Собствениците на автомобили, които имат дължими глоби или колата им е била засечена да кара по платени пътища, без да са платили такса или санкцията за нарушението, няма да имат право на годишен технически преглед. Отговорността за винетката е на собственика на автомобила. Служителите на тол системата ще имат право да спират на пътя и освен проверка за електронна винетка и тол такса, ще имат право да проверяват документите на колата, както и да връчват електронни фишове. Това става ясно от предложенията за изменения на Закона за движение по пътищата, внесени от депутати от ГЕРБ преди дни в парламента.
Един от най-често променяни закони отново да бъде коригиран заради въвеждането на електронната винетка за автомобилите от 1 януари 2019 г. и тол системата за тежкотоварни превозни средства от 16 август 2019 г.
Собственикът е отговорен за винетката
Собственикът на автомобила или лицето, посочено в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство, са длъжни да не допускат движението на колата по платените пътища без електронна винетка или заплатена тол такса, предвиждат промените в закона.
Това се прави основно заради тежкотоварните автомобили над 3.5 тона. Причината е, че обикновено шофьорите на тирове се оказват виновни за липсата на винетка, вместо собствениците на автомобилите, става ясно от мотивите към законопроекта.
Задължителният преглед на автомобила
До задължителен периодичен преглед за техническа изправност на автомобила няма да се допускат колите, за които има непогасени публични задължения по Закона за пътищата. Досега изискванията бяха да е платен местният данък върху превозното средство и да има валидна застраховка "Гражданска отговорност".
До технически преглед няма да се допускат и автомобили, ако собственикът им има неплатени глоби или имуществени санкции по влезли в сила наказателни постановления или електронни фишове за нарушения, извършени с пътното превозно средство, предвиждат още промени в законопроекта.
Тук освен обичайните пътни нарушения, като каране с превишена скорост, неправилно изпреварване и т.н., влиза и движението по платените пътища без заплатена такса.
Целта на тази промяна е да се съберат дължимите санкции, тай като в момента това става трудно.
Доклад за всяко нарушение
За всяко нарушение на пътя, установено с помощта на тол системата, ще се прави специален доклад, на чиято основа ще могат да бъдат налагани санкции, предвижда още законопроектът. Докладът ще бъде подкрепен с видеозаписи и снимков материал и ще се съхранява в Националното тол управление, което е към Агенция "Пътна инфраструктура".
Служителите в тол управлението ще имат право да спират автомобили на пътя за проверка. Освен за наличието на е-винетка или заплатена тол такса те ще имат право да проверяват документите на автомобила и на водача, става ясно от публикуваните промени.
Плановете на АПИ са в Националното тол управление да бъдат назначени над 900 служители. От тях 650 души ще работят в мобилните групи на пътя на три смени. За целта ще се купят 105 автомобила, оборудвани с камери.
Служителите на тол управлението ще спират със стоп палка, а автомобилите им ще са със специален режим за движение. Те ще имат право да подадат и сигнал за спиране чрез постоянно светещ или мигащ надпис "Национално тол управление – Следвай ме", предвижда законопроектът.
Служителите на тол системата ще имат право да ви връчват и електронни фишове, за констатираните нарушения на пътя.
Превозните средства, които са засечени да пътуват без заплатена винетка или тол такса, няма да могат да преминат границите. Агенция "Митници" ще трябва да следи това да не се случи, предвижда още законопроектът.
Санкциите
Ако шофьор бъде хванат да кара на пътя без винетка или тол такса, ще има право да заплати т.нар. компенсаторна такса. Нейната цена е завишена след препоръки от Световната банка с аргумента, че ще бъде по-ефективна и ще има по-добър дисциплиниращ ефект спрямо шофьорите, съобщи АПИ.
За леките коли се предлага компенсаторна такса от 70 лв., за превозните средства между 3.5 и 12 тона – 125 лв., а за над 12 тона – 175 лв. Това предвиждат предложените промени от АПИ в тарифата за определянето ѝ. Те трябва да бъдат одобрени от Министерския съвет.
Предложеният размер на компенсаторната такса за различните категории пътни превозни средства ще има санкционираща функция при заплащането ѝ на пътя на Националното тол управление. С платената такса санкционираният автомобил ще може да продължи пътуването си в рамките на денонощието.
Иначе предлаганите в законопроекта промени предвиждат санкция от 300 лв. за лек автомобил без винетка. Ако обаче регистрационният номер на колата не се чете, глобата е 500 лв. Най-високи са санкциите за тежкотоварните автомобили над 12 тона и те достигат 3000 лв.
Шофьорите ще имат възможността да заплатят глобите още при констатиране на нарушението, в брой или с карта.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Световната банка е частна чужда организация - държавата се оправдава с някакви "чужди" """експерти""" - аман от безхаберие и безумие!!!
И каква стана тя, вместо да се реформира МВР за да е по-ефективно и реално да си върши работата, създадоха ново звено, което ще върши работата на МВР. В такъв случай, МВР ще го закрият ли? Ако не, защо ни е като не върши работа? Или ще го държат за да пази управляващите от протестиращите и за да съобщава колко ще е натоварен трафика по празници в страната ..
Тези от ГЕРБ зорлем си търсят белята. На фона на общото недоволство в последно време вместо да дадат заден ход за авто рекета, те тъпо и упорито наливат масло в огъня. Вместо да спрат например свинщината бонус малус, те гледат още по-чепат да го набият на народа посредством тол таксите. Да де ама накрая народът ще ги издуха.