БДЖ тества новите спални вагони за безопасност

Започват задължителните изпитания за безопасност на новите доставени рециклирани спални вагони от Германия, съобщиха в четвъртък от "Български държавни железници" (БДЖ).

Вагоните бяха замесени в скандал в четвъртък, когато депутатът от ДСБ Атанас Атанасов, обвини транспортното министерство, че конкурсът за доставката им е нагласен, така че да спечели фирма АRVEX AG. Според Атанасов тя се представлява от Валентин Моллов, известен покрай фалиралата преди години "Първа частна банка".

Досега в България са доставени първите 12 от общо 30 рециклирани спални вагона от Германия. Дванайсетте вагона са били в редовна експлоатация в германските железници до средата на 2008 година. Този тип вагони и в момента са в експлоатация в германските и швейцарските железници, поясняват от БДЖ.

За да бъде пуснат по жп мрежата, всеки вагон подлежи на сертифициране за безопасност и техническо съответствие със специфичните изисквания на българската железопътна мрежа. Сертифициращият орган, който прави и самите изпитания, е Научноизследователският институт по транспорт (НИИТ).

В момента там започват тестовете на всички системи (отоплителна, осветителна, спирачна, пожароизвестителна и др.) на рециклираните спални вагони. Въз основа на сертификат за безопасност Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" ще даде разрешение на БДЖ да пусне вагоните в експлоатация.

Рециклираните вагони са оборудвани с пожароизвестителна уредба. Материалите, от които е изработено вътрешното обзавеждане на вагоните (плоскости, подови настилки,

тапицерии и пр.), отговарят на съвременните стандарти за негоримост, съобщават от БДЖ. Съгласно изискванията на превозвача доставчикът ще представи съответния сертификат за негоримост за всеки един от вложените материали.

Спирачната система пък е оборудвана с допълнителни устройства, които осигуряват бърза и адекватна реакция при различни експлоатационни ситуации.

През 2008 г. БДЖ организираха процедура за избор на доставчик на до 30 рециклирани спални вагони. Процедурата е съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки. Класираният на първо място кандидат е определен за изпълнител на доставката на вагони и с него е сключен договор, обясниха от БДЖ.

В четвъртък Атанасов зави, че в конкурса са участвали три фирми и е спечелила единствената без опит в тази дейност. По думите му сделката е на стойност 16.2 млн. евро, срещу които е трябвало да се доставят рециклирани десетгодишни вагони. Според Атанасов обаче проверка е установила, че въпросните вагони са произведени в периода 1968-1972 г. Транспортният министър Петър Мутафчиев му отговори, че моделът на въпросните вагони е от 1971 г., но иначе се произведени през 1992 г. и поради това твърденията на Атанасов са неверни.

Споделяне
Още от Бизнес