БДЖ продължава търга за ремонта на мотрисите "Сименс" с двама кандидати

Изборът за изпълнител на поръчката за 160 млн. лв. е между "Алстом" и "Стадлер"

БДЖ продължава търга за ремонта на мотрисите "Сименс" с двама кандидати

"БДЖ - Пътнически превози" ще избира между румънския клон на френския гигант "Алстом" (Alstom) и унгарското поделение на швейцарската "Стадлер" (Stadler) за ремонта на мотрисите "Сименс" за 160 млн. лв. с ДДС за срок от пет години. Това става ясно от профила на купувача на държавния превозвач.

Поканата към двамата кандидати, които достигнаха до финала, е публикувана преди празниците - на 23 май, а новината съобщи сайтът OffNews.

Двете компании имат 60 дни да подадат оферти, чието отваряне е насрочено за 24 юли.

Така процедурата, която стартира в началото на 2017 г., има шанс да приключи три години по-късно.

Обществената поръчка беше обявена от предишното ръководство на БДЖ.  То беше отстранено от настоящия министър на транспорта Росен Желязков заради скандали в директорския борд и съмнения за нагласени търгове. В отстраненото ръководство на БДЖ беше зам.-министърът на транспорта Велик Занчев.

Новото ръководство на БДЖ очевидно е предпочело да довърши обществената поръчка, за да не губи време, след като повече от година процедурата се обжалваше. Първо това направи русенският завод "Експрес Сервиз", а след това и обединение "Дезиро Сименс". То беше отстранено впоследствие, защото не представи искани документи на български език, а на английски. Освен това като подизпълнител "Сименс" бяха посочили русенския завод.

"Мениджърският екип на БДЖ извърши обстоен анализ, включително варианти за прекратяване и стартиране на нова процедура, и взе решение процедурата да бъде продължена поради невъзможността да се отлагат допълнително във времето належащите ремонтни дейности, което би повлияло на техническото състояние и би довело до неизпълнение на заложения график за движение на влаковете и влошаване обслужването на клиентите. За ръководния екип на националния железопътен превозвач от определящо значение е осигуряване на безопасността при осъществяване на железопътните превози и в това отношение не се вземат компромисни решения. В тази връзка от решаващо значение е осъществяването на ремонтната програма на дружеството за осигуряването на адекватно обслужване чрез необходимия брой подвижен състав, тъй като e предвидено 60% от графика за движение на влаковете да се осигурява от мотрисните влакове "Сименс", мотивира решението си за продължаване на поръчката новото ръководство на БДЖ.

Преди време от "Експрес Сервиз" обявиха, че могат да ремонтират мотрисите на значително по-ниска цена от търсената. Освен това те посочиха, че съгласно условията на търга БДЖ може да даде 4 от депата си на бъдещия изпълнител, където да се правят ремонтите при условия, договорени след подписването.

Според OffNews любопитна подробност е, че и двата европейски производителя са били придружени от един и същ български представител - мениджър на компанията "Жп Тракция", която през последните години спечели по доста интересен начин милионни поръчки на националния превозвач. "Жп Тракция" се свързва с хазартния бос Васил Божков.

На въпроса дали това е вярно от БДЖ отговорят пред "Капитал" така: "Екипът на БДЖ е провеждал разговори единствено с официални представители на "Алстом" и "Щадлер" и не разполага с информация за съществуването на партньорски отношения на дружествата с други железопътни компании в България, както и не може да вземе отношение по съществуването на възможни такива. Ако се стигне до сключване на договор, то той ще бъде единствено и само с единия от тези два участника".

 

Споделяне

Още от Бизнес