Без преминаване тип "етажерка" през Креснеското дефиле

С половин година закъснение продължава строежът на магистрала "Струма"

Кресненското дефиле

Няма да има дълъг тунел, нито т. нар. преминаване тип етажерка през Кресненското дефиле – използване на съществуващото трасе и изграждането на две нива, едно до друго или едно над друго.  Това каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред журналисти в Министерския съвет в сряда.

Най-новият вариант предвижда в посока към Гърция да се използва съществуващото трасе, а в обратна посока да се направи обход на Кресна. В този случай ще се наложи изграждането на пет тунела и доста виадукти, каза Павлова. Тя допълни, че този вариант е посрещнат със "страхотен консенсус" от страна на еколозите, които били против строителство тип "етажерка".

С половин година ще закъснее продължението на строителството на магистрала "Струма", стана ясно от обясненията на Павлова. Причината е в забавянето на отчуждителните процедури, заради обжалването на обезщетенията в съда. След решението на Конституционния съд държавата е длъжна да изчака съдебните решения преди да започне строителството на национални обекти.

Строежът на Кресна-Сандански тръгва през септември

През септември започва строителството на 24-километровата отсечка между Кресна и Сандански, каза Павлова.

При подписването на договора с изпълнителя - консорциум "Струма – Лот 3.3" през септември 2015 г. регионалният министър обяви, че строителството ще тръгне през пролетта на 2016 г. Тогава Павлова обясни, че едновременно ще се проектира и отчуждава, за да се реши проблемът с тези процедури.

Строител на участъка е консорциум от четири български фирми - "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Пътстрой-92" АД, "Главболгарстрой" АД и "Геострой" АД. Договорът с тях е за близо 281 млн. лв. с ДДС.

Участъкът от Благоевград до Крупник в строеж от пролетта на 2017 г.

Догодина - през новия строителен сезон, ще започне да се строи и отсечката от Благоевград до Крупник с дължина от 13 км, каза министър Павлова.

Договорът за строителството на този участък беше подписан в последния работен ден на 2015 г. с обединение "АМ Струма 3.1". Тогава Павлова обеща, че ако "кметовете не обърнат каруцата", строежът на отсечката ще започне още през лятото на 2016 г. Сега стартът се измести с повече от половин година.

Изпълнител на обекта е българското обединение "АМ Струма 3.1" с водещ партньор благоевградската фирма "Агромах" ЕООД. Останалите фирми в обединението са "Пътища Пловдив" АД, "Хидрострой" АД, "Пътища Пловдив Груп" ЕООД, "АБ" АД и "Алве Консулт" ЕООД. Договорът с тях е за 186 млн. лв.

По средата на тази отсечка се намира тунел "Железница", за който оферти подадоха 17 кандидати.

"Този факт показва доверие на компаниите към нас и нашата работа", коментира Павлова.

Тунелът "Железница" се очертава да бъде най-дългият у нас с общо трасе на двете тръби от почти 5 км на стойност 250 млн. лв., каза регионалният министър. Тя подчерта, че става дума за изключително сложно съоръжение -  освен тунел с магистрален път, в него ще се изградят два виадукта на входа и изхода, както и всички видове системи за безопасност на движението.

"Не може да се правят паралели при строителството на тунели, защото всичко е специфично", каза Павлова по повод сравнението с изграждането на тунел в Норвегия, който е в пъти по-евтин от българския.

Новото трасе през Кресненското дефиле

По отношение на строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, регионалният министър информира, че има сериозен напредък.

До момента са предложени 4 варианта за преминаване на 20-километровото трасе.

Най-новият вариант, който среща сериозна подкрепа, е изграждане на отделно трасе в посока от ГКПП "Кулата" към Благоевград.

По този начин сегашният път ще се ползва само за движение по посока от Благоевград към ГКПП "Кулата".

Вариантът включва изграждане на околовръстен път на Кресна и трасе, с което ще се заобиколи дефилето.

По проект има 5 тунела, доста виадукти и съоръжения.

"Така ще се реши въпросът с екологията и безопасността на движение", каза Павлова. Според нея по този начин няма да се затрудни и движението към Гърция, защото ще има минимални ограничения по съществуващото трасе по време на строежа.

Тя бе категорична, че новият вариант няма да оскъпи проекта.

"Категорично отпада строителството на дълъг тунел в дефилето, а идеята за съоръжение тип "етажерка" не среща солидна подкрепа от еколозите, защото все пак става дума за сериозно строителство", каза още регионалният министър.

Препроектиране на пътния възел при Кочериново

Павлова съобщи, че е възложила проектиране и изграждане на кръгово кръстовище за решаване на проблема с пътния възел на магистрала "Струма" при Кочериново, където станаха множество инциденти.

"Трябва да отбележим, че инцидентите там не са заради опасно съоръжение, а заради висока скорост и неспазена дистанция", каза Павлова.

Тя се съгласи, че левият завой е опасен, "но все пак не може да се подхожда непредпазливо".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес