Барозу откри новия лъч на метрото

С тържествена церемония, подготвяна в продължение на два месеца и продължила над един час, председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу откри втория лъч на софийското метрото – от ж.к. “Надежда” до жк “Лозенец”. Присъства почти цялото ръководство на държавата в лицето на президента Росен Плевнелиев, на премиера Бойко Борисов, на министрите Ивайло Московски, Лиляна Павлова, Томислав Дончев, Вежди Рашидов, Цветан Цветанов. Нона Караджова, на столичния кмет Йорданка Фандъкова и на шефа на метрото Стоян Братоев. Специален гост бе и еврокомисарят Кристалина Георгиева.

Събитието се състоя на метростанция “Сердика 2” откъм Халите, а в самата подземна спирка бе монтиран подиум, украсен със сини и бели балони – цветовете на ЕС.

Програмата беше само от народни песни и танци. Най-многобройната публика беше от представители на фирмите, работили по изграждането на метрото, които са над 30. Някои от тях споделиха притеснението си, че армията от журналисти и многото официални лица ще ги избутат някъде в дъното на медийните кадри, въпреки че заслугата за днешната церемония е предимно тяхна.

По новата линия на метрото се очаква дневно да се возят близо 130 000 пътници

Днес, петък, до края на деня пътуването и по двете линии на метрото е безплатно, а от утре - 1 септември, цената на месечната картата се вдига от 23 лв. на 35 лв. Причината е пускането и на втория лъч на метрото, който беше открит тържествено в петък. Цената на билета е без промяна – един лев.

Около 130 000 пътници се очаква да пътуват всеки ден по новата линия от жк.”Обеля” до бул.”Черни връх”, което разстояние ще се взима за 15–20 минути. Прогнозата е на изпълнителния директор на “Метрополитена” Стоян Братоев.

Още


"За мен е удоволствие да присъствам на това откриване. Това е голям ден за България и София. Радвам се, че важните моменти за страната са толкова близко свързани с ЕС”, каза на откриването председателят на ЕК Барозу.

"Завършването на този проект доказва, че София е модерен град с желание да инвестира в своето бъдеще и в бъдещето на своите граждани. Този проект служи като добър пример за устойчив и интегриран обществен транспорт, а планираното му разширение към летище София, ще осигури по-бърза връзка с останалата част от Европа и света", каза още председателят на ЕК.

Той допълни, че новият метродиаметър е чудесен пример какво може да се постигне с помощта на европейските фондове. Европа е финансирала проекта на 50%, т.е. осигурени са 476 млн. евро.

"Този проект е точно това, което имаме предвид, говорейки за зелено и устойчиво развитие. Това е онази добавена стойност, която ще води занапред посоката на развитие на кохезионната политика на ЕС", добави Барозу.

Той припомни, че все още продължават преговорите между ЕК, ЕП и страните-членки за бюджета на Съюза за следващия програмен период от 2014 до 2020 година. "Европейската комисия направи предложение, което е амбициозно и балансирано", изтъкна Барозу. Според него проектът на столичното метро показва, че европейската солидарност не е само думи, а има и конкретен ефект върху живота на гражданите.

Барозу изрази радост, че една от метростанциите в София носи името “Европейски съюз”. “Това демонстрира, че ние сме рамо до рамо – Европейския съюз, София и България”, каза той.

Чакаме Барозу да одобри еврофинансиране за продължението на метрото

"Благодарности към тези, които завещаха 4 километра тунели от 60-те години, които използвахме. Благодаря на кметове, общински съветници, инженери, работници, министър-председатели, министри на транспорта и на всички,които са спомогнали за строителството на метрото", каза премиерът Бойко Борисов.

Радвам се, че президентът Барозу е записал в изказването си разширяване на метрото. Надяваме се до днес следобед да бъде записана спирката до “Бизнес парка” и други две спирки, които му показах”, каза премиерът.

От няколко месеца България преговаря с ЕК да одобри финансиране по проекта за метрото от “Младост” до “Бизнес парк София”, която, според шефа на “Метрополитен” Стоян Братоев, е по-важен за софиянци от отсечката до “Цариградско шосе” преди четири месеца.

Братоев – почетен гражданин на София, заслугата – на премиера

Самият Братоев бе уведомен по време на церемонията от столичния кмет Йорданка Фандъкова, че ще бъде удостоен със званието “почетен гражданин на София” заради работата му по метрото. След това Борисов каза, че Братоев трябва да благодари на него за признанието, тъй като два поредни общински съвета са ходили да му искат оставката. “Аз му казах на Братоев, че докато аз съм някакъв, той ще е в метрото”, обясни премиерът.

Той посочи, че разширението на метрото ще продължи да е един от приоритетните проекти за правителството. “Идва и програмният период 2014–2020, приоритетно ще бъде изграждането на Лот 3 на магистрала “Струма” и магистрала “Хемус”, изтъкна Борисов.

Ние не мрънкаме за пари в Европейския съюз, в пъти повече усвояваме пари от европейските фондове. Очаквам от Барозу да продължи да ми пише "Аз обичам България” и да продължим работата по толкова важни инфраструктурни проекти. Когато има такива обекти, това е самочувствие за нацията. Това е демокрация”, продължи речта си Борисов.

Следващите поколения, които не бяха от нашите поколения, не бяха виждали какво е метро, какво е магистрала. Сега тези деца, които ще израснат, това няма да им прави впечатление. За тях това ще е даденост”, каза в заключение Борисов.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?