Железницата се разминава с нови съкращения на влакове и служители

БДЖ дава на Дянков почивните си бази и получава субсидията

Засилват се мерките срещу гратисчии и крадци на гориво и части от жп мрежата

БДЖ дава на Дянков почивните си бази и получава субсидията

Българските държавни железници (БДЖ) си връщат държавната субсидия, която миналия месец бе спряна от финансовия министър Симеон Дянков заради необслужван заем към Световната банка, и няма да има допълнителни съкращения на персонал и на влакове. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски в понеделник като договорката бе постигната след продължила близо два часа среща с Дянков и ръководството на "Холдинг БДЖ".

 

Така се разминаха черните прогнози на синдикатите, че ръководството на БДЖ ще предложи орязването на 60 влака от железопътното разписание и съкращаването на още 1000 служители на компанията.

 

Възстановяването на месечната субсидия от около 14 млн. лв. обаче става при поет от железниците ангажимент да прехвърлят на Министерството на финансите почивните си бази и евентуално други имотни активи, върху които няма тежести. Целта е с тези сгради да се обезпечи заемът от 80 млн. долара, теглен през 1995 г. от Световната банка, по който жп компанията има просрочия на плащанията пот миналата година и който бе повод за спирането на субсидията от Дянков миналия месец.

 

Тепърва ще се прави оценка на активите, които предстои да се прехвърлят на Министерството на финансите, коментира пред Mediapool членът на управата на БДЖ Владимир Владимиров.

 

БДЖ има почивни станции по морските и зимните курорти като най-големите са в Златни пясъци и Паничище, но атрактивни са и базите в Добринище, Приморско, Росенец край Бургас, Хисаря и др. Идеята да се продадат тези бази и с приходите да се оздрави дружеството неведнъж са коментирани и от сегашните, и от предишните управляващи.

 

Московски обясни, че няма пречки до ден-два да бъде изплатена жп субсидията за юли и август и до края на годината тя да бъде изплащана в пълния ѝ размер. Владимиров допълни, че тези гарантирани приходи ще позволят на компанията да нормализира работата ѝ и да може да погасява останалата част от заемите си. БДЖ обаче е поела нови ангажименти да намали разходите си и да увеличи приходите си.

 

Според транспортният министър най-големият резерв в посока вдигане на постъпленията в железницата е спиране на гратисчиите. По думите му става въпрос за загуби от милиони заради пътуванията без билети.

 

"Веднага след като започне есенната сесия на парламента ще се предложат законови поправки, които да позволяват служителите на БДЖ и на транспортната полиция да съставят актове за налагане на глоби на пътниците без билети и това ще повиши събираемостта има", каза Московски пред журналисти.

 

Владимиров допълни, че ще иска полицаите да получат правомощия да свалят гратисчиите от влака и дори се обмисля вариант да не се разрешава тръгването на влака, ако има дори един пътник без билет.

 

Транспортното министерство ще иска още да се утежнят наказанията за кражби на гориво от железниците, което остава сериозен проблем на дружеството въпреки множеството разкрити схеми и групи за точене на цистерни на клиентите на БДЖ.

 

Като друга мярка за осигуряване на приходи в железницата транспортният министър посочи "бързата раздяла с дялове в неприсъщи за дейността на БДЖ дружества". По думите му се разчита и на приходите от "БДЖ Товарни превози", за което агенцията за приватизация уверила, че бъде продадено до края на годината. Първият опит за раздържавяване на товарните жп превози обаче се провали, след като само един неизвестен кандидат прояви интерес. Сега агенцията за приватизация подготвя нов конкурс със занижени изисквания към кандидат-купувачите.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?