Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ обяви стачката за незаконна, заплаши участниците с уволнение

Спирането на влаковете ще лиши компанията от 600 хил. лв. приходи дневно

60 коментара
Владимир Владимиров. Снимка: БГНЕС

Ръководството на БДЖ заяви във вторник, че обявената за 24 ноември стачка в железницата е незаконна, ще се изготви поименен списък на всички участници и срещу тях ще бъде предявен иск. Най-тежкото наказание за железничарите, които откажат да работят в четвъртък, ще е дисциплинарно уволнение, обясниха от БДЖ във вторник пред журналисти.

"Ние категорично сме против стачката. За нас тя е абсолютно безсмислена. Синдикатите нямат кауза. Не е кауза да искаш от едно ръководство да стане съпричастно към фалита на едно дружество", каза Владимир Владимиров, шеф на директорския борд в БДЖ.

Изявлението бе направено няколко часа след пресконференция на синдикатите, според които шефовете на БДЖ щели окажат “жесток натиск” срещу всеки железничар, които се включи в стачката. По думите на Петър Бунев, председател на железничарския синдикат към КНСБ, стачка в четвъртък ще има и тя е съвсем законна, но се притесняват от натиска срещу служителите.

Бойко Борисов: Ако стачкуват, да върнат парите на всички данъкоплатци"

Премиерът Бойко Борисов обяви, че няма да се намесва, за да спре готвената стачка на железничарите.

Ако БДЖ не бъде оздравена, всички заети ще останат без работа, каза пред журналисти премиерът.

"Ще стачкуват, за да върнат 800 милиона на държавата и всички данъкоплатци, би било прекрасно, ако го направят", допълни премиерът. "Да са стачкували, когато са харчили пари, без да има възвращаемост, или, когато са им купували влакове и никой не е казал откъде след това ще бъдат платени", продължи премиерът.

Той отбеляза, че през този период е имало излишък в държавата, откъдето е било възможно да дойде плащането, за да не се налага сега и лихвите да се плащат.

"Надявам се, ако правят такава стачка, да върнат парите на всички данъкоплатци", каза още Бойко Борисов.

Според ръководството на железницата обаче протестът е незаконен и за това ще бъде сезиран Софийският градски съд. Причината е, че липсва задължителното споразумение между работодател и служители за осигуряване на минимално транспортно обслужване. Синдикатите разчитат на споразумението от предупредителната стачка през март, но то вече не актуално. Това заявиха юристите на БДЖ.

По думите на Владимиров всеки ден от стачката ще струва на компанията 600 хил. лева по-малко приходи. От тях 400 хиляди се падат на товарни превози, а 200 хиляди на пътнически. Товародателите ни подкрепят, но ако влаковете не се движат повече от три дни графиците им ще бъдат тотално объркани, каза Владимиров.

Спирането на влаковете ще има и положителен ефект за железницата, тъй като всичките ѝ линии се обслужват на загуба. От спестените пари за такси за ползване на инфраструктурата пък ще пострада Национална компания “Железопътна инфраструктура”, така че нещата са навързани, каза Владимиров.

Стачката няма да е за сметка на пътниците, категорични бяха от ръководството на БДЖ. Сумите за билетите на спрените влакове ще бъдат възстановявани при поискване. За пътниците с абонаментни карти ще има бонуси или отстъпки.

От дружеството признаха, че няма как да осигурят алтернативен транспорт на гражданите по време на стачката. Клиентите на "БДЖ Пътнически превози" са 80 хиляди на ден, това означава 540 автобуса, това просто няма как да стане, заявиха от превозвача.

Ръководството на БДЖ отхвърли обвиненията, че е трябвало да уведоми общините кои точно влакове ще съкрати. Това е задължение на държавата в лицето на транспортното министерство, ние сме търговско дружество, обясни Владимиров. Той призова кметовете да проявят разбиране и след като самите те не могат да поемат издръжката на жп линиите до техните селища да се погрижат за алтернативен транспорт.

Броят на композициите, които ще бъдат спрени от движение от 10 декември падна на 138, стана ясно още в четвъртък. Техният списък беше публикуван.

Владимир Владимиров покани синдикатите на разговор в сряда в 11:00, но беше категоричен: "Няма как да отстъпим. Отстъпването значи фалит".

Загубите на БДЖ за тази година възлизат на 28 милиона лева, като очакванията на ръководството на дружеството са до края на 2011 те да не надхвърлят 30 милиона лева и в края на 2012 г. дружеството вече да не е на загуба.

В момента се преработва планът за преструктуриране на БДЖ съобразно новите макроикономически показатели на финансовото министерство и увеличените разходи на дружеството, заяви Владимиров. Това е едно от изискванията на Европейската комисия, за да подкрепи държавна помощ и държавно гарантиран кредит от Световната банка за БДЖ, обясни той.

Другите притеснения на ЕК са, че приватизацията на "БДЖ Товарни превози" няма да осигури достатъчно приходи за самоучастие на компанията в оздравяването ѝ, както и че пазарът няма да бъде адекватно “компенсиран” за това, че БДЖ получава държавна помощ. Опитваме всеки ден да докажем, че ще изпълним тези две условия – първо, че продажбата на "БДЖ Товарни превози" ще ни осигури 50% от сумата за оздравяване на компанията и второ, че ще освободим ниша на пазара, от която частен оператор може да печели 150 млн. годишно. Това са приходите на "БДЖ Товарни превози", обясни Владимиров.

Планът за реформи в БДЖ предвижда ударно съкращаване на 2000 души, които ще бъдат компенсирани с 6 работни заплати. Ефектът се изчислява на 24 млн. лева. Ако не ги освободим, следващата година много трудно БДЖ няма да е на загуба, каза Владимиров.

Ако не изведем дружествата на нула, даже банките кредиторки да са съгласни да запазят мълчание, възниква следващият проблем – 300 млн. евро, които по Оперативна програма “Транспорт” могат да бъдат усвоявани от 2013-а година. За да участваш по такъв проект, трябва поне две години да не си на загуба и освен това трябва да не си в такава тежка криза на неплатежоспособност, тоест няма откъде да се мърда, каза Владимиров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

60 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #60

    Валентин Моллов, финансовият лешояд, който фалира Първа частна банка и предизвика банковия срив, отново лъсна с далавера в БДЖ. С доставка на стари вагони финансистът глътна печалба от 2800 процента.

  2. Анонимен
    #59

    Да забраняваш на работниците да стачкуват - такова животно може да има само в България в рамките на ЕС. Това е противозаконно. Няма ли кой да му каже на Бойко, че поведението му е диктаторско или не смеят?

  3. Анонимен
    #58

    Стачка ще има, съкращения и реформи след това също.Ножа е опрял до кокала - ние само така правим реформи. Впрочем няма точна преценка какво трябва да се направи , а и никой не може да предвиди нещата дори след половин година - надеждата е да се намалят загубите и да се вземат кредити и пари от еврофондовете. Ако ни ги дадат.

  4. Анонимен
    #57

    ИПИ - Институт по Пазарна Икономика и Отворено общество imadrugpat.org/protocoli.html

  5. Анонимен
    #56

    Aбе аз се чудя, щом носи това дружество на ден 600 000 лева, кво са се затюхкали, че било на загуба. Явно някой от правителството иска да напълни партийните каси на ГЕРБ и го източва безобразно.

  6. Анонимен
    #55

    Бос до 47 и 45 като не искаш да си анонимен можеш да си покажеш ника в текста, като мен. Честно казано досадно е непрекъснато да се регистрираш тук и там като и при всяко влизане да се регистрираш. затова повечето се отказаха.

  7. Анонимен
    #54

    БОС. Този на снимката и министърът на транспорта са изплашени. Изплашени защото стачката ще покаже на всички какви пари на вятър са се харчели в БДЖ. Как лошо се управлява. Току виж бащицата им поиска главите. Вече на първия мин. на транспорта отлетя. Значи там е напечено. ПЪК И ДА СЕ ЗАМИСЛИМ- дали този мин не е поискал съкращенията още миналата година но бащицата да е казал : "Спри, идват избори, като минат и спечелим ще съкращамаме". А сега ББ ще играе доброто ченге, другите лошото и всички за тяхна сметка.

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #53
  9. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #52
  10. СС
    #51

    До 50. Благодаря за корекцията, колега. Прав си.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.