Като вдига десет пъти картите за служителите на НКЖИ

БДЖ ще се стабилизира на гърба на жп инфраструктурата

Помощник-машинистите стават стрелочници, камери във вагоните ще следят за подкупни кондуктори

БДЖ ще се стабилизира на гърба на жп инфраструктурата

В средата на годината Българските държавни железници (БДЖ) са решили да увеличат почти десеторно цената на годишната карта за пътуване с влак по всички линии за служителите на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Това стана ясно на пресконференция на ръководството на железницата, като информацията бе потвърдена от изпълнителния директор на собственика на релсовия път Милчо Ламбрев. До сега картата е била на цена 520 лева, а новата ще е 4480 лв. Това означава, че ако НКЖИ иска да снабди всичките си 13 700 служители с карти за влака, както е правила досега, ще трябва да плати над 60 млн. лева.

Ламбрев заяви, че в решението на БДЖ няма логика, защото двете компании вече имат договор за 2012 г., в който са указани цените на картите. Той е информирал министъра на транспорта Ивайло Московски за проблема, а в момента се прави анализ за кои служители и по кои линии ще са необходими карти, така че да не се плаща внушителната сума. Ламбрев каза, че се обмисля служителите, които се откажат от карти за влака, да получат бонуси или карти за градския транспорт.

Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев заяви, че цените на картите за НКЖИ са толкова ниски, че едва ли не им се подаряват. Сега те ще си купуват карти на пазарни цени, като същото ще важи и за служителите на БДЖ, каза Недев.

БДЖ продава 3500 годни вагона за над 52 млн. лева

Освен с увеличени цени на билетите и картите БДЖ смята да се стабилизира финансово и с продажбата на активи. Освен тези с отпаднала за железницата необходимост на мушка са взети и оперативни активи. Ръководството на БДЖ съобщи, че смята да продаде 3500 товарни вагона в движение, които са оценени на 52 млн. лева. Те не били нужни на “БДЖ Товарни превози”, защото дружеството не ги било поискало при прехвърлянето на активите миналата година и те останали собственост на “Холдинг БДЖ”. Същевременно 1000 товарни вагона са в списъка за ремонт за тази година, стана ясно от отчета на шефовете на компанията.

Продажбата на 3500-те вагона се налагала за изплащането на втория облигационен заем за БДЖ в размер на 100 млн. евро. Именно вагоните са били залог за заема, но облигационерите се съгласили БДЖ да ги продаде и да им даде парите. Шефовете на железницата уточниха, че сделката трябва да се одобри и от транспортния министър. След това може да бъде обявен търг, а самата процедура ще продължи поне до края на годината.

Нова стачка в БДЖ щяла да е незаконна

"Нямам конкретно обяснение защо синдикатите ще стачкуват, научих го от вас – медиите. С най-голямо удоволствие ще се срещна с тях, за да чуя лично". Така Йордан Недев коментира заплахите на профсъюзите за нови стачки в БДЖ заради планираните съкращения на 850 души до края на годината.

Шефът на директорския борд в БДЖ Владимир Владимиров каза, че е отказал среща със синдикалните лидери, защото в Колективния трудов договор е регламентирано как ще стават съкращенията още през есента на миналата година и ръководството спазва подписания договор. Ако има стачка, тя ще е незаконна, каза Владимиров.

"Освен протакане на неизбежното реформиране на системата, от което тя има жизненоважна нужда, друго няма да се случи с протестите", каза още Недев.

Влаковото разписание ще се преработи основно

Въпреки че от години се говори за анализ на трафика във влаковете, съобразяване на разписанието с това на автобусите и т.н., оказва се, че нищо такова не е правено. Тепърва ще се прави проучване за натовареността на линиите и влаковият график ще се преработи основно до декември, обясни Йордан Недев. Сега анализът е наложителен заради спирането на близо 130 влака. Оказва се, че след орязването композициите по някои линии се движат претъпкани, а други са с по един пътник.

Други мерки за реформа в БДЖ включват преквалификация на служителите, така че един човек да съвместява няколко сходни длъжности, вместо да се наемат трима души. Недев каза, че помощник-машинистите могат да бъдат и стрелочници и ревизор-вагони например.

За да се ограничи пътуването без билети и подкупването на кондукторите, на тях вече им е забранено да продават билети. В по-натоварените линии с кондукторите вече се движат билетни касиери, които издават билетите вместо тях. Още 100 души от железницата ще се преквалификацират в билетни касиери, за да се обгрижат всички по-натоварени влакове, каза Недев. На въпрос не може ли пътникът да подкупи касиера, Недев каза, че всичко е възможно и в бъдеще във вагоните може да се монтират камери.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?