Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ-кредитори се надцакват със запори за парите от продажбата на товарните превози

4 коментара
БДЖ-кредитори се надцакват със запори за парите от продажбата на товарните превози

Кредитори на Холдинг БДЖ“ се надпреварват да искат запори върху активите на “БДЖ Товарни превози“ в опит не толкова да провалят процедурата за приватизацията на дъщерното дружество, колкото да си гарантират изплащането на дължимите към тях суми от компанията майка по просрочени заеми. Това стана ясно от думите на финансовия министър Симеон Дянков по повод информация на “Капитал дейли“ за наложен от Софийския градски съд запор върху 100 процента от дяловете на “БДЖ Товарни превози“ по искане на германско-ирландска банка “Депфа банк“ (Depfa bank). Тя притежава облигации от първия облигационен заем на "БДЖ холдинг" и има да взема около 6.3 млн. лв. от жп превозвача.

 

В началото на седмицата вестник “Труд“ съобщи, че консорциум от френските БНП-Париба и "Сосиете Женерал", австрийската "Кредитанщалт", белгийската "Дексиа" и българската “Първа инвестиционна банка“ (ПИБ) са поискали от Лондонския арбитражен съд несъстоятелност на “Холдинг БДЖ“ заради втория облигационен заем на дружеството за 120 млн. евро, който също е просрочен. Иск на германската държавна банка "Кредитанщалт фюр видерауфбау" (KfW) пък доведе до запор на основната банкова сметка на "БДЖ Пътнически превози" заради дълговете на дружеството за мотрисите “Дезиро“, закупени от “Сименс“ с кредит от банката.

 

Над 720 млн. лв. са борчовете на държавния железопътен превозвач, който разчита с парите от приватизацията на дъщерното си “БДЖ Товарни превози“ да погаси най-неотложните си забавени вноски по заемите, включително към кредиторите, които са завели исковете.

 

“Част от предишните кредитори и облигационери, разбирайки, че приватизационната процедура върви доста добре, се опитват да намерят място и да могат от приходите, които дойдат от тази приватизация, да вземат максимална сума. По решение на ръководството на БДЖ е направено така, че 50% от сумата, която дойде от приватизация, да отиде в кредиторите, а другите 50% да отидат при облигационерите. Това не е решение на финансовото или транспортното министерство”, коментира пред журналисти в петък Симеон Дянков.

 

“Различни облигационери се опитват да надпреварят другите облигационери, като вземат части от полагащото им се от гледна точка на активи. Стараят се да се наместят по-напред от другите“, коментира финансовият министър. Той обаче посочи, че и по българските, и по международните закони редът на удовлетворяване на кредитите е по реда на отпускането им. “Първият, който е кредитирал, е на първо място, вторият, който е кредитирал е на второ и т.н.“, обясни Дянков и припомни, че за тези кредити няма отпускана държавна гаранция.

 

Този път процедурата за приватизация на “БДЖ Товарни превози” върви доста по-стройно и има няколко кандидата, които изглеждат доста сериозни“, допълни Дянков.

 

Документи за проверка дали отговорят на поставените от Агенцията за приватизация изисквания към бъдещия купувач на товарния жп превозвач подадоха румънската “ТД Груп Феровиар Роман“, австрийската “Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг Гмбх“, ПИБ и сформираното в началото на годината дружество “Бългериан Карго Експрес” на братята Кирил и Георги Домусчиеви и ПИБ.

 

До 18 февруари 2013 г. Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол трябва да каже отговорят ли кандидатите на изискванията за стратегически и финансови инвеститори и да сертифицира участниците, на които ще се позволи да подадат обвързващи оферти. Кандидатите ще могат да купят информационен меморандум за състоянието на БДЖ “Товарни превози“ до 18 февруари и до 4 март да се запознаят с документите на дружеството.

 

Депозит от 20 млн. евро и обвързващи оферти за покупка на дружеството ще се приемат до 15 часа на 12 март 2013 г., припомнят от агенцията.

 

По неофициална информация очакваната цена за държавните товарни жп превози е около 100 млн. лв., като новият собственик ще трябва да погаси и над 114 млн. дългове на дружеството. С парите, получени от продажбата, собственикът - “Холдинг БДЖ“, пък очаква да погаси на свой ред частично свои дългове и банкови кредити и така да подобри финансовото си състояние.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #4

    Цакайте, цакайте, белким се прецакате всичките накрая.

  2. Анонимен
    #3

    "...Над 720 млн. лв. са борчовете на държавния железопътен превозвач, който разчита с парите от приватизацията на дъщерното си “БДЖ Товарни превози“ да погаси най-неотложните си забавени вноски по заемите, включително към кредиторите, които са завели исковете..." Ето ти резултатите от държавният (партиен)мениджмънт! БДЖ със 720 млн дългове, други 2 млрд заровени в бунището на АЕЦ Белене, а всичкият т.нар. "евтин ток" от АЕЦ Козлодуй се изнася от партийни фирми за благото на нашите съседи. Някой може и да каже, че изброените не са съврзани, но те всички се сумират в нашите данъци и плащания, и ни правят най-бедните в ЕС.

  3. Анонимен
    #2

    алоо,ненормалник като се продаде печелившото звено откъде пари за изплащане на кредите -от твоя джоб.

  4. Анонимен
    #1

    Алоо, Медиапул. От цялата информация не се разбра само кой и кога е взел тия кредити без да мисили за връщането. Що така спестявате подробностите от "чудесното" управление на тройната коалиция.хората обаче знаят и няма да повторят такава грешка да изберат шайка крадци.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.