Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без регулация на ВУЗ-таксите ще нарасне конкуренцията

6 коментара
Без регулация на ВУЗ-таксите ще нарасне конкуренцията

През следващите държавата трябва да се оттегли от регулирането на университетските такси, предложи изпълнителният директор на “Отворено общество” Георги Стойчев в понеделник по време на дискусия за развитие на висшето образование.

Министерството на образованието и науката (МОН) лансира идеята университетите сами да определят таксите за обучение, като държавата фиксира максималния размер. Това може да стане през тази година, ако парламентът одобри предложението до края на май. Освен това МОН предвижда и формирането на университетско настоятелство, което да гарантира прозрачността в управлението на ВУЗ-овете.

По думите на Стойчев трябва да се въведе 5-годишен преходен период, през който държавата да слага таван, а след това да се оттегли от регулацията на такси. Това ще засили конкуренцията между висшите училища, а таксите ще се регулират пряко от пазара, обясни той.

Предлаганите от МОН реформи са по-скоро са умерени, в рамките на съгласието, а не радикални, коментира Стойчев. По думите му те ще бъдат “лесно преглътнати” от субектите, които държат на сегашното статукво.

Според него в дългосрочен план трябва да се въведе и моделът “парите следват студента”. Не е ясно и как ще бъдат осъществени реформите, както и дали има осигурено бюджетиране за тях, допълни той.

Трябва спешно да се подобри сътрудничеството между бизнеса и университетите, за да реши проблема с недостиг на кадри, смята бизнеса. Инвестиционният интерес към страната е много висок, но ние не разполагаме с достатъчно специалисти и ресурс, за да посрещнем тези инвестиции, отбеляза Саша Безуханова, зам.-председател на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България.

По мнението на социолога Боряна Димитрова мерките на МОН ще доведат до “отваряне” на университетите, което е особено необходимо за висшето образование у нас. В момента бизнесът не се интересува какви оценки са имали студентите, кандидатстващи за работа. На практика така дипломите имат само фиктивно значение, аргументира се тя.

Политологът Петър-Емил Митев подчерта, че в момента у нас цари “академична анархия”. Обучението във висшите училища се води по две правила: “Преподавателите преподават както могат, а студентите учат както искат,” уточни той.

Повечето студенти излизат от университетите със знания на ниво средно образование, каза той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. www.pueron.org/pueron
    #7

    Това явно е ПРАВИТЕЛСТВЕНИЯ СЕКТОР, защото неправителственият не е бил допуснат до участие в срещата и дискусията. Един от членовете на ИРИОН, при това доцент и то сред авторите на нашумялата книга за реформите в българското висше образование "Храмът" е бил изхвърлен като коте от сборището.

  2. Eна
    #6

    не и да си изпълнява задълженията. Какво пречи да има високи бюджетни заплати за преподавателите във висши учебни заведения, след като депутатите явно могат да имат високи бюджетни заплати. Ако оставят таксите на пазарен принцип, добрите университети ще са най-скъпите. Значи един интелигентен и талантлив, но беден млад човек няма да получи шанс за подпбряване на състоянието си, поне не чрез образованието си. В американските университети това се регулира донякъде чрез стипендии, отпускани от самите университети. Страхувам се обаче че при българската шуробаджанащина и корупция стипендиите, ако ги има, ще отиват при "наши" хора.

  3. лимпида
    #5

    завършила съм история във времето, когато историческия материализъм беше идейния фундамент на предмета. Голяма част от преподавателите ми бяха повече от посредствени, но с добро партийно положение. Даже добрите също имаха много здрави партийни позиции. Напр. Ал. Фол. той пък изобщо не се интересуваше дали научаваме нещо-формално се грижеше за лекциите си. Единственият преподавател, който си спомням, че имаше академично поведение беше по Антична история проф. Данов. И академично отношение към предмета.

  4. лимпида
    #4

    Когато завърших фактически не знаех много, просто бях получила една обща представа за историческото развитие, можех да се ориентирам в литературата, имах предпочитатие към определена научна област и едва като станах аспират започнах да уча наново. Днес преподавам в един висш институт. Там е американската система на изпитване- писмени изпити. Какво е впечатлението ми- студентите не могат да се изразяват писмено. Не успяват да представят добре защитени тезите си. Защо? Защото базовото обучение не

  5. The Wise man
    #2

    ...а студентите учат както искат,” ДА ТОВА Е САМАТА ИСТИНА И В КРАЙНА СМЕТКА , КАТО ПРИБАВИМ , ЧЕ БИЗНЕСА НЕ СЕ ИНТЕРЕСУВА КАКВИ ОЦЕНКИ СА ИМАЛИ СТУДЕНТИТЕ , ТО КАРТИНКАТА Е ДОСТА ПЛАЧЕВНА ! ДА ПРИБАВИМ И ФАКТА , ЧЕ ВЕЧНО СЕ РЕФОРМИРАМЕ И В КРАЙНА СМЕТКА БЕЗ ЕФЕКТ , ТО СЕ СЪМНЯВАМ И В ЕФЕКТИВНОСТА И ОТ ТАЗИ МЯРКА - ДЪРЖАВАТА ДА СЕ ОТТЕГЛИ ОТ РЕГУЛИРАНЕТО НА УНИВЕРСИТЕТСКИТЕ ТАКСИ!!!НЕКА ДА ПОГЛЕДНЕМ РЕАЛИЗАЦИЯТА НА КАДРИТЕ СЛЕД ДИПЛОМИРАНЕТО НА СТУДЕНТИТЕ..., ВИСОКО КВАЛИФИЦИРАНИ КАДРИ СЕ НАЗНАЧАВАТ

  6. hh
    #1

    http://www.vbox7.com/play:4e7970e4

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.