Белгийските "жълти жилетки" смениха тактиката. Защо фламандците не протестират?

Белгийските "жълти жилетки" смениха тактиката. Защо фламандците не протестират?

Седмица след началото на протеста си срещу цените на горивата, днес белгийските "жълти жилетки" освободиха заградените досега складове на петролните доставчици, съобщиха местни медии, цитирани от БТА.

Заради "черния петък" те се отправиха към входовете на големите търговски вериги. Целта им е да затруднят покупките, с искането да се обърне внимание на онези, които живеят трудно с доходите си. Протестиращите уверяват, че намеренията им са мирни и се разграничиха от присъединилите се към тях по-рано хулигани.

Белгийският премиер Шарл Мишел заяви, че целта на правителството е постепенно да понижи акциза върху бензина и да увеличи ставката за дизела. Той направи това изявление седмица след началото на протестите срещу цените на горивата, довели до безредици и криза на отделни места.

Цените на горивата са свързани с геополитическата обстановка, но и с целта на правителството да води природосъобразна данъчна политика, каза Мишел. Той добави, че е необходимо Белгия да се приспособи към изискванията на енергийния преход.

Догодина ще вложим повече средства в обществените превози. Работим за увеличаване на работните места и на покупателната способност, добави премиерът. По неговите думи хората имат неотменимо право да протестират, но случаите на насилие ще бъдат разследвани и виновните ще бъдат наказани.

Протестите в страната срещу повишаването на акциза на дизела и цените на горивата не стихват вече седми ден. Снощи бе съобщено, че за пръв път протестиращи са опитали да спрат работата на горивен склад в Брюксел. Полицията тази нощ се намеси по-решително и затвори цяла магистрала, за да може да разчисти барикадите около петролна рафинерия във Валония.

В последната година белгийските власти предприеха различни действия за прочистване на въздуха в големите градове, като една от мерките бе въвеждането на постепенна забрана за използването на стари дизелови автомобили. Същевременно общинските и държавните структури започват плавно преминаване към използването на електрически автомобили и автобуси. Мнозина са засегнати от тези промени, след като дълги години в Белгия купуването и използването на дизелови превозни средства бе насърчавано от държавата.

Докато протестът снощи достигна Брюксел, след като започна във Валония, днес медиите търсят отговор защо не са недоволни фламандците. Изглежда причините са в това, че повечето северни белгийци живеят по-близо до работното си място. Много от тях ползват служебни автомобили, за чието зареждане с гориво не плащат. Отбелязва се, че голяма част от фламандците се движат с велосипеди (заради равнинния терен), все по-често електрически.

За година търсенето на такива велосипеди в страната е нараснало 10 пъти. Обичайната им цена е около 600 евро, при средна заплата от 3300 евро по данни от националната статистика.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?