Преглеждайки репортажите си от “Берлинале”-тата през изминалите години, рецензентът установява, че няма почти нищо принципно ново, което да се използва като увод към съобщението за обявените снощи лауреати.
Отново очакванията на журналисти и публика от последните 10 дни се концентрираха около едни имена и заглавия и отново журито се погрижи за почти пълен сюрприз на гала церемонията при закриването. Отново преди началото ни бе внушавано, а и всички акредитирани го разгласявахме с пълна сила, че това ще е фестивалът на суперлативите и отново след първите няколко дни, кривата на ентусиазма от видяното в официалната програма се сниши стремително към края.
Никой от отличените снощи със златната и със сребърните мечки филми не бе сред обсъжданите като фаворити заглавия. Почти пълното безмълвие на журналистическата колегия на снощната пресконференция на наградените е добра илюстрация на царящите тук настроения след закриването на “Берлинале” 2007. Не много по-различна бе обстановката и след последните две издания на Берлинския кинофестивал.
И така – Златната мечка за най-добър филм на фестивала бе връчена на китайския режисьор Куан-Ан Уанг за филма “Сватбата на Туя”. Той разказва камерна история от степите на Вътрешна Монголия – дълбоката провинция на Китай. Главната героиня е пастирка, обременена с болен съпруг и тежка социална обстановка, която настойчиво, с кураж и находчивост се бори с живота. От всички страни напира неумолимият валяк на китайското икономическо чудо, сриват се хилядолетни традиции, завещаните от дедите модели на общуване нямат шанс за оцеляване в новото време. За режисьора Уанг най-интересни са сюжетите от живота на дребните, незабележими от висотата на официален Пекин хора. Повествованието е забавено, спокойно, камерата се движи плавно и без припряност изследва последователно гигантските монголски простори и вътрешния мир на героите. Авторите използват познати вечни принципи за преплитане на трагичното с хумористичното. Правят го сполучливо, без нито една фалшива нотка.
Едва ли ще проявим нездрав скептицизъм обаче, ако предположим, че когато влезе в разпространение, този китайски филм с труд ще достигне на филмовите каси дори отрицателния рекорд на миналогодишния златен призьор – вълнуващият и силен иначе босненски филм “Гърбавица”, който е гледан само от 41 000 зрители.
Сребърна мечка – специалната награда на журито получи аржентинско-германската копродукция “Другият” на режисьора Ариел Ротер. Във своя втори филм Ротер представи една банална история за два дни от живота на мъж изпаднал в криза на средната възраст. Той приема чужда идентичност, впуска се като в просъница в полунощни приключения със сексуално-екзистенциална тръпка за да застане накрая росен-росен до леглото на благоверната си съпруга с подноса с кафе в ръка. Историята е изпълнена с клишета и плакатни, тежко натоварени със символична многозначителност епизоди. “Другият” е един забележително незабележителен филм, вписващ се в традиционния афинитет на решаващите фактори на “Берлинале” към претенциозно ровене и дълобокомислена рефлексия в ситуации, които крият малко основание за интрига или нови открития. В допълнение, “Другият” бе отличен и с втора Сребърна мечка – за изпълнителя на главната роля Хулио Чавез, който не успя да получи лично своя приз, тъй като в момента снима филм за живота на скандално известния берлински трансвестит Шарлоте фон Малсдорф.
Още една Сребърна мечка – за режисура - бе присъдена на Джоузеф Седар за израелската военна драма “Beaufort”. Това е солидно заснет, увличащ зрителя както със сюжета така и с маркираните характери филм. Действието се развива в Южен Ливан, в средновековната крепост Бюфор, непосредствено преди изтеглянето на израелската армия. Свидетели сме на вътрешни и външни конфликти на войниците, на сражения и затишия – всичко това решено академично-конвенционално, без каквито и да е експерименти. Трудно е да си представим други сериозни аргументи за премирането на филма извън съображенията за политически коректно разсейване на призовете по световни региони.
Сребърната мечка за най-добра женска роля получи една от най-популярните германски млади театрални актриси Нина Хос за пресъздадената от нея героиня Йела в едноименния филм на Кристиан Петцолд. Въпреки някои освирквания при обявяването на наградата от зрители, повярвали на критиките, че тази “мечка” е сигурно притежание на голямата Мериън Фейтфул за ролята ѝ в “Ирина Палм”, отличаването на Нина Хос е може би най-безспорното решение на журито. Тя влиза по свръхестествено впечатляващ начин в образа на жена от задръстено източногерманско градче, изпаднала в икономическа и семейна безизходица. Йела повтаря това, което милиони източногерманци правят през последните години – заминава за Западна Германия, търси и намира успеха, но губи по пътя себе си, своята идентичност и така и не намира ориентирите, които никога не е имала и които и Западът не може да ѝ предложи.
Последната Сребърна мечка получи филмът, който бе в центъра на всички прогнози за наградите през десетте дни на 57-то “Берлинале” – “The Good Shepherd”, филма на Робърт Де Ниро из историята на ЦРУ, за който писахме по-подробно в предишния репортаж от Берлин. Трудно е да се отървем от впечатлението, че става дума за награда-алиби – хем да се отличи безспорния и заслужен фаворит, хем да не се наруши крехкия глобален баланс на разпределение на наградите по световни кинематографично-икономически региони. Сребърната мечка за “Добрия пастир” е формулирана като “Награда за целия екип на филма за извънредно художествено постижение”. Което съвсем не е далеч от истината...
Двата филма с участие на български актьори в конкурсната програма – италианския “В памет за мен” с Христо Живков и чешкия “Обслужвах краля на Англия” с Иван Бърнев в главната роля на сексуално и обществено хиперактивен келнер-дребосък станаха, за съжаление, обект на немилостиво разнищване от тукашната критика. При това играта на двамата български актьори бе сред много малкото аспекти на филмите, които получиха положителна оценка.
Конкурсът за късометражни филми тази година определено бе издигнат на много сериозно ниво в рамките на паралелните програми на “Берлинале”. Несравним с големите награди приз, но зареден с голям творчески потенциал бе отличието на Съюза на разпространителите UIP, присъдено на съвсем младата Ралица Петрова. Тя бе представена като българска режисьорка, работеща и живееща в Англия, а 15-минутният ѝ филм “Гнилата ябълка” се прие като талантлива заявка за по-големи успехи в бъдеще.
*Други материали от автора може да намерите на неговия блог www.de-zorata.de/blog
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
15 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Драги ми, AZ, не съм рускиня, а стара българка! Виж за Путин-позна! Обичам го! Обичам и Русия, драги ми AZ, и теб, но всички "после България"! Не се коси-има и такива със широки сърца!А Милен Радев пишеше все против Русия и си мислих, че само това може! А То могло и да разказва красиви неща, които човек няма как да види и като не знае немски, няма как и да прочете! Ето някой отгоре ми е дал дори прошка от името на господин Радев! Жив и здрав, AZ! За съжаление не съм красива като русначките, но не съм и непостоянна като тях с мъжете! Не, че ги обвинявам-красивите жени си знаят цената! Ние по-грозните сме моногамни!
Не сте прави тук пишещите за немските филми! Има поредица от романтични немски филми, които се гледат с удоволствие от жени и дори си поплакваме на тях. За съжаление отдавна не е показван такъв филм! В съзнанието ми се е запечатал немски филм за Човек, който обучава отгледаните от него птици да летят някъде в Африка! Превъзходна творба във всяко отношение-и романтика, и човещина и всякаква красота! А сина си кръстих Александър по един немски филм от младини: "Александър от зелената ливада"! Този …
филм е показван отдавна- отпреди 30 години! Би било добре да се показват красивите немски филми, защото в Германия има много красота и човещина! А ние по-скоро мислим, че германците са студенокръвни и дори жестоки. Не трябва да забравяме Двойната Лотхен и други филми по Ерих Кестнер, или Трима другари, Триумфалната арка по творбите на Ерих Мария Ремарк!Да не се връщаме още по-назад! Имат немците, имат кино, имат всичко добро, от което можем да се поучим! Не бива да помним само лошото, то е изключение за тоя велик народ! И няма народ по света, от който няма какво човек да хареса! Така е и с нас-българите! Ако искаме другите народи да ни уважават, ние трябва първи да подадем ръка за приятелство! Защото сме Българи!
Rejisyorskata 2-ra rabota na De Niro mina i zamina pochti vednaga zabravena i lesno zabravima. Vapreki che executive prodcer e samiyat Francis Coppola a De Niro e bil na telefona s Marty Scorsesse prez cyaloto vreme filma s izkluchenie na nyakolko momenta i sujetni liniy e razpokasan, pointless i obshto neudovotvoritelen imenno poradi golyamat zayavka s koyato pochva. Otgore otgore minava za "scull soceity" frank masonskiya proizhod na iluminatite, Faustovskoto prodavane na dushi kato zarodish na CIA. Waisted Oportunity!
"...Nemcite praveli i kino?...""...моите съмнения относно способността на немците да оценяват кино...""...Nemcite triabva da klasirat koli, ne filmi..."Да, а българите разбират само от кисело млЕко...айде стига обобщения!
Тази година в паралелната "Специална панорама" е показан френския филм "Два дни в Париж", приет изключително добре от публиката и критиката. Негов оператор е българинът Любомир Бахчев.
Da si nesposoben da shvashtash ironia e ..., well, osnovno choveshko pravo...
Този клати-курец другарят Вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин, трябва да ми отговори - АЗ КАТО БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИН И КАТО ШВЕДСКИ ГРАЖДАНИН МОГА ЛИ ДА СЕ КАНДИДАТИРАМ ЗА ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ ? Аз желая да защитавам Българският народ "У на и Чужбина" ! На предните избори за Президент съм изпратил до Народното Събрание послание, че желая да бъда включен в списъка за състезаващи , а КОПИЛЕТО - Председател на "Народното събрание" - Георги Заеков - Пирински не ми отговори на запитването …
! Сега го съдя във Врачански съд, но дали ще го осъдя тази мерзавост ! Врачаският кмет Бубев, нареди на "Народната полиция" да ме задържат пред изборите да не агитирам !--ЗАМИЕСТНИК МИНИСТЪР ПЕДСЕДАТУЛЮ, ТИ НА КЪКЪВ КУР СЕ КАЧВАШ ?- Президентът на Перу продава самолета си, ще строи детски центъ на шрифта: a a a Президентът на Перу Алан Гарсия реши да продаде своя Боинг 737, като получените пари да даде за строителството на детски здравен център. Президентът на страната е обикновен гражданин и затова е длъжен да се придвижва с транспортните средства, които използват обикновените граждани, заяви Гарсия. По думите му разходите за поддръжката на самолета са огромни - само за гориво се харчат милиони долари, а трябва да се добавят разходите за заплати на персонала, за техническо обслужване и ремонт. Това е твърде много, STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE18.02.2007
..., но да си невежа и освен това да се хвалиш гръмогласно с невежеството си, е вече сериозен калпазанлък.
Nemcite praveli i kino? Tova e novina za mene. Oshe malko shte mi kajesh, che praviat i rock music.Bednia az, koito gleda Hollywood movies i ne e dorasal da oceni iztanchenostta na nemskoto kino! Bednite nemci, kouto gledat poveche Hollywood movies ot evropeiski takiva!
Iavno ne si gledal naposledak nemsko kino ili Holiwood filmite sa ti kriteria. Ako iskash preporaki shte ti dam niakolko, pak togava pishi mnenia za nemsk kino.