взети 568 999 лева за кампанията. 375 000 лева са от членския внос, а 23 530 – от дарения.

След БСП и ДПС, "патриотите" са най-щедри към печатните медии, плащайки им 206 416 лева за отразяване. Електронните получават 469 561 лева, от които към БНТ отиват 28 596 лева, а към БНР – нищо. 88 264 лева са дадени за хартиени агитационни материали, а 64 635 лева – за масови прояви.

АБВ на бившия президент Георги Първанов генерира най-много дарения след ББЦ – 494 770 лева. Заедно със средствата на издигнатите кандидати (96 795 лева) те формират бюджета на формацията за изборите. От него 102 043 лева са похарчени за печатни, а 247 055 лева – за електронни медии. 21 419 лева отиват за плакати и брошури, а 4493 лева – за концерти и събирания.

Единствените две формации, останали под 4-процентната бариера, но получаващи държавни субсидии – "Глас народен" на Светльо Витков и "Движение 21" на Татяна Дончева, са похарчили по време на кампанията съответно 109 949 и 217 793 лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Alex
    #5

    И двете търговско - мафиотски дружества са еднакво гнусни! Разликата е само в годините. Едното е на 100, а другото на една. Канавата им е от криминални пари, лъжи и демагогия. С бюреков е свършено! банката му фалира, а олигарха Ковачки едва ли ще прахоса пак толкова пари за толкова пионки в парламента. БСПто си умира бавно на корена - заедно с твърдия си пенсионерски електорат...

  2. Lidia Ruseva
    #4

    Ами дали са на медиите, а не за купуване на гласове, както ГЕРБ и ДПС, например. А и е чудно, това ли е най-новата и важна новина в държавата, че се занимавате с това. Изборите отдавна минаха, а проблемите на народа остават неразрешени.

  3. chingis
    #3

    Надявам се за това да дават пари и другитер, а не да се стремят да пазаруват гласове преди вота !

  4. Таня
    #2

    Нормално е, когато налагаш нова сила на политическия пазар, да харчиш повече, за да запознаеш хората с идеите си.

  5. Дедо Пене
    #1

    Това пък каква новина е, те изборите минаха отдавна.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.