Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ обещаха да возят безопасно срещу още 1.5 млрд. лв.

35 коментара
БДЖ обещаха да возят безопасно срещу още 1.5 млрд. лв.

Необходими са 1.5 млрд. лева, за да имаме безопасни железници. Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на субсидираната държавна компания БДЖ Христо Монов пред журналисти във вторник. Поводът за спешна среща с медиите бе поредното подпалване на пътнически влак, което този път се размина без жертви. В понеделник следобед изгоряха два пътнически вагона от влакова композиция по линията Пловдив – София и около 250 пътници бяха принудени да се придвижват с гигантско закъснение и стрес с автобуси. Причината за случилото се още е неясна – или техническа неизправност или запалена цигара.

Инцидентът става по-малко от четири месеца, след като при фаталния пожар във влака София – Кардам, който стопи до скелета два спални вагона, загинаха девет души. Този случай, по който още тече разследване, бе последван от редица по-малки жп инциденти.

Директорът на железниците обясни, че за качествен и сигурен превоз на пътниците е необходимо да бъдат закупени 420 нови пътнически вагони, 50 електрически мотрисни влакове и да се извърши модернизация и реконструкция на съществуващия подвижен жп състав. Така по изчисления на БДЖ общата инвестиция излиза около 1.5 млрд. лева.

Дружеството е получило за 2008 г. общо 141 млн. лева от държавата. Малка част от тази сума са компенсации за социалните намаления, които БДЖ отпуска.

В момента 62% от пътническия вагонен парк е на възраст над 20 години, а външният му вид, чистотата и удобствата за пътниците са добре познати.

Тази година приключва договорът на БДЖ с държавата за задължителната обществена услуга “превоз на пътници с железопътен транспорт” и предстои сключването на нов договор.

Ако БДЖ бъдат избрани отново за изпълнител на поръчката, ще поискат успоредно със средствата за услугата да бъдат предвидени и средства за модернизация.

Директорът на БДЖ заяви, че тези инвестиции не са във възможностите на БДЖ и затова, ако спечелят договора, ще се обърнат за помощ към държавата."Такава практика има в Европа и тя трябва да бъде предложена и в България", добави Монов.

Обявените нови мерки предвиждат БДЖ да извърши извънреден преглед на 30 електромотрисни влакове и мотрисите, които не отговарят на изискванията, ще бъдат спрени от движение.

Влакът, който се е запалил в понеделник, бил от серия 32. Средната възраст на тази серия е 30 години. Капитален ремонт на влака е бил извършен през август 1999 г.. Композиция е била сертифицирана на 25 юли 2004 г., за последно е преминала технически преглед на 12 юли, а екипировъчен - осем дни по-късно. Не са били установени технически неизправности. Монов каза обаче, че вече е разпоредил контролът върху ремонтните дейности на влаковете да бъде завишен.

"Мерките не се правят само след подобни инциденти, непрекъснато се правят проверки", застрахова се Христо Монов.

Според първоначалното разследване пожарът в понеделник е тръгнал от електрическата кутия във втория прикачен вагон на влака. Проверява се възможността огънят да е тръгнал от цигара. След като е забелязан огън, влакът е спрян и персоналът се е опитал да потуши пожара с три от наличните шест пожарогасителя, но не е успял.

Първоначално пътниците не са били пуснати да слязат от влака, тъй като се е предполагало, че пожарът лесно ще бъде овладян. След като се е видяло, че огнената стихия се разраства много бързо, те са евакуирани.

Христо Монов отчете, че персоналът на влака “бил много добре подготвен да реагира в подобни ситуация” и именно на адекватните му дейности се дължал фактът, че при инцидента нямало пострадали.

След трагедията във влака София - Кардам 370 души са били обучени да реагират в кризисни ситуации. На шест месеца знанията им ще бъдат опреснявани.

От март т.г. , пак след трагедията във влака за Кардам, бе забранено и пушенето във влаковете, като до момента с 291 пушачи са санкционирани за нарушаване на забраната с по 20 лева.

От БДЖ обявиха готовност да обезщетят пътниците, ако багажите им са унищожени, но към момента няма такава информация. Претърпените щети за железниците все още се изчисляват.

Комисия на БДЖ работи в момента по установяване на причините за инцидента, а в Районна прокуратура – Пловдив е образувано досъдебно производство по случая.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

35 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. бдж спец
    #36

    И аз обещавам да возя безопасно, ако ми дадат 1,5 милиарде лева...

  2. демократ-2
    #35

    Или ще даваш парите или ще има още пожари и още изгорени.А какво става с тези пари,как се харчат,никой не знае.БДЖ се е превърнало в черна дупка за трошене на народна пара в особено големи размери.Накрая виновни са изгорелите пътници,че носили леснопалими багажи.Девиза на БДЖ е, че всеки пътник е потенциален "пътник".Така ще е ,докато ни управлява червената пасмина.

  3. Да!
    #34

    и на Европа, струпаха на наш гръб маса ммилиарди бюджетен дефицит, и тях окрадоха. Тия са за разстрел, гадни алчни кръвопийци!

  4. Ало
    #33

    Обещаването не е като даването . Пък и парите не са малко .

  5. Vezari
    #32

    Dajte ni tezi miljard i polovina, zashtoto inacheshte produljim s nehajstvoto i shte palim vlakovei shte podlagame na prestupni riskove jivota na predimno po-bednite grajdani, koito i bez tovastradat ot prestupnoto upravlenie na BSP/Simo/Dogan !

  6. klm
    #31

    1

  7. безопасност
    #30

    Комисията да види кой издава сертификатите за безопасност на подвижния жп състав, дали прави реални или фиктивни проверки преди да издаде ежегодния сертификат, има ли техника и капацитет да провери толкова единици колкото сертификати е издала, да се провери кой министър им даде лиценза - никито или преди него и за какъв рушвет, как се сдобиха с акредитация преди това от българската служба за акредитация при ани стоилова и с какъв рушвет и колко е валидна...и като види всичко това комисията ще може и да каже какви са причините за тези и стотиците други инциденти и аварии по железните пътища на страната

  8. Баба Яга
    #29

    другарите Стойков и Николов, вкарват тези бракувани горящи факли и ги продават за безумни пари на дължавата.Не случайно прокурора от Плевен искаше да напусне, но получи партийно поръчение и остана да замазва работата. Първанов заедно с пушката, си метна оная работа на рамо и отиде да трепе лисици за палто на др. Лечева.Голям купон туй БГ-то, ейййй!

  9. Щирлиц
    #28

    Обещавам по-вече да не критикувам крадливите управляващи по форумите ако ми дадат 1 500 000 000 лв.

  10. ASEN
    #27

    BDZ PARVO DA ZAPO4NE DA SI SABIRA PARITE OT BILETITE. KA4ETE SE NA VLAKA OT SOFIA ZA PERNIK I 6TE VIDITE, 4E NA KONDUKTORITE MASOVO SE DAVAT SUMI DOSTA POD STOINOSTA NA BILETA KOITO TE SI SLAGAT V JOBA. TOVA NE E IZOLIRAN SLU4AI A MASOVA PRAKTIKA. ZAJTO OT DANACITE NA VSI4KI DA PALNIM BEZDANNATA JAMA BDZ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.