Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БДЖ ще се спасява с продажба на скрап, приватизация и закрити линии

17 коментара
БДЖ ще се спасява с продажба на скрап, приватизация и закрити линии

“Българските държавни железници“ (БДЖ) ще трябва да се спасяват сами от омагьосания кръг на огромни дългове и отказана от държавата финансова инжекция, като опциите към момента са продажба на вагони за скрап, на почивни станции, закриване на линии и приватизация на товарните превози. Това обясниха от ръководството на БДЖ след като финансовият министър Симеон Дянков блокира отпускането на държавен заем от 140 млн. лева и отказа да подпише споразумение със Световната банка за кредит от 460 млн. лева.

Първият голям тест за БДЖ и готовността му да се реформира ще са търгове за продажба на над 1500 вагона. Процедура за 515 вагона за скрап ще бъде обявена до дни, в последствие за още над 900, като и двете трябва да приключат до края на годината и да осигурят приходи от 13 млн. лева.

Няколко милиона лева може да дойдат и от успешна продажба на почивните станции на железницата. Поне 1000 души ще бъдат отписани от персонала на БДЖ до края на годината и ще бъдат прехвърлени към фирмите за почистване, охрана и колетна дейност. Така се намалят две от най-големите разходни пера на железницата – за заплати (над 77 млн. лева) и осигуровки (26.6 млн. лева). 20-30 хиляди евро са спестени от закриването на представителството на БДЖ в Москва.

Железниците планират и да продадат акциите си в съвместни дружества като”Фризон” АД, “Реклама Български железници”, Българо-руска инвестиционна банка, “Алианц България”, “Прибой”, “Зона за обществен достъп”, “Eurofima”, “Булкомби”, “Интерфриго и интерконтейнер” и “Клирингово бюро”, Брюксел. Не е ясно обаче какви приходи може да очакват БДЖ от продажбата на дяловете си в тези дружества. От продажба на рекламни площи дружеството се надява да спечели 600 хиляди лева, но за сега тази мярка няма никакъв успех.

Все по-неизбежна изглежда и мярката закриване на нерентабилни линии. От списъка с губещите влакове на БДЖ става ясно, че на червено от 80% са теснолинейката Септември – Добринище, линиите Търговище – Червен бряг, Плевен – Каспичан, Червен бряг – Шумен, Карлово – София, Карнобат – Варна и др. Решението за спирането на тези влакове обаче зависи от държавата, която трябва да осигури и алтернативен транспорт на жителите от тези райони. В плана за преструктуриране на железницата пише, че закриването на нерентабилните линии ще спестява на БДЖ 1 млн. лева годишно, а инвестицията на държавата в осигуряването на автобусен транспорт се равнява на 900 хил. лв.

Най-големите си надежди БДЖ възлага на успешната приватизация на “БДЖ-Товарни превози“. Балансовата стойност на активите на дружеството е 320 млн. лева и това е сумата, на която се надяват от БДЖ. Процедура по приватизацията обаче не е обявена, а приключването ѝ ще отнеме поне година.

Докато ръководството на БДЖ трескаво мисли от къде да реже разходи и да увеличи приходите си синдикатите засилват натиска за подписването на нов колективен трудов договор (КТД) с нови придобивки за железничарите. Заради отказа на ръководството да се съобрази с исканията на синдикатите, те заплашиха със стачки и дори започнаха подписка сред служителите кой е “за” протеста и кой “против”. С въпроса реши да се заеме лично премиерът Бойко Борисов, който привика ръководството на БДЖ и представители на синдикатите на среща в Министерски съвет в понеделник сутринта.

“Състоянието на железниците е въпрос на национална сигурност и няма начин да се развие инфраструктурата на страната или да се изграждат интерглобални връзки, а да не може да се превозват товари”, заяви в петък лидерът на ДСБ Иван Костов от парламентарната трибуна. Той настоя Борисов да отговори пред парламента защо бе спрян заемът от Световната банка за спасяването на “Холдинг БДЖ”. “Министърът на транспорта Ивайло Московски абсолютно не е способен да реши този въпрос и това беше ясно при назначението му, след като бе поискана оставката на предишния министър”, каза още лидерът на ДСБ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #17

    Аз станах тъп гербер защото ям асфалт и много обичам да се откриват детски градини и пътища.А като вземем и президентската квота ще позасилим съдебната система че много мафиоти нямат търпение да влязат в затвора и много имотчета за конфискация се събраха!А за бате Бойко не се кахърете!Не е важно какъв си бил,как говориш и как изглеждаш,най важно е какво правиш!А доста хора харесват това което Бойко и Цецо правят и затова ще гласуват!

  2. Анонимен
    #16

    Ако крадливите социалисти начело със Станишко пишко бяха инвестирали излишъка от 3 милиарда лева в БДЖ,вместо да го раздадат на приятелските си фирми,нямаше да се стигне до това положение!А те крадоха колкото можаха и ни оставиха само смрадливите си агитатори драскачи да цапат форумите!

  3. Анонимен
    #15

    Дали закриването на жп линии не означава присвояването им от членовете на ГЕРБ за лично обогатяване, чрез превръщането им в частни такива?

  4. Анонимен
    #14

    Значи така Плевленлиев може да открива магистрали под път и над път, независимо то качеството на изпълнението им, и на базата на това да иска да става президент, а ние всички, които жевеем покрай жп линиите трябва да се откажем от контакт със света, защото нямаме коли, а и те са толкова скъпи, че не сме в състояние да си купим. Защо има две Българии - една на управляващите и друга на създаващите национален доход? Защо трябва ние - гражданите да плащаме поради некъдърно упраление в държавата? Мислета за кого ще гласувате на изборите!

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  6. Анонимен
    #12

    Когато едно семейство започне да се спасява с разпродажба на семейни ценности, мебели, кола, апартамент и т.н, нищо хубаво не го чака. Като БДЖ.

  7. Анонимен
    #11

    Дядо Йоцо Съсипването на БДЖ ще остане в историята на България като най-гнусното престъпления с/у нея.Гавра с труда и гордостта на поколения българи.Няма страна на Балканския п-в с такава ЖП инфраструктура и подвижен състав в началото на ВСВ с принос в победата над фашизма.Дано поне намерят пари за един скромен паметник на бълг.железничар пред Сф гара.С фенера и чукчето и някъде по линията на кантонера със семейството му.

  8. Анонимен
    #10

    Ритни-топковецът съсипва железниците най-вече, за да не скърши хатъра на приятеля си Миролюб Столарски (Карат С).

  9. Анонимен
    #9

    Защо ще приватизират печелившите товарни превози, а ще вземат стотици милони кредит, който ще връщат с губещите пътнически? Как ви звучи, а?

  10. Анонимен
    #8

    Навсякъде в развитите държави (Великобритания, Франция, Германия, Испания и т.н. Вече и в САЩ се сетиха.) се инвестира в ж.п. транспорт, защото е по-екологичен, по-удобен за хората, по-неподатлив на метеорологични промени. Но за това се изискват средства и най-вече - далновидно държавническо мислене. В началото може да вложиш много пари, но те ще се изплатят многократно в по-далечна перспектива. И ползата не е само финансова. Но къде ти такова мислене от ншия ритни-топковец и тесногръдия му министър на финансите, който няма повече акъл от един среден банков чиновник.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.