Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без реклама на хазарт от екрана: 6 години се събраха в 6 дни

7 коментара
Рекламата на хазарт беше забранена със законодателни промени, приети светкавично от парламента. Илюстрация: Mediapool

Този текст е част от бюлетина Денят с Mediapool. Получавайте коментар на най-важното от деня директно на имейла си.

Четете бюлетина Денят с Mediapool

Парламентът забрани рекламата на хазарт във всички медии. Така инициаторите на забраната ГЕРБ и ДПС направиха за 6 дни онова, за което си затваряха очите над 6 години – как публичното пространство е завзето от реклама на залагания и всякакви хазартни игри по всички канали - телевизии, радиа, онлайн и печатни медии.

Едва ли някой ще повярва, че изненадващият законодателен акт на Бойко Борисов и Делян Пеевски, внесен буквално в последните часове на настоящия парламент, е мотивиран от внезапното им прозрение за пагубната роля на хазарта върху обществото.

Светкавичните промени в Закона за хазарта слагат край на сияещите от екрана "звезди" на спорта и културата, окъпани в промоции на бонуси и залози. Забраната, за която отдавна настояваха граждани, организации за правата на децата, хазартно зависими и др., със сигурност ще е добре приета от общественото мнение.

За нула време

Първоначално у мнозина се създаде впечатление, че ГЕРБ и ДПС блъфират с внасянето на промените и нямат намерение да ги приемат, а само да натрупат предизборни точки и да накарат големите телевизии и хазартния бизнес да се държат "правилно" по време на предизборната кампания.

Към този извод водеше и фактът, че само преди три-четири седмици мнозинството на ГЕРБ, ДПС и ПП-ДБ отхвърли законопроект на "Възраждане", който предлагаше аналогична забрана на хазартната реклама.

Затова никой не прие сериозно, че внесените миналата седмица поправки от Йордан Цонев и Теменужка Петкова ще бъдат приети. До момента, в който те бяха форсирани по бързата писта в комисиите и финално – в пленарната зала, след свикано извънредно заседание на парламента.

Медийни зависимости

Сред най-засегнатите от промяната са големите частни телевизии и редица медийни групи, които практически признаха, че са допуснали да бъдат прекалено зависими от рекламата на хазарт.

Едва сега мнозина прогледнаха за истината, че хазартният бизнес дотолкова се е разраснал и обсебил публичната среда, че се е превърнал в първостепенен фактор за финансиране на големите частни телевизии и големите медии. Това говори много за състоянието на рекламния пазар в България, но също и за медиите, които са се предали в доброволна финансова зависимост на хазартния бизнес.

В позициите, които изпратиха до Народното събрание, телевизиите се оплакаха, че ще бъдат лишени от огромни приходи годишно, което ще затрудни излъчването на важни спортни състезания. Собствениците им дори стигнаха дотам да обявят промяната за заплаха за свободата на словото, но дори това не предизвика особено съчувствие нито сред политиците, нито сред публиката.

Основателни са обаче предположенията, че орязването на огромни финансови приходи от днес за утре ще постави големите телевизии в изключително сложна ситуация и ще понижи пазарните им оценки. Това означава, че могат да бъдат придобити сравнително лесно от играчи, свързани с Пеевски и Борисов.

Въпросът едва ли е приключен

Факт е, че забраната на хазартната реклама няма да е панацея за допусналото прекомерно разрастване на хазарта българско общество, но все пак е стъпка към свиването на този бизнес до по-приемливи за България мащаби. За всички, дори за самите хазартни компании, е важно секторът веднъж завинаги да намери модус вивенди с обществото - хем за да не праща в капана на хазартната зависимост десетки хиляди български семейства, както е в момента, хем за да не бъде разглеждан от политиците и други злонамерени играчи като касичка на властта.

Въпросът с рекламата на хазарта едва ли ще приключи с окончателно гласуваните поправки в закона. Тепърва предстои тежкият процес по прилагането им на практика, което няма как да е лесно, особено в онлайн среда. Гласуваните "на коляно" текстове със сигурност ще създадат проблеми, като първият от тях е как ще се третират "интернет страниците" на самите хазартни компании за онлайн залози, които не бяха изключени от забраната за реклама. Хубавото е, че дори да се наложат корекции, връщане назад едва ли ще има, защото би било почти невероятно някоя партия да се наеме да върне рекламата на хазарт. В крайна сметка текстовете бяха гласувани с невиждано единодушие в иначе тотално раздробения парламент – 198 гласа "за" и нито един "против" или "въздържал се".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dabedabe
    #7

    То да можеше и без реклами за лекарства и разни джунджурии,

  2. Deus Vult
    #6

    Ура, герберасти! Ура, бате Бойко! Слава на нашия премиер! "Ех, братя, какъв прекрасен живот настана!"

  3. Deus Vult
    #5
    Отговор на коментар #1

    "Насила хубост не става" - казваше баба ми.

  4. Антон
    #4
    Отговор на коментар #3

    Ама не. Това въобще не означава, "че МОГАТ да бъдат придобити от Пеефски и Борисов". Защото от около 3 месеца са СОБСТВЕНОСТ на Пеевски и Борисов.... Стана под шапката на Броудкастинг груп, които имаха големи разправии в Сърбия, където имаше и съдебни дела .... За придобиването на БТВ и Нова писаха и сръбски, и гръцки медии. У нас се знае само това, което дебелите допускат да се знае - останалото е мисирска "разсеяност"....

  5. Keyser Söze
    #3

    Това означава, че могат да бъдат придобити сравнително лесно (Телевиzийте) от играчи, свързани с Пеевски и Борисов." Щото сега не са. Сега са едни независими и обективни --- Аре бегайте у лево! Ще се издържат с рублите на уткин а те за пропаганда са неизчерпаеми.

  6. Keyser Söze
    #2

    ... е мотивиран от внезапното им прозрение за пагубната роля на хазарта върху обществото." А КОЙ и кога от управляващите ще прозре за пагубната роля на путлеровата пропаганда по всички канали - телевизии, радиа, онлайн и печатни медии 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата и да вземе да я забрани или поне ограничи.

  7. ImBlack
    #1

    Анализът е много добър и изчерпателен. Ясно е, че тази промяна не е заради доброто на хората, а заради бързото натрупване на капитал, с който може да се купи всичко и всеки, но резултатът все пак е от полза за обществото.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.