БДЖ получи 31 млн. лева от кабинета за погасяване на заеми

Шефът на холдинга обеща до края на годината да бъдат изчистени 390 млн. лева дългове

Сн. БГНЕС

Допълнителни близо 31 млн. лева ще получи "Холдинг БДЖ" от правителството, за да погаси част от задълженията си по облигационен заем, получен през 2007 г. Парите не се отпускат безвъзмездно, а трябва да бъдат върнати до 28 декември 2020 г. Решението за финансирането е взето от кабинета в сряда, съобщи правителствената пресслужба.

Средствата са от бюджета на Министерството на транспорта.

Държателите на книжа по втория облигационен заем (Dexia kommunalkredit bank AG, KA Finanz AG, Depfa Bank PLC, БНП Париба и др.) са сред най-големите кредитори на БДЖ. Заемът беше отпуснат за покриване на стари задължения. Заради системното необслужване на заема през 2014 г. кредиторите заплашиха да започнат процедура за предсрочната му изискуемост.
Това е поредната инжекция за погасяването на заеми на БДЖ. През лятото на миналата година превозвачът получи финансова помощ в размер на 62 млн. лева. От тях 20 млн. лева бяха за изплащане на средства по облигационния заем, а останалите - за погасяване на задължения към НАП. Холдингът обаче няма да връща тези пари, тъй като държавната помощ беше разрешена от Европейската комисия. Ще се разчита те да се възстановят от евентуалните приходи от бъдещата концесия на летище София.

Според последния публично оповестен финансов отчет на "Холдинг БДЖ" към края на септември 2017 г. компанията има общо близо 392 млн. лева задължения. От тях по заеми са над 233 млн. лева, а просрочените са повече от 139 млн. лева.

Във вторник изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров заяви пред телевизия "България Он Еър", че до края на месеца ще бъдат погасени 60 млн. лв. на облигационерите, а до края на годината ще бъдат изплатени всички дългове от над 390 млн. лв.

Владимиров обяви още, че в края на годината ще бъде пусната и поръчката за купуване на нов подвижен състав за железниците. Той обясни и схемата, по която ще бъдат осигурени средствата. Те ще дойдат от държавния трансфер за пътническите превози, който е по 35 млн. лв. годишно или 350 млн. лв. за 10 години. За да може да купи нов подвижен състав, БДЖ ще поиска от правителството след избор на доставчик да му преведе авансово субсидия за две години, а не за една или 70 млн. лева накуп. Срокът е две години, защото това е технологичното време за изработка на мотрисите. След тези две години влаковете ще се плащат разсрочено със средствата от държавния трансфер за оставащите 8 години, разясни шефът на БДЖ.

Междувременно стана ясно, че заплатите на локомотивния персонал се увеличават с 12.5 на сто и в "БДЖ-Пътнически превози". Такова повишение беше планирано само за дружеството за товарни превози. Причината за увеличението на заплатите е недостиг на машинисти заради ниските заплати. Голяма част от тях напускат, за да работят в софийското метро или в частни товарни оператори, където възнагражденията са по-високи. Останалият персонал в БДЖ ще получи увеличение на заплатите от 11 на сто, обеща Владимиров.

Мерките от ръководството на БДЖ бяха обявени, след като БСП поиска транспортния министър Ивайло Московски да освободи цялото ръководството на държавните железници, заради злоупотреби в държавното дружество. Поводът беше телевизионно разследване, в което бяха показани некачествени ремонти на локомотивите, извънреден труд на машинистите многократно над допустимите норми и назначени футболисти, които не ходят на работа. Московски обаче защити ръководството на холдинга и закри единствено футболния отбор на железниците.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?