Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без развитие на хората по магистралите няма да потекат пари

24 коментара
Без развитие на хората по магистралите няма да потекат пари

Евтиният труд на българите е капан, от който икономиката скоро няма да излезе. Това смята директорът на Унгарския институт за световна икономика професор Андраш Инотай, цитиран от Дойче веле. По думите му инвеститорите окончателно ще напуснат България и то при всеки опит за рязко вдигане на доходите.

В България се работи неефективно, производителността на труда е много по-ниска в сравнение с развитите страни в света. В момента вилнее глобална криза, в която България може да оцелее само, ако поддържа поне пет процента ежегоден икономически растеж. Такъв ръст ще се постигне единствено, ако българите повишат производителността на труда, влаган в брутния вътрешен продукт, смята Андраш Инотай.

Сегашната ситуация не е оптимистична: българското население галопиращо застарява, а от страната масово изтичат "мозъци”. Образователната система изостава с десетилетия от международните стандарти, все повече деца отпадат прекалено рано от училище. Къса се и връзката между онова, което учат децата в клас и изискванията на пазара на труда, посочва още в статията си Дойче веле.

Пътища - да, но трябва и друго!

Според унгарския професор усилията на българското правителство да строи магистрали и да подобрява инфраструктурата, могат да последват съдбата на испанската провинция Андалусия, където години наред са харчени огромни пари за строеж на магистрали, а след това инвестициите в региона намалели, а безработицата нараснала.

"В Южна Испания бяха убедени, че добрите пътища ще докарат солидни инвестиции, благодарение на които ще се открият много работни места. Но никой не си даде сметка, че без адекватно развитие на човешкия капитал, инвестициите няма да потекат по магистралите”, казва професор Инотай.

Ниските заплати не са достатъчен магнит за предприемачите

Звучи шокиращо, но дори с ниските си заплати България вече отпада от конкуренцията на световния пазар за нови капиталовложения. Пък и българското заплащане вече далеч не е толкова ниско. Един германски предприемач прави сметки да се премести от България в Индия, където работните заплати са три пъти по-ниски от българските, разказва изпълнителният директор на Германо-българската търговско-промишлена палата Митко Василев.

И все пак чуждестранните инвеститори се вълнуват едва на второ място от заплатите, неразвитата инфраструктура или корупцията. Първата им грижа е свързана със средния технически персонал. В България тъкмо този персонал става все по-дефицитен, а професионалната му квалификация предизвиква все повече критики, пише изданието. Петдесетте университета в България бълват висшисти с екзотични професии, които твърде често нямат никаква връзка с потребностите на пазара на труда.

Дипломата - гаранция срещу безработица. Дали е така?

В същото време инвеститорите търсят под дърво и камък техници и оператори със средно образование, които са усвоили професионални умения според изискванията на бизнеса в развитите страни. И съответно удрят на камък, защото системата на българското професионално образование отдавна не е в състояние да произведе търсените кадри. Германските инвеститори в България решават проблема, като изграждат собствени центрове за професионално обучение. Понастоящем за едно място в тези центрове се борят 60 кандидати.

Собствено жилище – слаба трудова мобилност

Българският пазар на труда се отличава с още един недостатък - той не е гъвкав и причината за това е, че българите предпочитат да купуват, а не да наемат жилища. Тоест, те по-трудно ще приемат работно място далеч от дома си. "На Запад предпочитат да живеят под наем. Така участниците на пазара на труда са далеч по-мобилни и в географски, и в професионален аспект”, коментира Инотай.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #24

    Сложните въпроси нямат прости решения и сложни системи не бива да се управляват от некомпетентни! Държавата е сложна система от взаимовръзки! Един автомобил има около 9 000 елемента и една гумичка за 9 стотинки може да го направи нефункционален. С държавата е още по-сложно! Само с магистрали (и магистралки !!!) не става! Явно трябва да се стигне до катастрофа, за да се вземат разумни мерки за оцеляване на нацията. След като заклаха промишлеността, явно сега трябва да се заколят и други свещени крави ... при такъв брой пенсионери, получаващи и пенсия и заплата, как да мотивираш някой млад да работи ефективно, или поне да му намериш някаква работа?

  2. Анонимен
    #23

    Аналогията с испанската провинция е неточна. България има реална необходимост от пътища защото те в момента са слабо звено което пречи на икономиката да работи. Да вземем за пример северозападна България, която е най-откъсната заради липсата на пътища и затова е най-изостанала икономически. От страна пътища ние дори разумния минимум не покриваме, не говорим за излишни хипер големи магистрали. Докато все пак може да е засегнал някои аспекти от проблемите на България анализа на Андраш Инотай е повърхностен и непълен. Изобщо, да си в средата на Европа и държавата ти да е уредена е едно и е много лесно отстрани да даваш идеи.

  3. Анонимен
    #22

    edinstvenoto neshto v koeto sum siguren e che na "zapad" ne predpochitat naem a niamat izbor osobeno niskite zaplati...

  4. Анонимен
    #21

    Дървен философ, който не познава българските условия. Естествено, че ниските заплати са привлекателни за чуждестранните инвеститори. Те не са и пречка за добро образование. Една от основните причини да не идват масово чуждестранни инвеститори е несигурността у нас, особено тотално корумпираната ни съдебна система, която дава възможност на всички свързани с чужденците икономически субекти и държавни чиновници да си правят каквото си искат. От опит мога да ви кажа, че чужденците са изумени от безумните

  5. Анонимен
    #20

    Основният проблем на България е,че простаците успяват,а кадърните се отстраняват от управлението,младите ще бягат и тук ще останат мутри,олигарси и престъпници.

  6. Анонимен
    #19

    Хубаво го е казал професора, ама не е точно така. Аз като практик ще го кажа по следния начин:
    1. За пътищата съм съгласен с професора
    2. В България заплатите не са много ниски, ако се прибавят кражбите и корупцията, масово разпространени сред служителити на много, дори и международни компании. Тоталната некадърност на повечето мениджъри също е болезнен въпрос.
    3. Дипломата. В България никой не работи това, за което е учил по простата причина, че тук шуробаджанащината е развита в особено големи

  7. Анонимен
    #18

    Дано магистрален строител номер 1 Бойко Борисов прочете тази статия. Ако пък я и разбере - равен няма да има

  8. Анонимен
    #17

    господин Андраш кажете за отрицателния данък на Милтън Фридман. За това че той и новите десни искат да направят бюджта само да е 10% от БВП. Ето защо искат съкращения.. Тоест всички пенсии да са частни и армията и полицията.. А с тези 10% от БВП само да се допълват минималните доходи давани от бизнеса.

  9. Анонимен
    #16

    Добре де.. Представи
    си че бизнеса дори има
    машини които работят
    без хора.. Но не е ли
    точно това проблема?
    Или примерно сме хиляда работника -
    които правят всеки
    отделен продукт или
    услуга за всички
    останали.. Но им
    повишиш КПД с десет пъти - тогава 90% ще
    има безработица - и
    въпреки че един
    работник произвежда
    десет пъти повече - той
    ще получава няколко пъти по-малко -
    защото ще има голям
    наплив за неговото
    работно място.
    Примерно тези
    1000работници са вземали по 1000-лева -
    и това е правило пазар
    от

  10. Анонимен
    #15

    chitanka.info/text/4624-rur

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.