Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ ще купува нови влакове и с европари

Борисов с призив към хората: Качете се на влака в новите вагони

3 коментара
БДЖ ще купува нови влакове и с европари

"БДЖ Пътнически превози" ще купува нови влакове със средства от еврофондовете. Това става ясно от думите на министъра на транспорта Ивайло Московски по време на заседанието на кабинета от 18 юли, когато правителството отпусна до 100 млн. лв. за покупката на нов подвижен състав на железниците.

Идеята е от следващата година "БДЖ – пътнически превози" да се позиционира в "такова добро финансово състояние, че те вече да могат да бъдат бенефициент по оперативните програми, както по "Транспорт", така и по "Околна среда" и да може да започне и постепенно обновяване чрез европейските структурни фондове на нов подвижен състав, така както го правим за столичното метро", казва Московски, видно от публикуваната стенограма.

В момента "БДЖ Пътнически превози" не е бенефициент по двете програми, финансирани с евросредства.

От изказването на Московски не става ясно дали държавния жп превозвач може да получи европари за влакове от сега действащите оперативни програми, или ще трябва да изчака следващият програмен период - след 2020 г. Вторият вариант е по-вероятен.

По време на втория кабинет на Бойко Борисов Московски нееднократно обявяваше планове как БДЖ ще стане бенефициент на оперативна програма "Транспорт", за да може да купи нови влакове.

От изказването му става ясно, че за да се случи това, БДЖ трябва да с в добро финансово здраве. Към момента дружеството има дългове още за около 100 млн. лв., но непрекъснато е на държавни дотации, защото от години е губещо.

Към момента правителството обяви план с част от 550-те млн. лева от авансовото плащане по концесията на летище "София" да бъдат погасени задълженията на държавния превозвач, а другата част да отидат за покупката на нов подвижен състав.

Става въпрос за придобиването на 42 електрически мотрисни влака с прогнозна стойност от 450 млн. лв., обяснява Московски. Това е с 30 млн. лв. повече спрямо съобщаваната от него до момента прогнозна цена от 420 млн. лв. Обществената поръчка за покупката на новите мотриси още не е обявена.

Типовете влакове, които ще бъдат купени са - регионални ЕМВ 4-секционни – 22 броя; пътнически ЕМВ 3-секционни – 12 броя и пътнически ЕМВ 4-секционни – 8 броя, казва Московски. Това е първата фаза на обновяването на подвижния състав.

За втория етап се предвижда покупката на 44 мотрисни влака за още 450 млн. лв. Решението за това обаче трябва да вземе следващото правителство, коментира преди време Московски.

В момента локомотивният парк на "БДЖ Пътнически превози" е на средна възраст около 40-45 години, а на две трети от вагоните – над 25 години, твърди транспортният министър.

"Експлоатационните пътнически вагони не отговарят на европейските стандарти по отношение на скорости, комфорт, хигиена и качество, а поддържането и ремонтът изискват значителни средства", казва Московски.

Той отчита, че "качеството на предоставените пътнически железопътни услуги през годините намалява". Причините за това са недостиг на изправен подвижен състав, който води до сериозни затруднения при изпълняване на графика за движение на влаковете, ниски скорости, липса на комфорт на пътуване и предлагане на търговски услуги във влака. Именно за това е "крайно необходима доставката на нов подвижен състав", мотивира се Московски пред министрите.

Той посочва, че доставката на електрически мотрисни влакове ще се финансира и със средства от капиталов трансфер от държавата за "БДЖ Пътнически превози". В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза са разчетени по 35 млн. лева годишно за държавният превозвач.

Премиерът Бойко Борисов дава задача на Московски успоредно с купуването на влаковете да мисли как да накара хората да използват жп транспорта - "така както е в цяла Европа, 100% екологично чист, и в същото време да освободим магистралите от този огромен трафик".

Само за денонощие сега през страната минават по 15 хиляди гастербайтери, съобщава Борисов.

"С изграждането на инфраструктурата и затова ТОЛ системата ни е толкова важна, защото действително тя ще стане за държавата печатница за пари. Защото този трафик, който минава, ще може да се съберат всичките тези такси", казва премиерът.

"За това сега отговорът е – качете се на влака. Но казват – мръсен, духа, студен, локомотивите се палят, на по 50 години са, не е сигурен транспорт, като време, че ще стигнеш и т.н.", посочва Борисов.

"С изграждането на новата контактна мрежа и новите жп линии, с тази точка даваме възможност Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подготви и да закупим такъв състав, но паралелно с него трябва да направите и необходимите крачки с бранша, да може като си тръгнат за Бургас или за Варна да се качи на влака и да стигне по разписание. Това е целта на мероприятието", казва още премиерът.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    БДЖ може да започне да печели, ако се създаде "дълга непрекъсната линия", без спиране, което ще даде евтина цена и късо време. Например линия "София - Варна", "София - Бургас" за пътници или товари, без междинни спирки. Международни превози, както е известният "Ориент Експрес", през Европа за туристи и отделно за товари. БДЖ трябва да изгради дълги международни линии, защото само те биха били печеливши.

  2. brambar
    #2

    Борисов, линиите, линиите оправи. И махни онези крадци от НКЖИ, които не знаят какво да правят, освен европари да крадат. Една нова линия не е построена с пари по оперативните програми.Къде отиват тия милиарди, а...? Иначе нови влакове трябват на БДЖ, ама не мотрисни, а push-pull. Мотрисните са за малки разстояния до 100 км. Ако ще возим на дълго, трябва нещо по сериозно. И с тия наклони, коиот са направили проектантите, ще трябват по не един, а два локомотива да теглят. Линиите се правят да са прави

  3. olja501013
    #1

    Влак от Русе до София пътува 7 часа!!!!Дори и златни вагони да купят кой ще се качи на тях! Нищо не се прави в северна България!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.