За пореден път

БДЖ ще се оздравява с разпродажба на имоти и вагони за скрап

С милиард се увеличили разходите на жп предприятията по времето на ГЕРБ

БДЖ ще се оздравява с разпродажба на имоти и вагони за скрап

По схемата дълг срещу собственост "Българските държавни железници" (БДЖ) ще чистят задължения от над 100 млн. лв. към Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), съобщи министърът на транспорта Данаил Папазов. Това е една от мерките за оздравяване на фалиралото държавно предприятие, в което през последните четири години са налети около един милиард лева. Тя също е една от най-често коментираните като начин за стабилизиране на жп превозвача.

 

Същият почин миналата година се опита да приложи финансовият министър Симеон Дянков, който обеща да даде държавната субсидия на БДЖ срещу прехвърляне на собствеността на почивните бази на дружеството с цел след това те да бъдат продадени. Очевидно това не е било реализирано тогава.

 

Другите мерки за възстановяване на затъналото в дългове БДЖ са спряната приватизация на БДЖ “Товарни превози” и преструктуриране на дружеството до края на годината, както и “моменталната” продажба на неоперативни активи и скрап, обяви министър Папазов.

 

Продажби на почивни бази и имоти на три етапа

 

БДЖ ще изчисти дълга си към НКЖИ от 108 млн. лв. на три етапа чрез прехвърляне на собственост. Схемата е следната: представители на двете държавни дружества правят оценка на имотите на БДЖ. При постигане на съгласие за цената с решение на правителството те се прехвърлят в активите на НКЖИ, като компанията след това ги пуска за продажба, обясни министър Папазов.

 

Търговете за продажба ще тръгват от начална цена. Не стана ясно дали тя може да бъде по-ниска от цената, на която е придобит имотът. Единственото сигурно е, че няма да бъде по-ниска от данъчната оценка на имота. Така пазарният риск от продажбата на имотите ще остане за сметка на НКЖИ.

 

До 15 юли БДЖ трябва да прехвърли около десетина имота на обща стойност 12 млн. лв. на НКЖИ. Сред тези имоти са почивните бази в Кюстендил, Добринище и Хисаря. След това НКЖИ трябва да ги продаде до края на годината като получи не по-малко от 10 млн. лв. за тях, стана ясно от думите на министър Папазов.

 

Вторият етап е прехвърлянето на имоти от БДЖ на НКЖИ за 25 млн. лв. до края на годината. От своя страна НКЖИ трябва да ги продаде до края на юни 2014 г., като приходите са не по-малко от 25 млн. лв.

 

Третият етап предвижда прехвърлянето на имоти от БДЖ на НКЖИ за 60 млн. лв. до края на 2014 г. В този пакет влиза и красивата сграда в центъра на София на ул.”Иван Вазов”, където в момента се помещават ръководствата на двете държавни фирми. Те ще трябва да напуснат сградата, като ще се преместят в административни сгради на Централната жп гара и гара Подуяне. Местенето им е оставено за края на 2014 г., защото тогава трябва да приключи ремонтът на Централна гара в София, обясни Папазов. От своя страна НКЖИ трябва да продаде имотите от последния пакет до края на юни 2015 г., предвижда планът.

 

С вагоните за скрап правят системата за качество на железниците

 

С моменталната продажбата на старите и бракувани вагони за скрап пък се цели да се осигури свеж ресурс за изграждането на системата за качество в железниците, каза министър Папазов.

 

До края на годината е предвидено да бъдат прехвърлени и жп мостовете на фериботния комплекс във Варна от НКЖИ към държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура”, допълни транспортният министър.

 

Управлението на двете държавни дружества е било без план, работило се е кампанийно и именно това ще бъде променено, каза министър Папазов. Той отчете, че за осем години нетните загуби на БДЖ са се увеличили близо 80 пъти. Ако по времето на тройната коалиция 2005-2008 г. те са били 2.5 млн. лв., то по времето на ГЕРБ са загубите на БДЖ достигат почти 193 млн. лв., каза министър Папазов. По думите му тази негативна разлика е постигната на фона на сериозни съкращения от 4701 железничари по времето на кабинета на ГЕРБ.

 

В същото време анализът показвал сериозно нарастване на предоставената субсидия през годините. В периода 2005 - 2008 г. БДЖ са получили общо 420 млн. лева от държавата, докато през 2009-2012 г. средства са 676 млн. лева.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?