Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ няма да види пари без реформи

Сините искат премиерът да обясни защо на БДЖ е отказан спасителният заем за реформите

14 коментара
БДЖ няма да види пари без реформи

Без напредък в реформите “Българските държавни железници“ (БДЖ) няма да получат пари от Министерството на финансите и това е условие за отпускане на средства за оздравяване на компанията, съобщиха от ведомството в сряда.

Миналия петък стана ясно, че БДЖ няма да получи нито държавен заем от Банката за развитие в размер на 140 млн. лева, нито кредит за 460 млн. лв. от Световната банка. Причината е бавният темп на реформите, които трябва да изведат почти фалиралото дружество на печалба.

Ведомството очаква железниците да изпълнят промените, разписани от финансовата институция, като условие за подписване на заема.

В последните години в държавния бюджет са отделени значителни средства за железниците, но на този етап секторът не може да се отличи със съществено подобрение в оперативното и финансовото управление, се допълва в съобщението на финансовото министерство. Според негова справка за 2007 година за БДЖ от държавния бюджет са отделени 145 милиона лева, а за 2008 г. - 172 милиона лева. За 2009 година са отпуснати близо 200 млн. лв., за 2010 г. - 202 млн. лв. За 2011 г. заложените средства в Закона за държавния бюджет са 212 милиона лева.

Сама при реално постигнати резултати по оздравяването на железниците ще се продължат следващите стъпки за подпомагане на реформите в железниците чрез осигуряване на финансиране, посочват от МФ.

Спирането на парите за БДЖ бе последвано от предупреждения на синдикатите за стачки в железниците от октомври заради планираните драстични съкращения на персонала.

Министърът на транспорта Ивайло Московски обаче определи в сряда тези заявки като несериозни, а Синята коалиция поиска от премиера Бойко Борисов да обясни в парламента ситуацията със спряния от Световната банка заем за реформа в БДЖ

“Не е вярно, че ще има толкова големи съкращения за толкова кратък период от време. Такава цифра от 2000 човека за първи път чувам. Такова нещо не се коментира“, заяви Московски в сряда по повод твърденията ,че ще бъдат освободени толкова души от БДЖ. Диалогът със синдикатите продължава и не трябва да има притеснения в тази посока, заяви той.

По думите му се следва нормалната процедура за оптимизация. “Изваждат се няколко от дейностите, които се аутсорсват от железниците. Не става въпрос, че тези хора ще останат без работа, а ще се прехвърлят в аутсорсваните дейности", каза Московски.

Министърът обясни, че железниците са декапитализирани с 800 млн. лв. и ако губещите дейности не се извадят, няма как дружеството да се “изправи на крака".

Очаква се да бъдат закрити между 20-30 губещи линии, каза Московски. "В момента се търси механизъм, който чрез промяна на закона да позволява линии, представляващи интерес за частния бизнес, да се дават на концесия или под наем", обясни той.

Реформите в железниците са били спрени от министър-председателят Бойко Борисов след среща с транспортните синдикати и кашата е забъркана на най-високо ниво, заяви в парламента съпредседателят на Синята коалиция Иван Костов.

По думите му още на 19 май, когато в парламента е гласувана смяна на министъра на транспорта Александър Цветков, той предупредил, че Световната банка ще откаже парите за БДЖ. Според Иван Костов железницата е стратегически въпрос на националната сигурност и премиерът трябва да отговори как правителството ще води политиката на национална сигурност.

Сините питат как Министерският съвет ще възстанови и запази железопътния транспорт, който е от изключителна важност за европейските транспортни коридори и интермодалните връзки.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Ами как ще има реформи, като начело на МТС се ръководи от един некомпетентен селски тарикат. Да обясни защо не можаха да обявят търга за консултантските услуги, по време на изпълнението на който трябваше да се разработи визията за тези реформи. Просто подопечните му некадърници не можаха да напишат едно тръжно досие.

  2. Анонимен
    #13

    Idioti. Priwatizacija na veleznici weche e probwana w Anglija i e obshtopriznat prowal. Kato prodadesh pecheliwshata dejnost, sywsem shte zakysa. Ako beshe dobre, zashto Boris ne e priwatiziral BDV?! Trjabwa da se zabranjat naweki proizwolnite politicheski naznachenija i namesi w BDV, kakwito naprawi GERB. Trjabwa da se sprat mrysnite nomera na awtobusnite firmi i da se razreshi BDV da osigurjawa prewoz ot doma i do doma sys sobstwen mikrobusen park. Togawa tezi awtobusni termiti, za koito neprestanno stroim pytishta, shte uwisnat. Trjabwa da spre izpolzwaneto na wlakowi kompozicii kato tramwai do Bankja i podobni zabutani mesta.

  3. Анонимен
    #12

    i toia moskovski mutrenski kolega na bb.ne e do nego SAMO A DO DJANKOV, TRAJKOV I SAMIA BB. tuk se iska INTELEKT i OPIT! kude gi u gerb, a i u vsichki sled 1964 " upravljavali" tozi STRATEGICHESKI OTRASUL.TOJA LIGLIO PLEVENLIEV, DA POISKA OT MERKEL SPECIALISTI OT "Bundesbahn" da obrazovat i prekvalificirat tehnicheski i ikonomicheski neramotnite upravnici ot gerb i vsichki predi teh.stiga machove i zali .opravete speshno BDJ! izborite shte vi nakajat...

  4. Анонимен
    #11

    KOI iska da PODARI 140 godishnata NACIONALNA STRATEGICHESKA KOMPANIA BDJ,NA KOGO I SRESHTU KAKUV PODKUP???DA SE IZKAJEM NA IZBORITE!

  5. Анонимен
    #10

    Отново има нападки срещу правителството, но това е съвсем нормална реакция на опозицията, от тях друго не можем да очакваме.

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  7. Анонимен
    #8

    Трябва да се направи някаква инвестиция, но видима в БДЖ. За да се дават пари, трябва да е доказано, че се инвестират правилно и биват оползотворени...

  8. emma
    #7

    Едва ли вече има подобни вагони в Индия и в Африка.....

  9. emma
    #6

    Вагоните за превозване на пътници приличат на конски вагони!Срамота е в 21 век такова унижение за БГ гражданите!Пък и за селяните....В Индия и защо не говори ЦЦ за сделката на БСП транспортния министър и Валентин Моллов за закупуването на 600 вагона 3-та употреба на цената на нови от Швейцария?След тази сделка Моллов це изсели от БГ и живее в Женева!

  10. Анонимен
    #5

    Блогът за Железници - мнение на жп клиенти, анализи, коментари www.rail.blog.bg

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.