Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без шофьорска книжка в целия ЕС при нарушаване на правилата

Новите европравила ще бъдат одобрени след евроизборите

4 коментара
Без шофьорска книжка в целия ЕС при нарушаване на правилата

Европейският парламент (ЕП) иска да сложи край на безразсъдното шофиране и предлага лишаването от право на шофиране в една държава от ЕС да е валидно и за всички останали. Освен това иска и разширяване на списъка на тежките пътнотранспортни нарушения. Това става ясно от съобщение на Европарламента.

Новите правила за уеднаквяване на изискванията за шофьорските книжки в ЕС обаче няма да могат да бъдат приети преди европейските избори през юни. Причината - европейските държави няма да са готови за преговори с Европейския парламент преди депутатите да се разпуснат за изборите.

Във вторник Европарламентът прие мандат за преговори със Съвета. Те обаче няма да започнат преди Европейският съвет да изработи позицията си по окончателния вид на директивата за правото на управление на автомобили и те ще се отложат поне до конституирането на следващия Европейски парламент през есента.

Лишаване от шофьорска книжка

В своя преговорен мандат, приет във вторник в Страсбург, ЕП иска да се затвори законовата вратичка в действащото европейско законодателство, според която отнемане на книжка за тежко пътно-транспортно произшествие се прилага само в държавата, в която е извършено нарушението, а не в държавата, която е издала книжката на шофьора.

Например тежките пътно-транспортни нарушения, като прекомерното превишаване на скоростта или шофирането в нетрезво състояние, трябва да доведат до решение за правото на управление в целия ЕС, посочват от ЕП.

Сега ако водач загуби свидетелството си за управление след пътно-транспортно нарушение в държава от ЕС, различна от тази, която е издала свидетелството, в повечето случаи санкцията ще се прилага само в държавата, в която е извършено нарушението, и няма ограничения в останалата част на ЕС.

За да се гарантира, че временното ограничаване или отнемане на свидетелство за управление на чуждестранно лице се прилага във всички държави от ЕС, новите правила изискват даденото решение да бъде предадено на държавата членка, която е издала свидетелството за управление.

Европарламентът предлага да се определи срок от 10 работни дни за обмен на информация за решенията, засягащи правото на управление между държавите членки и друг срок от 15 работни дни, за да се реши дали лишаването от право да се управлява автомобил ще се прилага в целия ЕС.

Нарушилият правилата шофьор трябва да бъде информиран за окончателното решение в срок от 7 работни дни, предлагат евродепутатите.

Опасни престъпления

Евродепутатите предлагат към списъка на тежките пътно-транспортни нарушения, като шофиране в нетрезво състояние или пътно-транспортно произшествие със смъртни случаи, да се добави шофиране без валидно свидетелство за управление, което би довело до обмен на информация относно решението, засягащо правото на управление.

Шофирането с 50 км/ч по-бързо от ограничението на скоростта също да стане тежко пътно-транспортно нарушение, което може да доведе до отнемане на книжката, предлагат още евродепутатите.

Евродепутатите определиха и по-ниска граница на скоростта за жилищните райони, което означава, че шофирането над ограничението на скоростта с 30 км/ч по тези пътища може да доведе до загуба на шофьорска книжка или временното ѝ ограничаване.

"Убеден съм, че тази директива не само ще помогне за намаляване на пътнотранспортните произшествия, но също така ще допринесе за по-добра осведоменост сред гражданите относно по-отговорното шофиране и готовността да се следват правилата и да се приемат последиците от нарушаването им, независимо къде шофираме в ЕС", заяви докладчикът по темата - българският евродепутат Петър Витанов от групата на "Социалисти&Демократи".

Следващи стъпки

Проектът за правила относно действието в целия ЕС на определени решения, засягащи правото на управление беше приет с 372 гласа "за", 220 "против" и 43 "въздържал се".

Европарламентът приключи първото си четене и тъй като Съветът все още не е приел позицията си, новият ЕП, който ще бъде избран през юни 2024 г., ще продължи работата по този закон, се казва в съобщението.

Правилата, засягащи правото на управление на моторно превозно средство са част от пакета за пътна безопасност, представен от Европейската комисия през март 2023 г. Той съдържа и правила за трансграничен обмен на информация относно правилата за пътно-транспортните нарушения, по които в момента се водят преговори със Съвета. Пакетът има за цел да подобри безопасността за всички участници в пътното движение и да намали до нула смъртните случаи по пътищата на ЕС до 2050 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Honest John
    #4

    Без права няма задължения. Съгласен съм да ме санкционират като в Европа само ако имам същите условия и привилегии. В съседна Гърция пътищата са добри, маркировката съществува. Ако санкциите са еднакви навсякъде, но условията, правата се различават драстично ще доведе до ибзор на държавата с по-добри условия. Ако данъците у нас станат като в Гърция предпочитам да живея там. Без "морков", а само с тояга нищо не се постига.

  2. joro
    #3

    Замисленото е добро начало. Дано стане. Колкото до твоите приятелчета, които си вадели шоф. книжки в България, не е лошо да им дадеш да прочетат закона. А и ти(ако можеш) също. https://bmdv.bund.de/SharedDocs/DE/Artikel/StV/Strassenverkehr/gueltigkeit-auslaendischer-fahrerlaubnisse-in-deutschland.html.

  3. Tsvyatko Kovachev
    #2

    всичко много хубаво , но плачевната Инфраструктура няма ли да се оправи с европейски закон ;))) ... ?

  4. Rolo Tomassi
    #1

    Много добра инициатива. Лично познавам западноевропейски граждани, които дойдоха в България само, за да си извадят свидетелства за правоупраление, тъй като в страната от която идват са им били отнети за сериозни нарушения.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.