Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ с нови тарифи от 1 април, цените на билетите остават без промени

Всички гари и ремонтите в държавните железници ще се дадат на концесия

2 коментара
БДЖ с нови тарифи от 1 април, цените на билетите остават без промени

Нова структура на тарифите в държавните железници влиза в сила от 1 април. Билетите за пътническите превози остават без промени, но услугите на товарните превози поскъпват. Това съобщи министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев по време на дискусия за реформата в БДЖ, организирана от Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" в София.

Това е една от мерките за извеждане на БДЖ от тежкото състояние, в което се намира. Реформата предвижда до половин година трите сегашни дружества - "Холдинг БДЖ", "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози" да се обединят в Национална компания "Български държавни железници".

Разработеният 5-годишен план за развитие предвижда всяка година разходите за управление да се свиват с по 10%, а приходите да се увеличават с по 10%, каза Събев. Така още през 2023 г. БДЖ трябва да излезе на печалба, а на следващата година компанията ще бъде пусната на борсата, повтори обещанието си транспортният министър.

Крайната цел - единен превозен документ за всички видове транспорт

Новата структура на тарифите ще бъде обявена в края на март, каза Събев. Той увери, че гражданите трябва да са спокойни, защото не се предвижда вдигане на цената на билетите за пътуване с влак.

Засегнати обаче ще се фирмите, които превозват товарите си с БДЖ. Новите тарифи ще са обвързани с честота на използване на услугите и обема на превозените товари. Колкото повече са те, толкова по-голяма отстъпка ще получават клиентите, обясни Събев.

Той посочи, че се спира и практиката БДЖ да вози товари под себестойност. Сега "БДЖ Товарни превози" имало такъв договор за превоз на товари, от който инкасирало загуби в размер на 17 млн. лева, каза Събев без да посочи с коя компания е той.

Промяна в политиките на плащане е другата новост спрямо клиентите на товарните превози, която ще бъде въведена от 1 април. В какво точно се изразява тя Събев не разкри. Обясни, че целта е да няма просрочия за свършената работа.

Крайната цел е поетапно въвеждане на единен превозен документ. Това означава от телефона да си купите един билет, с който може да пътувате от точка А със самолет, влак, кораб или автобус за да стигнете до точка Б. Срок кога ще се случи това не беше посочен. Стана ясно обаче, че въвеждането му е част от обещаната реформа от България пред Европейската комисия по Националния план за възстановяване и развитие. Това означава, че до средата на 2026 г. единния превозен документ би трябвало да е факт, стана ясно от обясненията на Виктор Чаушев, съветник на министъра на транспорта.

България на релси

Голямата амбиция на транспортния министър е да качи отново "България на релси", което е спорно дали ще се случи. Това е повод някои да обявят Събев за "мечтател" и "фантазьор", по собствените му признания.

"Този модел, който аз съм създал е брутално ефективен", каза Николай Събев, очевидно имайки предвид работата на логистичната му компания "Еконт". "Няма да е лесно, но вече се усеща новият полъх", допълни той оптимистично.

Транспортният министър не скри, че в момента положението е катастрофално. След като прегледал докладите за състоянието на БДЖ си казал: "Къде попаднах?! Върнал съм се във феодализма".

Няма система за управление на материалите, неизпълнени заявки, отменени влакове, всеки втори ден на миналата година е имало произшествие с влак (общо 198 за 2021 г.), 45% от подвижния състав не работи и никой не ремонтира, описа картината в държавните железници транспортният министър.

По 5-годишния договор с "Алстом" за ремонт на 46 електрически и дизелови мотриси за близо 137 млн. лв. няма ремонтирана нито една. Същото е положението и с ремонта на вагони със завода в Дряново. Дадени са напред 7 млн. лв., а до момента няма предаден нито един вагон. И двата договора са предадени на прокуратурата, но до момента няма публична информация докъде е стигнало разследването по тях.

Всичко това трябва да се промени. Затова ще се инвестира най-вече в кадрите. "Всеки един ще има датчик колко е ефективен... Ако не се справи, отива си и идва следващият", каза Събев.

Ще се инвестира в софтуер и технологии, както и в бранда БДЖ, каза Събев. Искаме хората, които работят в БДЖ, да се чувстват горди, допълни той.

"Търся съмишленици за реализирането на програмата, седем човека са с мен. Великолепната седморка правим реформата в БДЖ", каза Събев.

Дават гарите на концесия

Транспортният министър съобщи, че планира всички жп гари да бъдат дадени на концесия, както и ремонтните дейности, свързани с подвижния състав.

Общо 1.7 млрд. лева ще бъдат инвестирани по Плана за възстановяване и устойчивост в БДЖ. От тях около 1 милиард ще отиде за купуването на нов подвижен състав, каза Виктор Събев.

Новият подвижен състав, който трябва да е факт до 2026 г., ще се отдава по нов начин. Той ще остане собственост на държавата и ще се дава на БДЖ или частни превозвачи с открита процедура.

Поддържането му ще е ангажимент на държавата. За 15 години грижата за 62-та влака ще струва на държавния бюджет около 420 млн. лв., показват разчетите, каза Събев.

Дали негативната тенденция за намаляване на броя на превозените пътници и товари ще бъде пречупена предстои да видим. През последните години пътуващите с държавните железници непрекъснато намаляват, като за миналата година са около 20 млн. пътници, което е струвало на данъкоплатците 190 млн лв. Въпреки субсидията "БДЖ Пътнически превози" е на загуба от 54 млн. лв. за миналата година, отчете Събев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. alexszannddertomov1970
    #2

    Като допълнение на предишният ми коментар, Електро Секция, във град Пловдив е в отделна сграда, до, като, централната им сграда, която се намира, срещу Централна Гара - Пловдив, стой на половина не използваема. Електро Секция, може да се примести, там, а, тяхната сграда, в която са сега, да бъде продадена. Компанията има и много сгради, не, само във град Пловдив, а, и, из цялата страна, който не ги използват, но, ако ги попитате, ще ви отговорят, че, и, те не знаят, за, какво ги държат.

  2. alexszannddertomov1970
    #1

    БДЖ има много почивни бази, който не се използват, като, например базата във град Хисаря. Освен, това, във град Пловдив, има 2 депа, едното, пред спокойно могат да го продадат. Имат и много не използваеми, стари локомотиви, вагони и мотриси, който са изпотрошени, раждясали, и могат да бъдат продадени за Скраб, имат и много стари и ненужни части, който, също могат да ги продадат за Скраб. Ето, така, само за 3 месеца, БДЖ, може да изплува, от батака, в, които, в момента се намира, г - н Министър .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.