Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ на печалба само заради продадени имоти

2 коментара
БДЖ на печалба само заради продадени имоти

Приходите на Българските държавни железници (БДЖ) са скочили с 54 млн. лева в периода 2006-2007 г., но това не е станало за сметка на основната дейност – превоза на пътници и товари, а заради продажбата на имоти. Данните са от доклад за финансовото състояние на дружествата в сектора на транспорта с над 50% държавно участие, който беше представен от транспортния министър Петър Мутафчиев в четвъртък по време на правителственото заседание.

Доклади за финансовото състояние на държавните компании представиха и принципалите им министрите на земеделието и на икономиката Валери Цветанов и Петър Димитров.

Според доклада на Мутафчиев, Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е приключила 2007 г. със загуба от близо 71 млн. лева. Като се сумират резултатите на това дружество и на БДЖ и се добави и държавната субсидия, излиза, че българските железници са нерентабилни. В същото време броят на авариите в жп транспорта и сериозността на техните последици се увеличават прогресивно.

БДЖ са приключили 2007 г. със счетоводна печалба от 24.13 млн. лв., докато в края на 2006 дружеството е било със загуба от 29.93 млн. лв. Разликата от около 54 млн. лева идва от еднократни приходи, основно от продажба на имоти. През 2007 БДЖ продадоха ненужната жп. гара в Поморие за 22 млн. лв, както и почивно-възстановителния център "Солници" в Бургас.

Железниците разполагат с 11 имота с обща стойност около 14.3 млн. лв., а НКЖИ има 27 имота в страната, които са подготвени за продажба. Общата им стойност е около 80 млн. лв. по оценки отпреди година.

В доклада на министъра се посочва, че НКЖИ е реализирала по-малко приходи от инфраструктурни такси и постъпления от неоперативни активи (имоти), но са се повишили приходите от други услуги (предимно наеми).

Намалелите приходи от инфраструктурни такси най-вероятно се дължат на по-малкия обем товарни превози, извършени от БДЖ.

Друг проблем пред българските железници е агресивната транспортна политика на Румъния. Северната ни съседка е концентрирала усилията си за изграждане на високоскоростна жп линия от Черноморското крайбрежие до границите с Унгария и Сърбия. Това става за сметка на проектите по линията север-юг Русе – Гюргево - Букурещ.

Финансовите резултати на железниците ни не спират ръководството им и министърът на транспорта да искат всяка година стотици милиони левове за субсидиране на дружествата и подмяна на подвижния състав.

Лоша година за пристанищата

През 2007 г. пристанищата Варна, Бургас и Видин, както и комплексите Русе и Лом отчитат намаление на общите приходи с 10.32 млн. лв., или с 9.95 на сто. Лошите резултати се дължат на пристанищата Варна и Бургас, които приключват годината със загуба, докато Русе, Лом и Видин отбелязват повишение на счетоводната печалба.

Разходите са нараснали с 1.47 млн. лв., или 1.58%. Обработените товари са намалели с 18.6%, като най-голям е спадът в пристанищен комплекс Русе – 26.53%. И тук може да се забележи сянката на кремиковската криза, както и фактът, че Румъния прави всичко възможно да концентрира превоза на товари през пристанище Констанца до Западна Европа, без да допусне съществени товари да се отклоняват през България.

Ръст на товарооборота има в пристанищен комплекс Лом и пристанище Видин.

Общите приходи на държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" през 2007 г. са 26.79 млн. лв., което е ръст от 3 процента спрямо 2006 г. Разходите на дружеството пък са 26.61 млн. лв. Те се увеличават с 3.64 на сто спрямо предходната година. Повишението се дължи основно на отчетеното нарастване на разходите за амортизации с 2.02 млн. лв.

Енергийните компании – отличниците в държавните дружества

Енергийните търговски дружества със 100 процента държавно участие приключват 2007 г. с положителен финансов резултат от близо 220 млн. лв., се посочва в доклада на министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров. Спрямо 2006 г. финансовите резултати в стойностно изражение нарастват със 136.85 млн. лв. За подобряване на този показател голямо влияние оказва групата на газоснабдяването - Булгаргаз и дъщерните му предприятия. Нарастването на финансовия резултат при тях е с близо 136 млн. лв.

Общо пасивите на енергийните дружества са 2.786 млрд. лв. Спрямо 2006 г. те се повишават с 21.81 на сто. Това се дължи на увеличената дългосрочна кредитна задлъжнялост на търговските дружества НЕК, ТЕЦ "Марица изток 2", Булгаргаз и Мини “Марица изток".

НЕК завършва 2007 г. с печалба от 41.48 млн. лв., което е с 54 хил. лв. повече от предходната година. Пасивите са 1.26 млрд. лв., главно банкови заеми. Спрямо 2006 г. те се повишават с близо 396 млн. лв.

Печалбата за АЕЦ "Козлодуй" е малко над 4 млрд. лв., което е със 72.97 на сто или 1.71 млрд. лв. повече от 2006 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. мария
    #2

    докато Русе, Лом и Видин отбелязват повишение на счетоводната печалба.Обработените товари са намалели с 18.6%, като най-голям е спадът в пристанищен комплекс Русе – 26.53%.Ако правилно съм разбрала - увеличили са се цените на услугите на пристанището и то на фона на влизането ни в ЕС, когато беше ясно, че повечето превозвачи ще отидат в Румъния при по-изгодни условия. И логична последица - намаляване на товарите. Ама големи икономисти, голямо нещо са управляващите. Къде е сега Петър Димитров да обоснове проблема с китайците?!

  2. kkkkk
    #1

    по-добре е БДЖ да откупи от Софийски градски транспорт широколинейните стари влакови мотриси по линия №22 и да ги оборудва с по-един мотор от Москвич ,за да покрие трафика с малобройни пътници по провинциалните линии.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.