Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без ефективна съдебна власт не може да сезасили икономическия растеж

0 коментара

- Аз разбирам въпроса ви така - дали става дума за някакви проактивни действия от страна на правителството, за конкретни инициативи, които да променят макроикономическите параметри или микроикономическата политика.

По-скоро коментарите, които се направиха, отразяват едно виждане за това какво можем да очакваме след етапа на финансова стабилизация. В този смисъл беше и изказването на министър-председателя Иван Костов на форума, посветен на новата икономическа политика в началото на декември миналата година в НДК. Там той говори за това, че на повърхността процесът на един растеж може да изглежда като обезценяване на лева. Това бе веднага грабнато и интерпретирано от някои наблюдатели в посока, че едва ли не правителството ще вземе мерки за предизвикване на инфлация, която да даде като резултат номинално увеличаване на ръста на БВП.

В момента се наблюдава една много голяма диспропорция между пазара на труда, пазара на земята и на други производствени фактори у нас в сравнение с цените на тези фактори, а от там и на редица стоки и услуги, които внасяме от Европейския съюз и ЦЕФТА. А това са и основните пазари на българския износ. Оттук е нормално да се очаква, че не може да се развиват добре инвестициите в националното стопанство, без да се повиши цената на труда и цената на някои услуги. Това неминуемо ще доведе до повишена инфлация на определен вид стоки и услуги и задържане и дори обезценка на други. Процесът ще протече като една малко по-висока инфлация и по-висок номинален ръст от тези, които наблюдавахме през последните няколко години след финансовата стабилизация.

Означава ли това, че ще наблюдаваме един ръст на паричната маса вследствие на увеличени инвестиции и приходи от търговия?

- Да. Инвестициите не могат нормално да се възвърнат, да се генерират нормални парични потоци, които да изплатят едни съвременни технологии, без да се увеличи паричната маса и съответно без някои ценови нива изпреварващо да се доближават до тези в Европейският съюз- т.е. там, от където се купуват новите технологии.

Ще ви дам един прост пример - ако собственик на сервиз купи съвременна автомивка, за да може да я изплати, на него ще му се наложи да поддържа цена на услугата, която ще бъде много по-близка до цената в страните от ЕС. Същевременно доходите на потребителите в България са десетократно по-ниски. Това несъответствие няма да позволи на собственикът да направи инвестицията или този, който е направил такова вложение, ще се финансира, като прекрачи в сивата икономика, като започне да избягва да плаща данъци. По този начин той ще се финансира незаконно за сметка на обществените фондове. Това не е нормално.

С намаляване на общата данъчна тежест от една страна и със засилване на общото ниво на данъчната дисциплина неминуемо ще настъпи нормализиране на взаимоотношенията - от една страна между фиска и бизнеса, а от друга - между бизнеса и пазара. Като резултат ще се достигне до един изпреварващ ръст на цените на определени стоки и услуги, произведени в България, който обаче ще даде възможност за инвестиции и растеж.

Често в медиите се задава въпросът за това кой е първичния фактор на растежа - дали потреблението или производството. Отговорът е - инвестициите.

Трябва ли хората да се притесняват от обезценката на лева и от качването на цената на някои активи или това ще се компенсира с повишаване на доходите?

- Точно такъв ефект ще се наблюдава. Доходите са израз на пазара на труда и те ще нарастват изпреварващо за сметка на една по-висока инфлация, но без левът да се обезценява спрямо другите конвертируеми валути.

Въпросът е дали икономиката може да остане конкурентна при това положение, защото неминуемото повишаване на цената на труда и на други производствени фактори ще оскъпи продукцията. Отговорът е, че може, само ако производството на стоки и услуги се осъществява на нова технологична основа.

Какви са възможните канали за навлизане на чуждестранни инвестиции у нас и каква е ролята на правителството в това отношение?

- Самата стабилност, която продължава вече няколко години, както и затихването на външните кризисни фактори създават естествена среда за висок ръст на инвестициите. Разбира се, правителството не може да стои настрана.

Според мен в политическите програми преди изборите ще се очертаят ясно вижданията на основните политически сили за това как те смятат да привлекат и улеснят инвеститорите. Аз не искам да предричам коя политическа сила какъв път ще избере, но при всички случаи е добре да се продължи това, което вече е било успешно. В този смисъл не могат да се очакват някакви драстични промени в данъчната и във финансовата политика в сравнение с тази от края на 2000 година.

Сред някои политически среди, както и от някои експерти се лансират по-радикални виждания за облекчения на определен вид инвеститори, или изобщо на инвестициите в определени сектори. В света са познати такива схеми, но положението, в което е българската икономика, високото съотношение на външния дълг спрямо БВП, сравнително големия дял на сивата икономика и съответно недостатъчно големите фискални обеми, не дават възможност да се проявят значителни ефекти от евентуално предприемане на такива мерки.

Дори да предположим, че следващото правителство прогнозира области, в които България има конкурентни предимства и обяви законодателни и организационни мерки, за да се привлекат инвестиции (например чрез известно намаляване на данъците в тези области), а в същото време не се постигне по-голяма дисциплина и легализиране на сивия сектор, то кой инвеститор ще се състезава с конкуренти, които не плащат никакви данъци и не спазват правилата на конкурентния пазар.

Така стоят нещата със сектора на информационните технологии...

- Това е един пример, при който сериозно се поставя въпросът за това как изобщо може да се контролира за данъчните цели производството, реализацията и паричните потоци. Чрез Интернет или по друг технически способ продуктите биха могли да се изнесат без всякаква отчетност. Част от българските фирми и в традиционните производства на стоки и услуги осчетоводяват всички разходи, но не и цялата готова продукция. Тоест реализацията и приходите им са частично в “сивия” сектор, а разходите – в официалния. В крайна сметка печалбата и дължимото към фиска се нулират. Това е нещо, с което трябва да се справя и всяко следващо правителство.

Безспорно е, че правителството постигна успехи в регулацията на финансовия сектор - банките и застрахователните дружества. Какво пречи това да стане и в други сектори и ефективно да се намали делът на сивата икономика?

- Това трябва да бъде една от важните следващи задачи. И тук не става въпрос само за определени сектори, а за механизмите, по които се реализира фискалната политика. За механизмите, по които се дава възможност на властови авторитети да създават относителни предимства за една или друга приближена на тях фирма. За механизмите, по които се пресича контрабандата, по които се създава реална икономическа конкуренция.

Когато се говори за съдебната власт, често пъти тя се възприема като независимата трета власт, която няма отношение към икономиката. Пазарната икономика означава обаче и ефективно правораздаване. Това е едно от нещата, без което не може да се засили икономическия растеж.

Има едно много интересно определение на понятието пазарна икономика, което се изкушавам да споделя. За пазарна икономика се счита тази, в която преобладаващата част от интересите и инициативите се реализират на чисто конкурентна основа. В идеалния вид, съгласно това определение, пазарна икономика няма дори и в САЩ. Въпросът е каква част от инициативите се реализират въз основа на тези механизми, а не чрез шуробаджаначеството, властови протекции или откровена кражба.

Съдебната власт трябва да гарантира спазването на правилата и неизбежното санкциониране на нарушителите. Защото, оставяйки нарушителите безнаказани, всъщност се санкционират тези, които спазват закона, тези, които създават истинската пазарна икономика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.