Речната информационна система заработи

БДЖ ще прави автобусна фирма за губещите жп линии

Русе с интермодален терминал през 2020 г.

Ивайло Московски Сн.БГНЕС

Автобусна фирма към фалирала БДЖ за губещите жп линии и нерантабилни направления се готви да прави министърът на транспорта Ивайло Московски. Това обяви той в Русе, цитиран от "Фокус".

Идеята е тези автобуси да са довеждащ транспорт в БДЖ към основните спирки и гари, обясни Московски в четвъртък. Според него тази идея не може да се реализира в кратки срокове и през следващата година по нея само ще се работи.

Новината идва дни след като Московски предупреди депутатите, че около 1500 - 2000 служители ще бъдат съкратени, а 220 влака ще спрат заради орязаната с 40 млн. лв. държавна субсидия за железниците през 2015 г.

Не е ясно обаче каква е икономическата логика при развит транспортен бранш и риск от масови фалити на превозвачи, да правиш държавна фирма, която да поеме непечеливши направления. Повече от очевидно е, че това ще е нова губеща държавна фирма, която ще се дотира от всички българи.

Предшественикът на Московски – министър Данаил Папазов, също лансира идея за създаване на ново предприятие в БДЖ за ремонт на локомотиви, която не се реализира. Общото е, че и на двамата министри заместник им е Антон Гинев, който отговаря за държавните железници. Папазов и Гинев бяха от квотата на ДПС в правителството на Пламен Орешарски.

При всички случаи през 2015 г. ще има разреждане на графика на движение на влаковете, за да може БДЖ да се вмести в субсидията от 140 млн. лв., стана ясно от думите на Московски.

Ще се търсят "вътрешни компенсаторни механизми", за да не се стигне до "някакви по-радикални действия като съкращаване на служители и спиране на влаковете", допълни транспортният министър.

От предвидената за 2015 г. субсидия за БДЖ 40 млн. лв. ще отидат за разплащане с кредиторите на закъсалите държавни железници. Средствата са за погасяване на заема за новите мотриси "Сименс". Целта е през следващата година БДО да разплати общо 70 млн. лв. на кредиторите и да подпише ново споразумение за разсрочване за осем години на задълженията, които възлизат на над 600 млн. лв.

Русе с интермодален терминал през 2020 г.

След като през изминалия програмен период 2007 – 2013 г. в Русе не беше изграден интермодален терминал, въпреки че беше заложено, сега се предвижда това да се случи до 2020 г. За целта са предвидени близо 4 млн. лв. по новата оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г. Строителство му може да започне след 2016 г., каза Московски в Русе.

По думите му най-важните интермодални точки, включени в Трансевропейската транспортна мрежа, са София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Лом, Видин, Драгоман, Свиленград и Горна Оряховица. На тези места през следващите години поетапно следва да бъдат изградени такива терминали, посочи транспортният министър.

През изминалия програмен период не беше построен нито един интермодален терминал, като предвидените пари отидоха за изграждането на софийското метро.

Речната информационна система заработи

Московски откри в Русе сградата на Центъра за речни информационни услуги в българската част на река Дунав - БУЛРИС. Проектът за 37.5 млн. лв. се финансира по програма "Транспорт" 2007-2013 г.

Във втората фаза на проекта, която сега се изпълнява, се правят нови системи за радарно следене на корабите върху електронна карта в реално време. Отделно се изгражда видео наблюдение от 12 точки по крайбрежието, като се осигурява и достъп до безжичен интернет във всички наши пристанища и покупка на подсигуряващо радио оборудване. Предстои доставката на катер, който да обследва речното дъно със специална техника.

По река Дунав има осем центъра за информационни услуги, един от които е нашият. Предстои интеграция на Българската информационна система с тези на другите страни по поречието на Дунав, обясниха от БУЛРИС.

"Създаването на речната информационна система в българския участък и на център, от който да се управлява тя, бяха важни крачки за подобряване на условията за корабоплаването по Дунав. Сега трябва да положим усилия и да предприемем конкретни стъпки за отстраняване на критичните участъци по реката", каза Московски.

България и Румъния подготвят съвместен проект, с който да се кандидатства за европейско финансиране от Механизма за свързана Европа. Предварителните разчети по него показват, че ще бъдат инвестирани около 160 млн. лв. в българския участък на реката. По думите на Московки това ще се реши един от най-тежките проблеми – затрудненото корабоплаване през летните месеци, когато нивото на реката пада посочи Московски.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?