БДЖ се разбра с кредиторите си, търгът за централата е спрян

БДЖ се разбра с кредиторите си, търгът за централата е спрян

"Българските държавни железници" (БДЖ) са постигнали споразумение с банките кредиторки как да се покрива остатъка от облигационния заем, теглен от холдинга през 2007 г., и е спрян търгът за продажбата на централата на железниците в идеалния център на София. Това съобщиха от БДЖ в понеделник, когато частен съдия изпълнител трябваше да приеме оферти за купуване на половината от над 110-годишната сграда, която е паметник на културата.

По искане на кредиторите FMS Wertmanadment, Dexia Credit Local S.A. и KA Finanz AG бе обявен търгът с начална стойност 7.3 млн. лв. за централата, тъй като БДЖ бяха забавили плащане на 40 млн. лв. от оставащата главница за 103 млн. лв. от тегления преди повече от десет заем за общо 240 млн. лв.

В резултат Софийският градски съд осъди "БДЖ - Пътнически превози" да заплати на FMS Wertmanadment 9.4 млн. евро, на Dexia Credit Local S.A. - 7.9 млн. евро, и на KA Finanz AG - 2.5 млн. евро, или общо 20 млн. евро, както и още 1.9 млн. лв. разноски по делото, разпределени към трите компании. Така се стигна и до обявяването на разпродажба на активи.

Първоначално Министерството на транспорта, което е принципал на БДЖ, поиска от финансовото ведомство да отпусне 20 млн. лв. безлихвен кредит от бюджета за осигуряване на част от дължимата сума. Макар финансовият министър Владислав Горанов да обеща са осигури парите, в началото на юли траншът бе отложен с мотива, че би бил частично решение на финансовия проблем на железниците, а ще се търси по-комплексно.

Във вторник е била постигната договорка да се подпише споразумение за начина на заплащане на дължимите суми към заемодателите, което ще стане с бюджетен кредит в рамките на одобрената през юни 2017 г. от Брюксел държавна помощ от 224 млн. лв. за железниците.

От БДЖ не посочват кога ще получат средствата и в какъв размер ще са те.

В рамките на одобрената държавна помощ от Еврокомисията БДЖ получи вече през август 2017 г. 62 млн. лв. - отново за стари дългове, които обаче трябва да върне до края на 2018 г. През февруари 2018 г. бе направена и втората финансова инжекция – още 31 млн. лв. за същата цел, като сумата трябва да се върне до края на декември 2020 г.

Като цяло става въпрос за чисто финансови схеми, тъй като реално дължимите към бюджета пари ще бъдат върнати от жп холдинга от очакваните от отдаването на концесия на летище София авансови приходи.

Споделяне
Още от Бизнес