Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ обяви поръчка за купуване на 42 мотрисни влака за 675 млн. лв.

ЖП експерти алармират, че търгът е съмнителен, но премиерът не реагира

3 коментара
БДЖ обяви поръчка за купуване на 42 мотрисни влака за 675 млн. лв.

В разгара на лятото в последния ден от седмицата "БДЖ-Пътнически превози" обяви най-мащабната си обществена поръчка през последните десетилетия – за покупка на 42 нови мотрисни влака с прогнозна цена за доставка и поддръжка на машините от 675 млн. лв. без ДДС. Това става ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки.

На тази цена трябва да бъдат купени регионални ЕМВ 4-секционни – 22 броя; пътнически ЕМВ 3-секционни – 12 броя и пътнически ЕМВ 4-секционни – 8 броя. В цената на поръчката е включена и пълната поддръжка на влаковете за период от 15 години, включително капитални ремонти, но не повече от 2 800 000 километра пробег на влак. По тези причини са поставени специфични изисквания към участниците в процедурата.

Очакванията на транспортното министерство са търгът да предизвика интереса на най-големите производители на влакове. Жп експерти обаче вече предупредиха, че поръчката е скроена по мярката на определен кандидат и сигнализираха за това премиера Бойко Борисов, но към момента няма реакция от негова страна.

Крайният срок за подаване на оферти изтича в 16:45 часа на 12 октомври. Предложенията на кандидатите ще бъдат отворени три дни по-късно - на 15 октомври.

Това е първият етап от обновяването на подвижния състав на железниците. В момента по думите на транспортния министър Ивайло Московски локомотивният парк на "БДЖ Пътнически превози" е на средна възраст около 40-45 години, а на две трети от вагоните – над 25 години. Московски обясняваше, че финансирането ще дойде по линия на капиталовите трансфери от държавния бюджет. Наскоро правителството отпусна 100 млн. лв. за покупката на новите влакове. Друга част от средствата трябва да дойде от авансовото плащане по концесията на летище "София".

Вторият етап от обновяването на БДЖ предвижда купуване на още 44 мотрисни влака за 450 млн. лв., като плановете са средствата да дойдат от европейските фондове през следващия програмен период след 2020 г..

Изискванията към кандидатите – над 1 млрд. лева оборот

Бъдещите кандидати трябва да имат реализиран минимален общ оборот от поне 1 милиард лева общо от предходните 3 финансови години. От него поне 450 млн. лв. трябва да е в сферата на изработване и доставка на железопътни мотрисни влакове.

Освен това се иска участниците да са изпълнили такива поръчки през последните три години. Това означава да са извършили три доставки на общо поне 50 мотрисни влака, от които половината да са с минимален капацитет от 230 седящи места.

Кандидатите трябва да имат сертификати за системи за управление на качеството и за опазване на околната среда.

Възлагането – икономически най-изгодната оферта

За бъдещ изпълнител ще бъде избран кандидатът, предложил икономически най-изгодната оферта.

Оценката им ще бъде формирана от критерии за качество и свързани с разходите.

В оценката за качеството влизат: средна стойност на ускорението от 0 до 100 км/ч на доставяните железопътни мотрисни влакове (5 точки), равни подове на доставяните железопътни мотрисни влакове (10), специфично потребление на енергия на доставяните железопътни мотрисни влакове (20) и брутна маса на номинално населен влак за отделните видове мотрисни влакове (15).

В оценката, свързана с разходите, ще се гледат общата предлагана стойност за придобиване на подвижния състав (30 точки), разходите за финансиране на придобиването на подвижен състав (7) и цената за поддръжка на влаккилометър пробег на отделните видове мотрисни влакове от подвижния състав (13).

Съмнения за предрешен търг

Още в началото на юли Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че в последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели определен кандидат.

Част от основните параметри в поръчката са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години.

Всичко това навява на мисълта, че търгът се подготвя за предварително определен печеливш участник, в ущърб на обществения интерес на българския данъкоплатец. По тази причина беше сезиран и премиерът Бойко Борисов, който обаче очевидно е дал картбланш за обявяването на търга.

БДЖ поръча анализ на известни университетски преподаватели за това какви влакове да се купят. Плати и 100 000 лева на "Ърнст енд Янг" за изработване на тръжната документация. По неясни причини обаче ръководството на жп компанията смени част от критериите без обяснения.

В първоначалния вариант доставката бе за 41 влака с бюджет 420 млн. лева. Така поне съобщаваше и транспортният министър Ивайло Московски. Сега обаче броят им е увеличен с един, а стойността на поръчката е нараснала с 30 млн. лв. до 450 милиона лева.

Намален наполовина е и срокът за поддържането на съоръженията спрямо първия вариант, който предвиждаше 30 години.

През август 2017 г. "БДЖ-Пътнически превози" е отправила запитване за индикативни цени за всеки един от типовете подвижен състав към няколко големи производители. Това са "ПЕСА" Бидгош, "Щадлер Рейл Мениджмънт", "Шкода Транспортейшън" и "Сименс". Само една от предложените оферти е била по-ниска от заложения бюджет за обществената поръчка (450 милиона лева), а останалите са надхвърляли със стотици милиони тази стойност. Само полската "ПЕСА" се побира в заложения бюджет с цена от 390 млн. лева. "Щадлер" са дали цена от 563 млн. лв., "Шкода" - 564 млн. лв., а "Сименс" - 630 млн. лв., съобщава offnews.bg.

Интернет изданието посочва, че според експерти това е много притеснително. По тази причина те настояват за осъществяване на предварителен контрол по законосъобразността на обществената поръчка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Бивши комунисти НЯМА!
    #3

    Яко цакат робите. БДЖ е пред фалит, намаляват се вагоните, държавата погасява загуби и хоп внезапно се поражда нужда от почти милиард за нови мотрисни влака. Аз лично очаквам скоро БДЖ да бъде приватизирано хипер изгодно.

  2. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #2
  3. Крис
    #1

    В Гърция пускат влакове с 300км/ч, а ние гоним 160 макс!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.