Без регулация на ВУЗ-таксите ще нарасне конкуренцията

Без регулация на ВУЗ-таксите ще нарасне конкуренцията

През следващите държавата трябва да се оттегли от регулирането на университетските такси, предложи изпълнителният директор на “Отворено общество” Георги Стойчев в понеделник по време на дискусия за развитие на висшето образование.

Министерството на образованието и науката (МОН) лансира идеята университетите сами да определят таксите за обучение, като държавата фиксира максималния размер. Това може да стане през тази година, ако парламентът одобри предложението до края на май. Освен това МОН предвижда и формирането на университетско настоятелство, което да гарантира прозрачността в управлението на ВУЗ-овете.

По думите на Стойчев трябва да се въведе 5-годишен преходен период, през който държавата да слага таван, а след това да се оттегли от регулацията на такси. Това ще засили конкуренцията между висшите училища, а таксите ще се регулират пряко от пазара, обясни той.

Предлаганите от МОН реформи са по-скоро са умерени, в рамките на съгласието, а не радикални, коментира Стойчев. По думите му те ще бъдат “лесно преглътнати” от субектите, които държат на сегашното статукво.

Според него в дългосрочен план трябва да се въведе и моделът “парите следват студента”. Не е ясно и как ще бъдат осъществени реформите, както и дали има осигурено бюджетиране за тях, допълни той.

Трябва спешно да се подобри сътрудничеството между бизнеса и университетите, за да реши проблема с недостиг на кадри, смята бизнеса. Инвестиционният интерес към страната е много висок, но ние не разполагаме с достатъчно специалисти и ресурс, за да посрещнем тези инвестиции, отбеляза Саша Безуханова, зам.-председател на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България.

По мнението на социолога Боряна Димитрова мерките на МОН ще доведат до “отваряне” на университетите, което е особено необходимо за висшето образование у нас. В момента бизнесът не се интересува какви оценки са имали студентите, кандидатстващи за работа. На практика така дипломите имат само фиктивно значение, аргументира се тя.

Политологът Петър-Емил Митев подчерта, че в момента у нас цари “академична анархия”. Обучението във висшите училища се води по две правила: “Преподавателите преподават както могат, а студентите учат както искат,” уточни той.

Повечето студенти излизат от университетите със знания на ниво средно образование, каза той.

Още от България