Без отсрочка за подмяната на касовите апарати

Данъчните твърдят, че промяната е от полза за "белия бизнес", който негодува срещу нея

Без отсрочка за подмяната на касовите апарати

Националната агенция за приходите (НАП) не предвижда удължаване на сроковете за предстоящата подмяна на касовите апарите и софтуера за тях през 2019 г.

Това стана ясно от изявление на шефа на дирекция "Контрол" в агенцията Васил Панов. Той отговори на критиките на бизнеса от понеделник сутринта, че масовата подмяна на касовите апарати догодина е пореден удар върху "белия бизнес", а сроковете били нереалистични. 

Всички около 202 000 дружества, регистрирани по ДДС, трябва да актуализират касовите си апарати и софтуера до 31 март 2019 г. За нерегистрираните по ДДС срокът е 30 юни 2019 г., а за големите вериги, работещи с интегрирани системи за приходите, актуализацията трябва да е налице към 31 декември 2019 г.

Целта на промените в наредбата за касовите апарати е да се пресекат измамите с модификации на софтуера на касовите апарати, чрез които се издават фалшиви касови бележки или пък в НАП се отчита само всяка втора или всяка трета продажба, а върху останалите не се плащат данъци.

След като промяната стане факт, всяка продажба ще се отчита в данъчната агенция до 5 минути и веднага след това потребителят ще може да провери дали покупката му е отчетена, като сканира специалния QR код на касовата бележка.

Очаква се около половината от касовите апарати да имат нужда от подмяна, а за останалите ще е необходима само актуализация на софтуера. Масовите касови апарати в момента са на цени между 150 лв. и 300-400 лв., а отделно не е ясно колко ще струва софтуерната настройка. Очаква се новите апарати и програми да се пуснат на пазара през ноември.

Отсрочка до 2020 г.

Вместо от март догодина касовите апарати с новия софтуер да бъдат въведени от началото на 2020 г., поискаха няколко браншови организации в понеделник – на софтуерния бизнес, на заведенията и на лекарския съюз на съвместна пресконференция в Българската стопанска камара (БСК)

Новите изисквания натоварват допълнително "белия бизнес", като разходите на компаниите за това се оценяват между 40 млн. и 100 млн. лева, каза Станислав Попдончев, главен финансов директор на Българска стопанска камара (БСК). Предварителни разчети на Министерството на финансите оценяваха разходите на бизнеса за новите фискални устройства на около 17 млн. лева с разходите за софтуер.

Целта на промените са ограничаване на сивата икономика, заради която годишно се губят около 330 млн. лв. от данъци, твърдят от НАП. Браншовите организации обаче смятат, че от наредбата ще бъде засегнат бизнесът на светло, а не този на тъмно, защото този който и сега работи ще продължи да го прави.

"Белият" бизнес ще калкулира милиони левове допълнителни и непредвидени разходи от смяната на апаратите, каза Станислав Попдончев. По думите му тежестта няма да е разпределена равномерно. Причината е, че тези, които използват системи за управление на продажбите в търговските си обекти, ще имат по-високи разходи.

БСК: Засегнати са около 250 000 фирми

Най-засегнати от промените в наредбата ще бъдат търговците (160 000), хората със свободни професии и занаятчии (100 000), личните лекари (5000), хотелите (3500), лечебните заведения (2500), показват данните на БСК. Според Станислав Попдончев дори градският транспорт в някои големи градове ще бъде засегнат от новите изисквани.

Данните за реално работещите в момента фискални устройства са различни. Към момента броят им се оценява на не по-малко от 250 хиляди, каза Попдончев. Той обясни, че от тях над 100 хиляди не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хиляди около една трета са фискални принтери, при които доработката ще е по-изгодна от закупуване на ново устройство, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хиляди. И още около 100 хиляди устройства, за които търговците ще трябва за изберат дали да ги обновят, или да си купят нови. Практиката показва, че в много случаи е по-изгодно да се закупи ново устройство вместо да се обновява съществуващото, каза Попдончев.

Исканията на бранша

Искаме удължаване на сроковете, предвидени за изпълнение на изискванията на Наредбата, каза д-р Николай Брънзалов от Българския лекарски съюз (БЛС).

Бизнесът иска и прецизиране на използваните дефиниции и разпоредби, за да се изключат възможности за интерпретации, които не са съобразени с целта на наредбата или биха насърчили и позволили недобросъвестни практики при контролиращите и контролираните.

Всеки софтуер трябва да бъде сертифициран преди въвеждането му на пазара, за да се избегнат случаите, в които един софтуер се обявява за несъответстващ на изискванията на наредбата, преди да е осъществен съдебен контрол, настояват от БСК.

Браншовите организации искат още промени в Закона за ДДС, с които административно-принудителните мерки от типа "запечатване на обект за срок до 30 дни" да не се прилагат при първо нарушение.

От БСК настояват още за въвеждане на стандарти относно сигурността на информацията, до която органите на НАП имат достъп. Настояват и за носене на отговорност в случай на злоупотреба или "изтичане" на информация.

Станислав Попдончев от БСК каза, че при липса на диалог с управляващите фирмите ще си потърсят правата си в съда, готови са дори да сезират и Европейската комисия при наличие на дискриминационни разпоредби.

Отговорът на НАП

Сроковете за изпълнение на наредбата са напълно реалистични, заяви Васил Панов от НАП, която даде пресконференция в отговор на твърденията на "белия бизнес". Според Панов какъвто и да е срокът по закон, българинът винаги се активира в последния момент.

От данъчната агенция смятат, че засилването на контрола е тъкмо в интерес на легалния бизнес, който плаща данъци, за да няма нелоялна конкуренция в полза на неизрядните пред фиска.

Според данъчните разходите за изпълнение на мярката не са непосилни, защото касов апарат сега може да се намери и за 150 лв., без да се брои софтуерната актуализация.

От НАП казаха още, че досега са провели към 20-30 срещи с представители на всякакви бизнес организации по повод промените в наредбата за касовите апарати и са запознати с всичките им искания. За да подпомогне засегнатите от промяната, данъчната агенция още до края на седмицата ще започне да разпраща индивидуални писма по електронната поща на фирмите с инструкции как да се съобразят с промените.

Още по темата
Още от Бизнес