Без обяснения отмениха отварянето на ценовите оферти за Кресненското дефиле

Без обяснения отмениха отварянето на ценовите оферти за Кресненското дефиле

Изненадващо пътната агенция отмени отварянето на ценовите оферти за лявото платно на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле (лот 3.2.1).

Агенция "Пътна инфраструктура" не посочва мотиви за отлагане на ценовите предложения на участниците, което трябваше да стане в петък в 15 часа.

Общо 10 кандидатите подадоха оферти за изграждането на 13.2 км от магистрала "Струма" в участъка между Кресна и Крупник още в началото на годината. Това е платното в посока от Кулата за София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе.

В търга с индикативна стойност над 444 млн. лв. без ДДС участват всички големи български строителни компании, които през последните години участват в изграждането на магистрали. Това са ГБС, "Джи Пи Груп", "Геострой", "Хидрострой", "ПСТ Груп", "Трейс Груп" и "Грома холд" (новото име на "Агромах"). Единствено италианската "Тодини" участва самостоятелно. Две турски компании – строителят на тунели в метрото "Доуш" и "Дуйгу", участват в обединения заедно с български фирми.

Индикативният срок за строителството на 13-километровото трасе между Кресна и Крупник е над 4 години (1556 дни) и вече е ясно, че обектът не може да бъде завършен през този програмен период до края на 2023 г.

Българското правителство умишлено саботира изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле вече втори програмен период, предупредиха миналата седмица природозащитни организации.

Изглежда държавата изобщо няма намерение да строи пътя и най-вероятно затова бави и търговете вече години наред. Необяснимо е как за осем месеца комисията не успява да разгледа документите, за да се отворят ценовите предложения на кандидатите.

Едва ли е случаен фактът, че подадената от кабинета апликационна форма до Европейската комисия е само за част от магистралата. Искането е за 276.6 млн. евро, които ще са достатъчни за изграждането на 41 на сто от трасето през Кресненското дефиле.

За останалите 59 на сто правителството съобщи, че е взело решение за осигуряване на още 741 млн. лв. след 2023 г. Ако се вземе предвид случая с допълнителните 50 млн. лв. за увеличение на заплатите на медицинските сестри, напълно е възможно и това решение да се окаже "путна мара", както обича да се изразява премиерът Бойко Борисов.

Според еколога Петко Ковачев целта на продължаването на строителството на магистралата след 2023 г. през дефилето е да се избегне контролът на ЕК върху пролома и "Натура 2000" зоните.

"Ако ЕК позволи да се реализира безконтролно строителство след 2023 г., правителството под натиска на пътно-строителната гилдия може да направи драстичен ход и да зареже изобщо лявото платно, построявайки с пари от бюджета и ТОЛ-системата цялата магистрала в пролома", опасява се природозащитникът.

 

Споделяне

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?