Без винетка по Северната тангента на София

И от Варна поискаха безплатни пътища, Борисов се ядоса на желанията на кметове на ГЕРБ

Без винетка ще се пътува по столичната Северна скоростна тангента, която свързва магистралите "Тракия" и "Хемус" с "Люлин" и пътя за Калотина. Новината обяви премиерът Бойко Борисов на първото заседание на кабинета за 2019-та, след като на последното заседание за миналата година беше решено пътуването да е платено.

Така в навечерието на Новата година кабинетът на ГЕРБ противопостави живеещите в северните срещу тези в южните столични квартали, защото пътуването по Южната дъга на околовръстния път на София остана безплатно.

Столична община решително се противопостави на амбициите на Борисов за платено преминаване. Аргументите бяха, че това не е справедливо и ще върне тежкия трафик обратно в центъра на града, което ще повиши още повече замърсяването на въздуха.

На 31 декември столичният кмет Йорданка Фандъкова написа във "Фейсбук", че пътуването по Северната скоростна тангента временно ще става без винетка, докато пътят бъде изваден от списъка.

Днес Фандъкова благодари на премиера за разпореждането му за изваждането на тангентата от платените пътища. Борисов обясни, че е разпоредил промяната, защото винаги работи в "услуга на гражданите", въпреки че часове по-рано шефът на пътната агенция Светослав Глосов обяви, че АПИ ще настоява преминаването да остане платено.

За първи път от думите на премиера стана ясно, че кметовете на ГЕРБ на големите градове са го ядосали с исканията за безплатни пътища в градовете. Борисов посочи, че Северната скоростна тангента, както и Южната и Западната дъга на Околовръстния път в София са построени от държавата с европейски средства и сега е много лесно "кметовете, за съжаление все от ГЕРБ, да казват държавата" да ги поддържа и за тях да не се плаща.

Няколко часа по-късно на среща между представители на АПИ и Столична община беше договорено работна група да измисли как хем Северната скоростна тангента да е безплатна, хем държавната агенция да не губи от приходите си, които използвала за поддържането ѝ, както и за поддръжката на северната дъга на Околовръстния път. Решение трябва да има до 25 януари, а до тогава премиванате по скоростната отсечка остава без винетка.

Междувременно от община Варна също обявиха, че искат някои от пътищата, водещи до града, да станат безплатни.

В името на народа

"Независимо от логиката, независимо от принципа, че който кара повече, плаща повече, независимо от това, че едно е да чистиш и поддържаш две платна, какъвто беше по времето на социализма и управлението на БСП околовръстният път - това беше много скоро - друго е да поддържаш 12 платна. Благодарение на това, че приходните агенции, службите, прокуратурата работиха много добре през миналата година, имаме рекордни приходи в бюджета. Смисълът на това да правим Южна дъга, Северна тангента, Западна дъга и какво ли още не, е бил винаги в услуга на гражданите – да пътуват по-бързо, по-безопасно и по-лесно."

Така започна изявлението си пред медиите премиерът след среща в Министерски съвет с участието на председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов и министрите на регионалното развитие Петя Аврамова, на вътрешните работи Младен Маринов и на финансите Владислав Горанов.

Според Борисов както Южната дъга на Околовръстното шосе влиза в рамките на София, така ще бъде и за Северната скоростна тангента.

"Тя е правена, за да им е по-удобно на хората. Така че съм разпоредил да си преправят плановете и съответно, както са отчитали досега винетната система, така да продължи и през 2019 г.", каза Борисов. Обясни, че промяната в позицията му в рамките на една седмица се прави в името на хората.

Премиерът припомни, че през тази година е планирано да започне строителството на отсечката от кв. "Младост" до магистрала "Тракия", което е продължение на Южната дъга.

Около два часа преди изявлението на премиера Светослав Глосов заяви, че Северната скоростна тангента е транзитен път, част от бъдещата магистрала "Европа" и агенцията ще настоява тя да бъде платена.

Статистиката показва, че при купуване на годишна винетка ползването на цялата републиканската пътна мрежа струва за шофьор на лек автомобил 26 стотинки на ден. За отиване и връщане по Северната скоростна тангента, което е около 32 км, са необходими около 8-10 лв. за гориво в двете посоки, аргументира се Глосов. Той посочи още, че за жителите на София в крайните райони има алтернативни общински пътища, които са безплатни и също може да се ползват.

Борисов: Много е лесно на кметовете от ГЕРБ да казват държавата

От обясненията на Борисов стана ясно, че платеното преминаване през Северната скоростна тангента е въведено, за да се осигурят пари за поддържането на пътя. Сега обаче тангентата ще бъде прехвърлена за поддържане от АПИ на Столична община, за да си я поддържа, както прави с Южната дъга на Околовръстното шосе, стана ясно от обясненията на Борисов

"Ако е било лесно, комунистите да са направили не само до Правец магистралата. Да са направили дъги, тангенти и всичко останало. Защото две платна се чистят лесно от снега, а 12 платна значително по-трудно. Но държавата може да си го позволи, поради по-добри приходи. Друг е въпросът и тук Сдружението на общините, не само да се събират за по няколко дни в Албена, а след като искат пътищата да са на общините да направят така, че да си ги поемат и да си ги поддържат", каза Бойко Борисов.

И продължи видимо ядосан:

"Държавата е вложила 200 – 300 млн. лв. в тези тангенти. Подарява ги на общините и те да си ги поддържат. Защото сега кметовете, за съжаление все от ГЕРБ, е много лесно да казват държавата. Хубаво, държавата ги построи, държавата плати кофинансирането по европейските фондове. Поддръжката сега пак държавата да го прави. Да, ама тя държавата е на всички граждани на България. Така че, ако искате по 12 платна в градовете ето – подаряваме ви ги, поддържайте ги."

Малко по-късно от община Варна обявиха, цитирани от БНР, че кметът Иван Портних също започва преговори с АПИ за отпадане на винетките по пътища в общината, които водят до близки села и вилни зони по пътя към Златни пясъци. Хората от града трябва да си купуват винетки, за да стигнат до един от гробищните паркове, който е край село Тополи, или пък до летището.

Премиерът изрази и недоволство и по адрес на българите, които плащат безропотно за магистралите в чужбина, но у нас искат те да са безплатни.

"А и нашите сънародници, които пътуват за празниците за Гърция, за Македония, за Сърбия какви винетки плащат там още с влизането от границата. И не съм чул да има репортажи или оплакване, че само на едно влизане плащат по 15 – 20 лв., защото амортизират техния път. Но ние можем да си го позволим и за това призовавам повече да не се спекулира с тази тема", каза в заключение Борисов.

В Гърция няма винетки, а всички автомобили плащат тол такси, които не са ниски. Държавните околовръстни пътища в гръцките градове са безплатни. Така е в Солун и Атина, казаха българи, които живеят там, и други, които са ползвали тези пътища.

В гръцката столица има и платено частно околовръстно, което е изградено чрез публично частно-партньорство между държавата и дъщерна компания на гръцката "Актор". За него се плаща в момента такса от 2.80 евро за едно преминаване на лек автомобил, казаха българи, живеещи в Атина.

Кметът благодари, чака пари и за околовръстното между Южната и Западната дъга

Столичният кмет Йорданка Фандъкова благодари на премиера Бойко Борисов веднага след съобщаване на новината, че Северната скоростна тангента ще бъде изключена от списъка с платените пътища.

"Тангентата пресича територията на Столична община и се използва от жителите на 5 столични района като път, който им осигурява достъп до другите райони на София. Северната скоростна тангента извежда голяма част от трафика, който преминава през центъра и е изключително важна както за намаляване на задръстванията, така и за подобряване на качеството на въздуха. Разбираме аргументите на АПИ, че Северна тангента е връзката между магистралните пътища и е задължително всички коли, които пътуват по тях да имат винетен стикер. В същото време, хората, които живеят в София и се движат само в рамките на общината, е логично да я ползват за своите градски пътувания без винетка, защото те не я ползват като част от републиканската пътна мрежа", написа Фандъкова на страницата си във "Фейсбук".

Кметицата изказа благодарност и на АПИ затова, че инвестира в изграждане на Околовръстния път на София. Очаква да започне строителството на продължението на Южната дъга от "Младост" до магистрала "Тракия".

Междувременно вече е готов регулационният план и идеен проект за трасето на Околовръстния път от бул. "България" до магистрала "Люлин", съобщава Фандъкова. Надеждите на Столична община са и този участък, за който ще са нужни десетки милиони лева отново да бъде изграден с помощта на еврофондовете и държавата.

На всеки 20 секунди е купувана по е-винетка на 1 януари

На 1 януари на всяка 20-та секунда е купувана по една електронна винетка, което означава, че системата работи, каза пътният шеф. Общо в първия ден на годината са продадени над 5000 е-винетки за около 380 хил. лв. От стартирането на електронната система за продажба на е-винетки за 2019 г. на 17 декември миналата година досега приходите от продажби са около 1.5 млн. лв.

По повод сигналите за проблеми при купуването на е-винетка от терминал за самотаксуване Глосов подчерта, че е възможно да е възникнала техническа грешка в някой терминал, но това не означава, че системата се е сринала или не работи.

Когато попаднете на банкомат, който не работи, това не означава, че цялата банкова система се е сринала, а че има технически проблем със съответното устройство, каза Светослав Глосов. Той припомни, че е-винетка може да се купи чрез терминал за самотаксуване, мобилното приложение, интернет страницата bgtoll.bg или чрез разпространителската мрежа.

Предстои да бъде изготвена подробна карта, която ще указва пътищата, за които е необходима е-винетка, въпреки че такава карта и в момента има публикувана.

Споделяне

Още по темата

Още от България