Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ съкращава ударно 2000 души и увеличава цените с 15%

Синдикатите плашат със стачка, железницата отказва да отстъпи

41 коментара
БДЖ съкращава ударно 2000 души и увеличава цените с 15%

С обяснението, че БДЖ е във фалит и се налагат отчаяни мерки, ръководството на превозвача съобщи в петък, че съкращава ударно 2000 души, намалява броя на влаковете със 150 и увеличава цените на билетите с 9 до 15 на сто. Мерките влизат в сила най-късно от 1 януари 2012 г.

Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ обясни, че 2000-те хиляди души, подлежащи на съкращение, са извън хората, на които им предстои пенсиониране, както и извън персонала, който ще стане излишен след спирането на 150-те влака и също ще бъдат освободени. Така намаляването на персонала в БДЖ в следващите 2 месеца ще засегне около 2500 души, а служителите на жп превозвача ще паднат под 11 хиляди. През 2008 г. те са били 18 хиляди.

БДЖ отказва да дундурка хора, да създава изкуствена заетост на служители, които чакат пенсия и няколко заплати преди това, да плаща пълен работен ден на машинисти, които извършват една маневра на ден за 48 минути, каза още Недев. Той обясни още, че от тези 2000 души една четвърт са административен персонал, а три четвърти са хора по поддръжка, ремонти, машинисти и т.н. Безопасността на превозите обаче нямало да пострада, заявиха от ръководството.

Обезщетение от 6 работни заплати ще бъде предложено на железничарите в списъка за съкращение. Това ще струва на БДЖ 9 млн. лева. Ако откажат, те ще бъдат съкратени чрез подбор. В този случай обезщетението е от една до две работни заплати. Очакваме напрежение сред служителите, но сме категорични, че няма да отстъпим и милиметър, заяви Недев.

Алтернативата е “Кремиковци” - фалит и 13 хиляди души на улицата, вместо 2000, обясни още шефът на БДЖ. По думите му 110 от съкратените железничари ще бъдат взети на работа от “Метрополитен” АД за поддръжката на столичното метро. За останалите може да помисли социалното министерство, каза още Недев.

Председателят на железничарския синдикат Петър Бунев заяви, че нещата отиват към национална стачка, но повече подробности за намеренията на работническата организация ще се дадат на отделна пресконференция в понеделник.

Финансовият ефект от съкращенията за БДЖ ще е 22-23 млн. Още 22 млн. лева ще дойдат от разреждането на влаковете със 150. Няма да се закриват линии, а ще се намали броят на композициите, обслужващи почти всички направления в страната. С по един ще намалеят влаковете от София до морето и обратно и т.н. Списъкът на съкратените композиции ще бъде обявен след одобрението му от транспортния министър Ивайло Московски. Мотивите за тази мярка са, че натовареността на товарните превози например е намаляла наполовина за 5 години, а пътниците – с 3 млн. за същия период.

БДЖ планира още да увеличи цените на пътническите и на бързите влакове с около 9 на сто, вместо по-рано обявените 5%. Цените на ускорените бързи влакове и на спалните вагони се увеличават с 15 на сто. Тази мярка също трябва да бъде одобрена от транспортното министерство, което веднъж вече върна за доработване обосновката на БДЖ за планираното преди това поскъпване, тъй като аргументите не били достатъчни. Поскъпването трябва да донесе 2-2.5 млн. допълнителни приходи годишно. "Дори и след увеличението билетите ще са с 20 до 40 процента по-ниски от автобусния превоз", каза Владимир Владимиров, шеф на директорския борд в БДЖ.

Избран е консултант, който да изготви оценка на БДЖ Товарни превози, което се планира да бъде приватизирано през следващата година, съобщиха още от ръководството на железницата. Първоначалните изчисления на компанията бяха, че може да вземе от товарните си превози над 300 млн. лв., но в същото време се провалиха предишни опити на дружеството да привлече стратегически партньори за създаването на съвместно предприятие за карго обслужването.

Готвят се нови търгове за продажба на вагони за скрап, от които се очакват приходи от 7-8 млн. лева до края на годината, съобщиха още от железницата.

Ръководството на БДЖ обясни, че представените в петък мерки са обсъдени с финансовия министър Симеон Дянков и той е останал много доволен.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #41

    това са и аз нямам думи да изкажа какви са нашите политици!Мафиоти и невежи!!!!Ще продадат товарни превози?!Не ,наистина нямам думи!!!Само г.....ци могат да направят това!Та точно товарни превози носят печалбата на БДЖ,но нали не остана нищо за продаване по време на мандата на Бойко!Откъде да се нагуши и той?!Завалията,освен БДЖ не остана нищо за продаване!А те са гладни,нямат пари за хляб!А и магистралки трябва да прави.Как иначе ще си реже лентички и да го дават по телевизията.Докъде ни докараха!!!!

  2. Анонимен
    #40

    Да спасяваш БДЖ пpез 21 век е все едно да спасяваш минапия век файтонджиите.

  3. Анонимен
    #39

    Толкова може чиновничето от Световната Банка - Симеон Дянков, толкова прави - не се есърдете!!!!!!

  4. Анонимен
    #38

    Това не е реформа, а ликвидация...

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #37
  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #36
  7. Милиционер
    #35

    Дългата и упорита следствена работа разкри врага на БДЖ. Както и трябваше да се очаква, врагът на БДЖ са самите влакове, машинистите и железничарите.

  8. ЛАМБО
    #34

    - А земята бе безвидна и пуста, тъмнина се разстилаше над бездната, А Дух Бойков се носеше над водата

    - Рече Бойко : да бъде светлина. И биде светлина

    - Видя Бойко че светлината е добро нещо и отдели светлината от тъмнината

    - Светлината Бойко нарече ДЕН, а тъмнината НОЩ. И отогава се сменят деня и нощта

    - И рече Бойко : да има твърд посред водата, и тя да дели вода от вода. ( То тъй и стана де !!! )

    - И рече Бойко да се събере водата, що е под небето на едно място, и да се яви суша. Тъй и стана

  9. Анонимен
    #33

    Какво е правилното определение за ръководителите на държави,които унищожиха националните си производства и кадри и предстои държавите им да бъдат изкупени със собствените им хартийки-банкноти и ценни книжа?По последни данни Китай има 3,2 трлн$,а Русия - 1,2трлн$!Горбачов разби СИВ и СССР,а днешните другари-ЕС и САЩ!Действително част от света се управлява от политици, икономисти и финансисти --пълни идиоти!Навремето американците питаха руснаците:"Защо сте толкова бедни,щом сте толкова умни?"Идва

  10. Десен
    #32

    Крайно време беше, ама защо само толкова хора и само с 15%?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.